۴۴۴۸.عنه عليه السلام :لا يَمينَ في غَضبٍ ، و لا في قَطيعَةِ رَحِمٍ ، و لا في إجبَارٍ ، و لا في إكْراهٍ . ۱
۴۴۴۹.عنه عليه السلامـ في قولِ اللّهِ عزّ و جلّ :«لا يُؤاخِذُكُمُ اللّهُ باللَّغْوِ في أيْمانِكُم»۲ـ: اللَّغْوُ قَولُ الرّجُلِ : «لا و اللّهِ» و «بلى و اللّهِ» ، و لا يَعْقِدُ على شيءٍ . ۳
۴۴۵۰.بحار الأنوار عن أبي بكرٍ الحَضرميّ :قلت للإمامِ الصَّادقِ عليه السلام : نَحلِفُ لصاحِبِ العَشّارِ نُجيزُ بذلكَ مالَنا ؟ قالَ : نَعَم . و في الرّجُلِ يَحْلِفُ تَقيَّةً ، قالَ : إنْ خشِيتَ على دَمِكَ و مالِكَ فاحْلِفْ تَرُدَّهُ عنكَ بيَمينِكَ ، و إنْ رأيتَ أنّ يَمينَكَ لا يَرُدُّ عنكَ شَيئا فلا تَحْلِفْ لَهُم . ۴
934
كَيفيَّةُ تَحليفِ الظّالِمِ
۴۴۵۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أحْلِفوا الظّالِمَ إذا أرَدْتُم يَمينَهُ بأنّهُ بَريءٌ مِن حَولِ اللّهِ و قُوَّتِهِ ، فإنَّهُ إذا حَلفَ بها كاذِبا عُوجِلَ العُقوبةَ ، و إذا حَلفَ باللّهِ الّذي لا إلهَ إلاّ هُو لَم يُعاجَلْ ؛ لأنّهُ قد وَحّدَ اللّهَ تعالى . ۵
۴۴۴۸.امام صادق عليه السلام :سوگند در حال خشم ، يا براى قطع ارتباط با خويشان ، يا از روى اجبار و يا اكراه، اعتبار ندارد .
۴۴۴۹.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «خدا شما را به سبب سوگندهاى لغوتان باز خواست نمى كند» ـفرمود : لغو، اين است كه انسان بگويد : «نه، به خدا» ، «آرى، به خدا» و قصد سوگند خوردن نداشته باشد .
۴۴۵۰.بحار الأنوارـ به نقل از ابو بكر حضرمى ـ: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: آيا اجازه داريم براى رد كردن مال خود، در برابر باجگير سوگند بخوريم؟ حضرت فرمود: آرى ؛ انسان مى تواند از روى تقيّه قسم بخورد . فرمود : اگر بر جان و مال خود ترسيدى ، براى دفع شرّ او از خودت، سوگند بخور . ولى اگر ديدى سوگند تو هيچ تأثيرى در دفع او ندارد، سوگند ياد مكن .
934
نحوه سوگند دادن ستمگر
۴۴۵۱.امام على عليه السلام :هرگاه خواستيد ستمگر را سوگند دهيد، چنين سوگندش دهيد كه بگويد: از حول و قوّه خدا بدور باشم . زيرا اگر به دروغ چنين سوگندى ياد كند بى درنگ سزايش را خواهد چشيد . اما اگر بگويد : سوگند به خدايى كه جز او خدايى نيست . در كيفر او درنگ خواهد شد ؛ زيرا خداوند متعال را به يگانگى ستوده است .
1.الكافي : ۷/۴۴۲/۱۷ .
2.البقرة : ۲۲۵ .
3.الكافي : ۷/۴۴۳/۱ .
4.بحار الأنوار: ۷۵ / ۴۱۱ / ۵۹ . انظر : وسائل الشيعة : ۱۶ / ۱۳۴ باب ۱۲ .
5.نهج البلاغة : الحكمة ۲۵۳ .