تاريخ : شنبه 1393/5/25 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 33909
بیان «ویژگی‌های فقه امام رضا(ع)» در احیای معارف خاندان عصمت و طهارت(ع)

بیان «ویژگی‌های فقه امام رضا(ع)» در احیای معارف خاندان عصمت و طهارت(ع)

به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)، کتاب «ویژگی‌های فقه امام رضا(ع)» را که در سال گذشته به عنوان یکی از آثار برگزیده کتاب سال رضوی انتخاب شده بود، منتشر و روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، اهمیت ضرورت «فقه و معارف اسلامی» بر هیچ عالم و اندیشمندی پوشیده نیست. در اسلام نیز «فقه آل محمد (ص)»، بهترین، ارزشمندترین و مستحکم‌ترین روشی است که می‌تواند ما را به حقیقت اسلام و صراط مستقیم رهنمون باشد.
دوره ولایتعهدیامام رضا (ع)، فرصت مناسبی را برای نشر اندیشه و معارف الهی شیعه پدید آورده، به گونه‌ای که با برپایی مناظرات علمی و رویارویی ایشان با اندیشمندان ادیان دیگر و گاه با نگارش نامه و حدیث، بینش و نگرش شیعه، گسترش می‌یافت. کتاب «ویژگی‌های فقه امام رضا(ع)» نوشته جواد مقصودی، با روش تحقیق بنیادی و کاربردی و مطالعه در کتاب‌ها و آثار وجود، همراه با بررسی روایات فقهی و تالیف‌های منسوب به امام رضا (ع) صورت گرفته و هدف آن، توجه عمیق به حیطه دانش فقهی ایشان است.
بی‌گمان آموزه‌های ژرف اسلام، جوشیده از سرچشمه زلال قرآن است. اما در این میان، مفسری لازم است تا آن را برای مردمان بازگو کرده و راز آیات تابناکش را بگشاید و آیین زندگی را فرا روی بشریت قرار دهد.
این مفسر، سنت ارجمند نبوی است که در احادیث، خود را آشکار می‌کند و در کنار قرآن، دومین منبع گران‌سنگ را به ارمغان می‌دهد. چنان‌که پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در حدیث ثقلین که همه مسلمانان آن را پذیرفته‌اند، فرمود: «من در میان شما دو چیز گران‌سنگ به یادگار می‌گذارم که تا هر زمان به آن دو پایبند باشید، راه را گم نخواهید کرد: کتاب خدا و عترتم؛ اهل بیت».
بر پایه این حدیث خجسته، جایگاه والای اهل بیت(ع) در اندیشه اسلامی به خوبی روشن می‌شود و در احادیث اسلامی، سخنان پیشوایان اهل بیت و ائمه اطهار (ع) کانون توجه قرار می‌گیرد؛ به ویژه میراث دانش‌افزای رضوی که نشان از علم بی‌کران هشتمین پیشوای شیعه دارد و لقب «عالم آل محمد(ع)» را برازنده او می‌سازد.
نویسنده در این کتاب کوشیده است تا در بخش به بررسی موضوعاتی چون «احوال شخصی و سیره امام رضا(ع)»، «بررسی احکام فقهی و حکمت آن در فقه امام رضا(ع)» و «ویژگی‌های فقه امام رضا(ع)» به همراه بخش ضمائم می‌پردازد.
گفتنی است، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آستانه برگزاری «ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی» با هدف تجلیل و حمایت از نویسندگان و پدیدآورندگان در حوزه فرهنگ رضوی، از چند اثر که توسط هیات داوران به عنوان آثار شایسته چاپ شناخته شده‌اند، رونمایی کند. کتاب حاضر، یکی از آن آثار ارزشمند است که به خوانندگان ارجمند پیشکش می‌شود.
کتاب «ویژگی‌های فقه امام رضا(ع)» در تیراژ ۵۰۰ نسخه و در قطع رقعی، منتشر شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند، این کتاب را با مراجعه به فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی به‌نشر در سراسر کشور و همچنین از طریق فروشگاه الکترونیکی آن به نشانیbehnashr.comخریداری کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :