زکات - صفحه 11

1585

الحَقُّ المَعلومُ غَيرُ الزَّكاةِ

الكتاب :

وَ الَّذِينَ فِي أمْوالِهِم حَقٌّ مَعلُومٌ * لِلسّائلِ والْمَحرُومِ» . ۱

الحديث :

۷۷۸۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :و لكِنَّ اللّهَ عزّ و جلّ فَرَضَ في أموالِ الأغنياءِ حُقوقا غَيرَ الزَّكاةِ ، فقالَ عزّ و جلّ : «و الَّذِينَ في أمْوالِـهِم حَقٌّ مَعلومٌ» ، فالحَقُّ المَعلوم مِن غَيرِ الزَّكاةِ ، و هُو شيءٌ يَفرِضُهُ الرجُلُ على نفسِهِ في مالِهِ ، يَجِبُ علَيهِ أن يَفرِضَهُ على قَدْرِ طاقَتِهِ و سَعَةِ مالِهِ ، فَيُؤَدِّيَ الذي فَرَضَ على نَفسِهِ إن شاءَ في كُلِّ يَومٍ ، و إن شاءَ في كُلِّ جُمُعَةٍ ، و إن شاءَ في كُلِّ شَهرٍ . ۲

1585

حقّ معلوم غير از زكات است

قرآن :

«و آنان كه در اموالشان حقّى است معلوم ، براى گدا و محروم» .

حديث :

۷۷۸۸.امام صادق عليه السلام :ليكن خداوند عزّ و جلّ در داراييهاى توانگران بجز زكات ، حقوقى ديگر واجب و مقرّر كرده و فرموده است : «و آنان كه در اموالشان حقّى است معلوم،» بنا بر اين ، حقّ معلوم و معيّن كه چيزى جز زكات مى باشد ، آن است كه هر كس وظيفه خود مى داند از مالش بپردازد . او بايد به اندازه توان و وسع مالى كه دارد، آن مقدار را بر خود واجب شمارد ، و بسته به ميل خودش، هر روز يا هر جمعه يا هرماه بپردازد.

1.. المعارج : ۲۴ ، ۲۵ .

2.الكافي : ۳/۴۹۸/۸ .

صفحه از 18