مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جانشینی حضرت محمد(ص): پژوهشی پیرامون خلافت نخستین
پديدآورنده : ویلفرد مادلونگ
مترجم : احمد نمایی
مترجم : جواد قاسمی
مترجم : حیدررضا ضابط
مترجم : محمدجواد مهدوی
محل نشر : مشهد
ناشر : آستان قدس رضوی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1377
تعداد جلد : 3
تعداد صفحه : 574
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

جانشینی حضرت محمد(ص): پژوهشی پیرامون خلافت نخستین

پژوهشی است تحلیلی در باره جانشین پیامبر اسلام.

پژوهشی است تحلیلی در باره جانشین پیامبر اسلام. نویسنده در این اثر، بر خلاف آثار دیگر خاورپژوهان غربی که غالبا اختلاف بر سر جانشینی پیامبر را پدیده ای متأخر از پیامدهای دعوت عبدالله بن سبا به وصایت علی می دانند، نخستین بذرهای این پدیده را در واپسین ماه های حیات رسول خدا جست و جو می کنند. از ویژگی های این کتاب آن است که نویسنده آن، برخلاف دیدگاه رایج مستشرقان، در پی اثبات این مسئله است که اگر پیامبر به جانشینی کسی تصریح هم نمی کرد، از خلافت ابوبکر رضایت نداشت.

نقد و تحلیل ساختار و متن روایات و اخبار تاریخی، با عنایت به تعصبات و اختلافات فرقه ای، استناد به منابع عمده شیعه، به ویژه به تحقیقات پژوهشگران معاصر شیعی، استناد و استشهاد به زندگی پیامبران بر پایه آیات قرآنی در مسئله جانشینی، از دیگر ویژگی های این اثر است.

به نظر مؤلف، محروم کردن خاندان نبوت از حق مشروع خود و انتخاب ابوبکر و روی کار آمدن عمر و عثمان پس از وی، مقدمات حکومت نامشروع و خود کامه اموی را فراهم آورد؛ امری که با دعوت جهانی اسلام تعارض اساسی داشت.

سرفصل های کتاب عبارت اند از: ابوبکر؛ جانشین رسول خدا، و خلیفه؛ عمر، عثمان و علی(ع). در این کتاب شرح حال نویسندگان نیز، منعکس شده و پیشگفتاری با عنوان جدول نسب شناختی و گاهشماری وقایع تاریخی و پیوست هایی مفصل در باره وقایع و اشخاص دارد. کتاب به زبان آلمانی نوشته شده و به انگلیسی ترجمه و ترجمه فارسی کتاب بر اساس ترجمه انگلیسی صورت گرفته است.