173
نهج الذكر (ع-ف) ج3

۱۷۹۵.تهذيب الأحكامـ به نقل از مَرازم ـ: روزى امام صادق عليه السلام به خانه مُعتِّب ـ كه آهنگ عمره داشت ـ در آمد . لوحى را برداشت كه در آن ، مواجب عائله و خرجى آنها نوشته شده و در آن آمده بود : «براى فلانى و فلانى و فلانى [فلان مقدار]» و در آن ، «اگر خدا خواهد» ، نيامده بود .
فرمود : چه كسى اين نوشته را نوشته كه در آن ، «اگر خدا خواهد» نگفته است؟ چگونه گمان برده كه آنچه نوشته ، تحقّق مى يابد؟!».
سپس دوات خواست و فرمود : «اگر خدا خواهد» را اضافه كن . پس ، براى هر نامى ، «اگر خدا خواهد» افزوده مى شد .

7 / 3

نكوهش ترك «اگر خدا بخواهد»

۱۷۹۶.امام باقر عليه السلام :چون خداوند ، آدم عليه السلام را در بهشت جاى داد ، به او فرمود : «اى آدم! به اين درخت ، نزديك مشو» .
آدم عليه السلام گفت : «اطاعت ، اى پروردگار» ، و «اگر خدا خواهد!» ، نگفت . از اين رو ، خداوند به پيامبرش [محمّد صلى الله عليه و آله ]فرمان داده ، فرمود : «و زنهار! در باره چيزى مگو : «من ، فردا آن كار را خواهم كرد» ، مگر با «اگر خدا خواهد» و هر گاه فراموش كردى ، پروردگارت را ياد كن» ، حتّى اگر پس از يك سال باشد .

۱۷۹۷.امام باقر عليه السلامـ در باره اين سخن خداوند عز و جل :«و پيش تر ، به آدم سفارش كردم ، ولى او فراموش كرد و براى او عزمى [استوار ]نيافتيم»ـ: چون به آدم عليه السلام فرمود : «به بهشت ، در آى» به او فرمود : اى آدم! به اين درخت ، نزديك مشو» و آن را به او نشان داد .
آدم عليه السلام به پروردگارش گفت : چگونه نزديكش شوم ، در حالى كه تو ، مرا و همسرم را از آن ، نهى كرده اى؟!
پس به آن دو فرمود : «به آن نزديك مشويد» ؛ يعنى از آن ، مخوريد .
آدم و همسرش گفتند : باشد ـ اى پروردگار ما ـ . به آن ، نزديك نمى شويم و از آن ، نمى خوريم ؛ ولى چون گفتند : باشد و «اگر خدا خواهد» نگفتند ، خداوند ، آن دو را در اين كار ، به خودشان و به ياد خودشان ، وا گذاشت .
خداوند عز و جل در قرآن به پيامبرش فرمود : «و زنهار! در باره چيزى مگو : «من ، فردا آن كار را خواهم كرد» . مگر با «اگر خدا خواهد»» كه آن را انجام ندهم . پس اگر خواست خدا ، اين بود كه آن كار را انجام ندهم ، نخواهم توانست كه انجامش دهم . از اين رو ، خداوند عز و جل فرمود : «در كارى كه مى خواهى انجام دهى ، اگر خدا خواهد بگو».


نهج الذكر (ع-ف) ج3
172

۱۷۹۵.تهذيب الأحكام عن مرازم :دَخَلَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام يَوما إلى مَنزِلِ مُعَتِّبٍ وهُوَ يُريدُ العُمرَةَ ، فَتَناوَلَ لَوحا فيهِ كِتابٌ ، فيهِ تَسمِيَةُ أرزاقِ العِيالِ وما يُخرِجُ لَهُم ، فَإِذا فيهِ : لِفُلانٍ وفُلانٍ وفُلانٍ ، ولَيسَ فيهِ استِثناءٌ .
فَقالَ : مَن كَتَبَ هذَا الكِتابَ ولَم يَستَثنِ فيهِ؟ كَيفَ ظَنَّ أنَّهُ يَتِمُّ؟! ثُمَّ دَعا بِالدَّواةِ ، فَقالَ : ألحِق فيهِ «إن شاءَ اللّهُ» ، فَاُلحِقَ فيهِ في كُلِّ اسمٍ «إن شاءَ اللّهُ» . ۱

7 / 3

ذَمُّ تَركِ الاِستِثناءِ

۱۷۹۶.الإمام الباقر عليه السلام :إنَّ آدَمَ عليه السلام لَمّا أسكَنَهُ اللّهُ الجَنَّةَ ، فَقالَ لَهُ : يا آدَمُ ، لا تَقرَب هذِهِ الشَّجَرَةَ ، فَقالَ : نَعَم يا رَبِّ ، ولَم يَستَثنِ ، فَأَمَرَ اللّهُ نَبِيَّهُ صلى الله عليه و آله فَقالَ : «وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَاْىْ ءٍ إِنِّى فَاعِلٌ ذَ لِكَ غَدًا * إِلَا أَن يَشَاءَ اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ»۲ ولَو بَعدَ سَنَةٍ . ۳

۱۷۹۷.عنه عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ عز و جل :«وَ لَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى ءَادَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِىَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا»۴ـ: إنَّ اللّهَ عز و جل لَمّا قالَ لِادَمَ عليه السلام : اُدخُلِ الجَنَّةَ ، قالَ لَهُ : يا آدَمُ ، لا تَقرَب هذِهِ الشَّجَرَةَ . قالَ : وأراهُ إيّاها ، فَقالَ آدَمُ عليه السلام لِرَبِّهِ : كَيفَ أقرَبُها وقَد نَهَيتَني عَنها أنَا وزَوجَتي؟! فَقالَ لَهُما : لا تَقرَباها يَعني لا تَأكُلا مِنها .
فَقالَ آدَمُ وزَوجَتُهُ : نَعَم يا رَبَّنا لا نَقرَبُها ولا نَأكُلُ مِنها ، ولَم يَستَثنِيا في قَولِهِما : نَعَم . فَوَكَلَهُمَا اللّهُ في ذلِكَ إلى أنفُسِهِما وإلى ذِكرِهِما .
وقَد قالَ اللّهُ عز و جل لِنَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله فِي الكِتابِ : «وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَىْ ءٍ إِنِّى فَاعِلٌ ذَ لِكَ غَدًا * إِلَا أَن يَشَاءَ اللَّهُ» ألّا أفعَلَهُ ، فَتَسبِقَ مَشِيئَةُ اللّهِ في ألّا أفعَلَهُ فَلا أقدِرَ عَلى أن أفعَلَهُ . فَلِذلِكَ قالَ اللّهُ عز و جل : أيِ استَثنِ مَشِيئَةَ اللّهِ في فِعلِكَ . ۵

1.تهذيب الأحكام : ج ۸ ص ۲۸۱ ح ۱۰۳۰ ، مستطرفات السرائر : ص ۱۳۳ ح ۷ ، النوادر للأشعري : ص ۵۷ ح ۱۰۹ ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۳۰۷ ح ۸ .

2.الكهف : ۲۳ و ۲۴ .

3.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۳۲۴ ح ۱۵ عن أبي حمزة ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۳۰۵ ح ۳ وراجع المستدرك على الصحيحين : ج ۴ ص ۳۳۶ ح ۷۸۳۳ والدرّ المنثور : ج ۵ ص ۳۷۷ .

4.طه : ۱۱۵ .

5.الكافي : ج ۷ ص ۴۴۸ ح ۲ ، النوادر للأشعري : ص ۵۵ ح ۱۰۷ كلاهما عن سلام بن المستنير ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۳۰۶ ح ۴ وج ۱۰۴ ص ۲۳۱ ح ۷۳ .

  • نام منبع :
    نهج الذكر (ع-ف) ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 121116
صفحه از 599
پرینت  ارسال به