مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : امام رضا(ع) در آثار دانشمندان اهل سنت
ناشر : به نشر، انتشارات آستان قدس رضوی
تاریخ انتشار : 1388
تعداد صفحه : 256
قطع : رقعی
جستجو در Lib.ir

امام رضا(ع) در آثار دانشمندان اهل سنت

این کتاب شامل بر چهار بخش زندگانی امام رضا علیه السلام و ولایتعهدی مأمون، کیفیت شهادت امام علیه السلام و بررسی آن، روایت هایی که علمای عامه از حضرت رضا(ع) نقل کرده اند و همچنین نمونه ای از مدایح و مراثی می باشد.

«امام رضا(ع) در آثار دانشمندان اهل سنت»
در احادیث نبوی، امام‌شناسی جزئی از نفقه لازم و ضروری دین شناخته شده و ائمه(ع) نجوم آسمان هدایت و ثقل دوم قرآن و جدائی‌ناپذیر از کتاب خدا معرفی گردیده است. علاوه بر حدیث ثقلین، این حدیث شریف:
مَن مات بِغیرَ اِمام (ولَم‌يُعرِف امامَ زَمانهُ ماتَ میته جاهِلیه)؛ کسی‌که بمیرد بدون این‌که امامی داشته باشد (یا امامش را نشناسد) به مرگ جاهلیت ازدنیا رفته است، از جمله احادیثی است که به‌طور صریح، ضرورت امامت و شناخت امام را بیان می‌کند.
کتاب «امام رضا(ع) در آثار دانشمندان اهل‌سنت» که محمدرضا عطایی آن‌ را نگاشته، دیدگاه دانشمندان عامه از مفسران و محدثان و مورخان و دیگر بزرگان اهل‌سنت را درباره حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بیان نموده است تا هرچه بیش‌تر وحدت‌نظر فریقین را درمورد محبت اهل‌بیت(ع) و عترت طاهره آشکار سازد.

بخش‌های کتاب:

این کتاب دارای چهار بخش به شرح زیر می‌باشد:
در بخش اول زندگانی، ولادت، فضایل، امامت، سفر امام رضا(ع) و نیز ولایت‌عهدی مأمون را بررسی می‌کند. در بخش دوم به کیفیت شهادت، مدفن و ثواب زیارت امام(ع) می‌پردازد. بخش سوم روایاتی را که علمای عامه از حضرت رضا(ع) نقل کرده‌اند، شرح می‌دهد. سپس فضایل اهل‌بیت(ع) و بررسی عصر امام رضا(ع) و انگیزه‌های مأمون را مورد کنکاش قرار می‌دهد و بخش آخر(چهارم) نمونه‌ای از مدایح و مراثی حضرت رضا(ع) را بیان می‌دارد.
در فصلی از کتاب چنین آمده است:
«علی‌بن موسی(ع) در خراسان و مرو»
مسعودی می‌گوید: هنگامی‌که ابوالحسن‌علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به حضور مأمون رسید، او در شهر مرو بود. پس از ورود، مأمون او را به بهترین صورت فرود آورد و به تمام دوست‌داران نزدیکش فرمان داد و به همه گفت که وی در میان فرزندان عباس و علی(ع) به دقت نگریسته و در آن زمان کسی را از علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برتر و سزاوارتر به امر خلافت پیدا نکرده است. از این‌رو با وی به ولایت‌عهدی بیعت کرد و دینار و درهم به نام او سکه زد و فرمان داد تا لباس سیاه و پرچم‌های سیاه را بردارند و به‌جای آن از رنگ سبز در لباس و پرچم‌ها و دیگر چیزها استفاده کنند.
ابن‌جوزی می‌نویسد: پس از آن‌که فرستادگان مأمون، امام رضا(ع) را از مدینه حرکت دادند و به سمت خراسان می‌آمدند، همین‌که حضرت(ع) به نیشابور رسیدند، دانشمندان آن‌جا همانند یحیی‌بن‌یحیی، اسحاق‌بن‌راهویه، محمدبن‌رافع، احمدبن‌حرب و دیگران به حضور وی آمدند و از او درخواست کردند که حدیث و روایتی بگوید تا بدان‌وسیله تبرک جویند. از این‌رو حضرت(ع) زمانی را در نیشابور ماندند، درحالی‌که مأمون در مرو بود، آن‌گاه او را طلبید و ولایت‌عهدی خود را به وی سپرد.

مشخصات کتاب:

چاپ کتاب«امام رضا(ع) در آثار دانشمندان اهل سنت» نوشته محمدرضا عطایی توسط انتشارات «به نشر» از اقدامات این مجموعه فرهنگی و ترویجی در راستای معرفت افزایی دینی و همچنین ارتقاء سطح فرهنگ مطالعه و کتابخوانی محسوب می شود.

شناخت کامل تر و جامع تر ابعاد مختلف زندگی سراسر نور و هدایت ائمه(ع) نیاز به مطالعه و بررسی دقیق آثار منتشر شده از این بزرگان دارد که شاید در این مسیر نگاهی به آثار دانشمندان اهل سنت نیز خالی از لطف نباشد.

این کتاب که به همت انتشارات آستان قدس رضوی تاکنون سه نوبت چاپ را پشت سر گذاشته است، با مراجعه به حدود ۱۳۵ اثر مهم از دانشمندان عامه تلاش دارد تا گام هایی را در مسیر نزدیکی هرچه بیشتر دیدگاه های اهل سنت و شیعه در زمینه اصل امامت و کرامت، شفاعت، توسل و زیارت قبور ائمه(ع) بردارد.
کتاب «امام رضا(ع) در آثار دانشمندان اهل سنت» فارغ از بُعد کلام، دیدگاه دانشمندان عامه از مفسران، محدثان، مورخان و دیگر بزرگان اهل سنت را درباره ابالحسن علی بن موسی الرضا(ع) نقل می کند تا هرچه بیشتر وحدت نظر فریقین در مورد محبت به اهل بیت(ع) و عترت طاهره به ویژه امام رضا(ع) به عنوان یکی از حلقه های پیوند شیعه و سنی را بررسی کند.

علاقه مندان به تهیه کتاب «امام رضا(ع) در آثار دانشمندان اهل سنت» و همچنين سایر کتاب های به نشر(انتشارات آستان قدس رضوي) می توانند به پایگاه اینترنتی انتشارات به نشر و یا فروشگاه های مشهد و نمايندگي های سراسر کشور مراجعه کنند.