تاريخ : پنج شنبه 1393/6/27 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34441
جلسات عمومی تفسیر قرآن آیت‌الله ری‌شهری، سوم مهرماه آغاز می‌شود

جلسات عمومی تفسیر قرآن آیت‌الله ری‌شهری، سوم مهرماه آغاز می‌شود

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از آغاز برگزاری جلسات عمومی تفسیر قرآن آیت‌الله محمدی ری‌شهری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) از سوم مهرماه خبر داد.

پایگاه حدیث نت - عباس سلیمی، پیشکسوت جامعه قرآنی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به عنوان یکی از حوزه‌های مهم فرهنگی، بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف معارفی مسئولیت‌ها و رسالت‌هایی را بردوش دارد.

وی ادامه داد: در این رابطه حوزه مقدسه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) با تربیت طلاب فاضله از دختران و پسران باایمان، مشغول انجام وظیفه است و همچنین دانشگاه علوم حدیث نیز در زمینه معارف اهل بیت(ع) با حضور دانشجویان دختر و پسر مشغول فعالیت هستند.

استاد سلیمی عنوان کرد: در برنامه‌های آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ضمن گرامیداشت ایام مناسبت‌های مذهبی در طول سال، بحث برپایی مستمر کرسی‌های تلاوت هم برای آقایان و هم برای بانوان و همچنین برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و کلاس‌های مقطعی فشرده در دست اجراست و جای برپایی یک کرسی تفسیر قرآن کریم در این جایگاه خالی بود.

وی افزود: البته از مدت‌ها قبل جلسات تفسیر قرآن توسط استاد محترم، آیت‌الله محمدی ری‌شهری در آستان مقدس برپا بود، ولی این برنامه عمدتا مخصوص طلاب و دانشجویان بودند. با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ نام‌گذاری شده است، تولیت آستان مقدس اراده کرده‌اند که جلسات تفسیر را به صورت عمومی و با حضور طبقات مختلف معارف‌دوستان برگزار کنند.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بیان کرد: این جلسات یک ساعت و نیم قبل از اذان مغرب در مصلی بزرگ ری با حضور ایشان برگزار می‌شود. اولین جلسه مصادف با شهادت قرآن ناطق، حضرت امام جواد(ع) در سوم مهرماه است که با تلاوت قرآن کریم توسط یکی از قاریان ممتاز و ذکر توسل به اهل بیت(ع) آغاز می‌کنیم و سپس به مدت ۴۵ دقیقه درس تفسیر آیت‌الله محمدی ری‌شهری با کیفیت مناسب ضبط تصویری خواهد شد.

وی اظهار کرد: این برنا‌مه‌ها توسط شبکه جهانی قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. تاکنون ۲۴۰ جلسه از جلسات استاد محمدی ری‌شهری ضبط تلویزیونی شده است. محوریت تفسیر معظم له تفسیر جامع روایی خواهد بود و در این رابطه یک مجلد از تفاسیری که در جلسات گذشته بیان شده به چاپ رسیده است و امیدواریم که این حرکت مستمر به میعادگاهی برای علاقه‌مندان به معارف قرآن تبدیل شود و ما هم با افتخار در خدمت این علاقه‌مندان هستیم.

آقای سلیمی یادآور شد: این جلسات از نظر زمانی به نحوی مدیریت می‌شود که با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت تولیت محترم برگزار می‌شود و تدابیری اندیشیده شده است که ما در مقاطعی از سال مسابقه فرهنگی از محتوای این دروس تفسیر برگزار کنیم و به تعدادی ا زحضار جوایز متبرکه‌ای تقدیم شود.

وی تصریح کرد: تفسیر قرآن در این جلسات به صورت موضوعی برگزار می‌شود و از ابتدای کار اگر مثلا به آیه «هدی‌للمتقین» در ابتدای سوره بقره رسیدند، مفهوم هدایت را در مقاطع و فرازهای مختلف قرآن بررسی می‌کنند.

این قاری بین‌المللی گفت: مدت زمان یک جلسه تفسیر آیت‌الله محمدی ری‌شهری به خاطر تناسب زمانی با پخش شبکه قرآن و معارف سیما، به سه قسمت ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم می‌شود. انتشارات دارالحدیث در قم ماموریت دارد که این جلسات تفسیر را به تدریج به صورت مکتوب منتشر کند.

وی در پایان ابراز کرد: من خاضعانه به عنوان کوچکترین شاگرد مکتب قرآن از عزیزان علاقه‌مند و مخصوصا جوانان خوب که باید با مجهزشدن به معارف قرآنی خود را از تهاجم فرهنگی بیمه کنند، دعوت می‌کنم تا این فرصت مغتنم را از دست ندهند و با توجه به اینکه شب‌های جمعه، شب‌های مخصوص زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) است و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شعبه‌ای از کربلا است، دعوت ما را بپذیرند و علاوه بر زیارت و تنفس در این فضای معنوی، در محضر قرآن نیز حضور یابند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :