دنیا - صفحه 6

۵۹۷۹.عنه عليه السلام :يَسيرُ الدنيا خيرٌ من كثيرِها ، و بُلغَتُها أجدَرُ مِن هلكَتِها . ۱

۵۹۸۰.عنه عليه السلام :مَتاعُ الدنيا حُطامٌ ، و تُراثُها كُبابٌ ، بُلغَتُها أفضلُ مِن أثَرَتِها ، و قُلعَتُها أركَنُ من طُمَأنينَتِها ، حُكِمَ بالفاقةِ على مُكثِرِها ، و اُعينَ بِالراحةِ مَن رَغِبَ عنها . ۲

۵۹۸۱.عنه عليه السلامـ لرجلٍ شكا إليه الحاجةَ ـ: اِعلَم أنّ كلَّ شيءٍ تُصيبُهُ مِن الدنيا فوقَ قُوتِكَ فإنّما أنتَ فيهِ خازنٌ لِغيرِكَ . ۳

۵۹۸۲.عنه عليه السلام :لا تَسألُوا فيها فوقَ الكَفافِ ، و لا تَطلُبُوا منها أكثرَ مِن البلاغِ . ۴

۵۹۸۳.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :الدنيا دُنياءانِ : دنيا بلاغٍ و دنيا ملعونةٌ . ۵

۵۹۸۴.الإمامُ الصّادقَ عليه السلام :في مُناجاةِ موسى عليه السلام : يا موسى، إنّ الدنيا دارُ عقوبةٍ ، عاقبتُ فيها آدَمَ عِندَ خَطيئَتِهِ ، و جَعَلتُها ملعونةً ملعونٌ ما فيها إلاّ ما كانَ فيها لي . ۶

۵۹۷۹.امام على عليه السلام :اندكِ دنيا ، بهتر است از بسيار آن و آنچه به قدر كفايت باشد ، شايسته تر است از آن مقدار كه به نابودى آدمى انجامد .

۵۹۸۰.امام على عليه السلام :متاع دنيا ، همچون خرده ريز و بى ارزش است و مال و ميراثش گل و لاى و لجن . به قدر كفاف از آن برگرفتن، بهتر است از جمع كردن آن . دل بركندن از آن آرام بخش تر است تا دل بستن به آن. فزون خواه، محكوم به فقر و درويشى است و دنيا گريز، در آرامش و آسودگى .

۵۹۸۱.امام على عليه السلامـ به مردى كه از نيازمندى خود نزد او شِكوه كرد ـفرمود : بدان كه هر چه از دنيا بيش از قوت و نيازت به تو رسد تو خزانه دار آن براى ديگران هستى .

۵۹۸۲.امام على عليه السلام :در دنيا بيش از احتياج نجوييد و بيش از كفاف از آن نخواهيد .

۵۹۸۳.امام زين العابدين عليه السلام :دنيا دو گونه است : دنياى بلاغ ۷ و دنياى ملعون.

۵۹۸۴.امام صادق عليه السلام :خداوند متعال به موسى عليه السلام وحى فرمود : دنيا سراى كيفر است ؛ در آن، آدم را، به سبب خطايى كه از او سر زد كيفر دادم و دنيا را ملعون قرار دادم و هرچه در دنياست ملعون است، مگر آنچه براى من باشد .

1.. غرر الحكم : ۱۰۹۹۳ .

2.بحار الأنوار : ۷۸/۶۰/۱۳۹ .

3.بحار الأنوار: ۷۳/۹۰/۶۱.

4.. نهج البلاغة : الخطبة ۴۵ .

5.الكافي : ۲/۳۱۷/۸ .

6.. الكافي : ۲/۳۱۷/۹ .

7.بَلاغ : كفاف يا آن مقدار از قوت كه براى زنده ماندن كفايت كند و وسيله رسيدن به مطلوب باشد ـ م

صفحه از 82