دین - صفحه 17

(انظر) الدِّين : باب 1320 . الحقّ : باب 888 .
الأمثال : باب 3542 .

1314

الدِّينُ القَيِّمُ

الكتاب :

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ القَيِّمِ ۱ مِن قَبْلِ أن يَأْتِيَ يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللّهِ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَ» . ۲

أَمَرَ أَلاَّ تَعبُدُوا إِلاّ إِيّاهُ ذلِكَ الدّينُ القَيِّمُ» . ۳

الحديث :

۶۴۸۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :حُمِّلَ كلُّ امرئٍ مِنكُم مَجهودَهُ ، و خُفِّفَ عَنِ الجَهَلَةِ ، رَبٌّ رحيمٌ ، و دِينٌ قَويمٌ ، و إمامٌ عَليمٌ . ۴

1314

دين استوار

قرآن :

«به دين استوار ۵ روى بياور ، پيش از آن كه روزى كه برگشت نا پذير است از جانب خدا فرا رسد. در آن روز مردم گروه گروه شوند» .

«فرمان داده است كه جز او را نپرستيد . اين است دين راست و استوار» .

حديث :

۶۴۸۴.امام على عليه السلام :هر كس به اندازه توانش تكليف شده و به نادانان تخفيف داده شده است . پروردگار[تان ]مهربان است و دين [شما] استوار و پيشوايتان دانا .

1.القيّم هو القائم بالأمر ، القويّ على تدبيره ، أو القائم على ساقه غير المتزلزل و المتضعضع ، و المعنى أنّ دين التوحيد وحده هو القويّ على إدارة المجتمع و سوقه إلى منزل السعادةِ ، و الدين المحكم غير المتزلزل الذي فيه الرّشد من غير غيّ ، و الحقّيّة من غير بطلانٍ ، و لكنّ أكثر الناس لاُنسهم بالحسّ و المحسوس و انهماكهم في زخارف الدنيا الفانية حرموا سلامة القلب و استقامة العقل ، لا يعلمون ذلك ، إنّما يعلمون ظاهرا من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة معرضون . الميزان في تفسير القرآن : ۱۱/۱۷۸ .

2.الروم : ۴۳ .

3.يوسف : ۴۰ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۹ .

5.مرحوم علاّمه طباطبايى درباره قيّم مى نويسد : «قيّم به معناى كسى است كه عهده دار كارى باشد و در تدبير و اداره آن توانا باشد ، يا كسى كه بدون تزلزل و سستى روى پاى خود بايستد . پس ، معناى آيه اين است كه تنها دين توحيد و آيين يكتا پرستى است كه بر اداره جامعه و رساندن آن به سر منزل سعادت تواناست و دينِ استوارِ تزلزل ناپذيرى كه بشر را هدايت مى كند و هرگز به كج راهه نمى برد و حق است و هيچ باطلى در آن راه ندارد، همان دين توحيد است ، اما بيشتر مردم به سبب خو گرفتن با عالَم حس و محسوسات و غرق شدن در زرق و برق دنياى فانى از داشتن دل پاك و عقل درست انديش، محروم گشته اند و اين نكته را [كه دين توحيد و يكتا پرستى، تنها دينِ استوار و سعادت بخش است] در نمى يابند، بلكه ظاهر زندگى دنيا را مى بينند و از آخرت غافل و روي گردانند» .

صفحه از 34