۷۱۱۶.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :علّةُ تحريمِ الرِّبا : إنّما نَهَى اللّهُ عزّ و جلّ عَنهُ لِما فيهِ مِن فسادِ الأموالِ ، لِأنّ الإنسانَ إذا اشتَرى الدِّرهَمَ بالدِّرهَمَينِ كانَ ثَمَنُ الدِّرهَمِ دِرهَما و ثَمَنُ الآخَرِ باطِلاً ، فَبَيْعُ الرِّبا و شِـراؤهُ وَكْـسٌ على كلِّ حالٍ على المُشتَرِي و على البائعِ ، فَحَظَرَ اللّهُ تبارَكَ و تعالى على العِبادِ الرِّبا لِعِلِّةِ فَسادِ الأموالِ . ۱
1438
ما يوجِبُ الارتِطامَ فِي الرِّبا
۷۱۱۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَعاشِرَ الناسِ ، الفِقهَ ثُمَّ المَتجَرَ ، و اللّهِ لَلرِّبا في هذِهِ الاُمَّةِ أخفى من دَبِيبِ النَّملِ عَلى الصَّفا . ۲
۷۱۱۶.امام رضا عليه السلامـ درباره علّت تحريم ربا ـفرمود : خداوند عزّ و جلّ ربا را حرام فرمود ؛ چون مايه بر باد رفتن اموال مى شود ؛ زيرا وقتى انسان يك درهم را به دو درهم بخرد، بهاى آن درهم [كه خريده ]يك درهم است و درهم ديگر [كه داده ]بيهوده و بيجاست . پس خريد و فروش ربوى در هر حال موجب نقصان و زيان براى خريدار و فروشنده است . بنا بر اين ، خداوند تبارك و تعالى ربا خوارى را بر بندگان ممنوع ساخت ؛ چون مايه تباه شدن اموال مى گردد .
1438
عوامل آلوده شدن به ربا
۷۱۱۷.امام على عليه السلام :اى مردم! ابتدا احكام ، سپس تجارت! به خدا قسم كه ربا در ميان اين امّت، نا پيداتر از حركت مورچه بر روى تخته سنگ سياه است .
1.بحار الأنوار : ۱۰۳/۱۱۹/۲۳ ، انظر تمام الحديث .
2.بحار الأنوار : ۱۰۳/ ۱۱۷/۱۶ .