تاريخ : دوشنبه 1393/6/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34385
تهیه وتدوین نخستین جلد دانشنامه جامع فرهنگ رضوی در قم

تهیه وتدوین نخستین جلد دانشنامه جامع فرهنگ رضوی در قم

مدیر علمی دانشنامه امام رضا (ع) با بیان این که هم‌اکنون در شهر قم حدود ۵۰ دانشنامه تخصصي در 26 مركز در دست نگارش است گفت: نخستین جلد این دانشنامه با 25 مدخل در حال ویرایش است که شامل سه بخش اعلام و شخصیت‌ها، آثار و کتاب‌ها و مفاهیم است.

حجت‌الاسلام یعقوبعلی برجی مدیر علمی دانشنامه امام رضا (ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با بیان این که دانشنامه یک کتاب مرجع است عنوان کرد: دانشنامه یک موضوع خاص و یا گروهی از رشته‌ها را در برمی‌گیرد و راه دستیابی به آن مطالب را آسان می‌کند.

مدیر علمی دانشنامه امام رضا (ع) با بیان این که دانشنامه‌ها به دو صورت موضوعی و الفبایی تألیف می‌شوند اظهار داشت: در عرصه دانشنامه‌نویسی به صورت موضوعی امامان معصوم (ع) پیشگام بودند و كتاب‌هاي "صحيفه فاطمه زهرا(س)" و "جامعه امام علي(ع)" جزو اولين دانشنامه‌ها بودند.

حجت‌الاسلام برجی ابراز داشت: اولین دانشنامه موضوعی امام رضا (ع) با نام "عيون اخبار الرضا(ع)" توسط شیخ صدوق در قرن چهارم هجری قمری تألیف شد و پس از وی دانشمندان دیگری در موضوعات مختلف درباره امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، کتاب‌هایی را تألیف کردند.

وی با اشاره به این که هم‌اکنون در شهر قم حدود ۵۰ دانشنامه تخصصي در ۲۶ مركز در دست نگارش است ابراز داشت: دانشنامه امام رضا(ع) به همت بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین می‌شود که قرار است در ۱۰ جلد (مجموعاً ۷۵۰۰ صفحه رحلی) چاپ شود.

مدیر علمی دانشنامه امام رضا (ع) با بیان این که این دانشنامه فرهنگ رضوی را به صورت جامع، صحیح و کارآمد تبیین می‌کند گفت: دانشنامه امام رضا(ع) به صورت الفبایی در مجموع ۲۵۰۰ مدخل یا عنوان دارد که در سه بخش "اعلام و شخصیت‌ها"، "آثار و کتاب‌ها" و "مفاهیم" مرتب شده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: نخستین جلد این دانشنامه با ۲۵۰ مدخل در حال ویرایش است که مدخل‌هایی از هر سه بخش را شامل می‌شود،‌ البته در جلد نخست، بخش "مفاهیم" سهم بیشتری از دو تای دیگر دارد.

حجت‌الاسلام برجی با اشاره به این که دانشنامه امام رضا (ع) به معرفي اصحاب امام رضا(ع) و شخصيت‌هايي که از ایشان روايت نقل كرده‌اند می‌پردازد عنوان کرد:  این دانشنامه، مجموعه كتب و آثار مختلفي كه طي قرن‌ها توسط نويسندگان درباره امام رضا(ع) نوشته‌ شده است و همچنین نسخه‌هاي خطي كه دستيابي به آن‌ها دشوار است را ساماندهی و معرفی می‌کند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :