235
نهج الذكر (ع-ف) ج3

۱۸۸۶.تفسير العيّاشىـ به نقل از سماعه ـامام صادق عليه السلام ، در باره اين سخن خداوند : «پس هر گاه قرآن قرائت كردى ، از شيطان رانده شده به خدا پناه ببر» ـ : [سماعه گويد : ]گفتم : چگونه بگويم؟
فرمود : «مى گويى : پناه مى برم به خداى شنواى دانا ، از شيطان رانده شده! » .

2 / 7

چگونگى پناه بردن

۱۸۸۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه از خدا درخواست كرديد ، با كف دست هايتان از او بخواهيد و هرگاه از او پناه خواستيد ، با پشتِ دست هايتان از او پناه بخواهيد .

۱۸۸۸.مسند ابن حنبلـ به نقل از خلّاد بن سائب انصارى ـ: پيامبر صلى الله عليه و آله هرگاه [از خداوند ]درخواست مى كرد ، كفِ دو دستش را به سوى او (به سَمت آسمان) مى كرد و هرگاه پناه مى خواست ، پشت دست هايش را به جانب او (به جانب آسمان) قرار مى داد .

۱۸۸۹.امام على عليه السلام :هرگاه از خدا درخواست كردى ، با كف دستانت از او درخواست كن و هرگاه پناه خواستى ، با پشت دستانت پناه ببر و هرگاه دعا كردى ، با [بلند كردن ]دو انگشتت ، دعا كن .

۱۸۹۰.الكافىـ به نقل از ابو بصير ـ: از امام صادق عليه السلام در باره دعا كردن و بالا بردن دست ها پرسيدم . فرمود : بر چهار گونه است : براى پناه بردن به خدا ، كف دست هايت را به سوى قبله مى كنى ، براى دعا كردن جهت روزى ، دستانت را مى گشايى و كفِ آنها را به سوى آسمان مى برى ، براى تبتّل، ۱ با انگشت نشانه ، اشاره مى شود و براى ابتهال، ۲ دست هايت را بلند مى كنى ، به طورى كه از سرت بگذرانى . دعاى تضرّع هم اين است كه انگشت نشانه ات را در برابر صورتت حركت مى دهى ، و اين ، دعاى ترس است .

1.عبارت «تبتّل إلى العبادة» كه در روايت آمده ، يعنى با تمام وجود ، به عبادت روى آورد و خود را وقف عبادت كرد .

2.ابتهال ، يعنى التماس و درخواست كردن و پافشارى بر آن ، نيز چيزى را با زارى خواستن .


نهج الذكر (ع-ف) ج3
234

۱۸۸۶.تفسير العيّاشي عن سماعة عن الإمام الصادق عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ :«فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَـنِ الرَّجِيمِ»۱ـ: قُلتُ : كَيفَ أقولُ ؟
قالَ : تَقولُ : «أستَعيذُ بِاللّهِ السَّميعِ العَليمِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيمِ» . ۲

2 / 7

هَيئَةُ الاِستِعاذَةِ

۱۸۸۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إذا سَأَلتُمُ اللّهَ عز و جل ، فَاسأَلوهُ بِباطِنِ الكَفَّينِ ، وإذَا استَعَذتُموهُ ، فَاستَعيذوهُ بِظاهِرِهِما . ۳

۱۸۸۸.مسند ابن حنبل عن خلّاد بن السائب الأنصاري :أنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله كانَ إذا سَأَلَ جَعَلَ باطِنَ كَفَّيهِ إلَيهِ ، وإذَا استَعاذَ جَعَلَ ظاهِرَهُما إلَيهِ . ۴

۱۸۸۹.الإمام عليّ عليه السلام :إذا سَأَلتَ اللّهَ فَاسأَلهُ بِبَطنِ كَفَّيكَ ، وإذا تَعَوَّذتَ فَبِظَهرِ كَفَّيكَ ، وإذا دَعوَتَ فَبِإِصبَعَيكَ . ۵

۱۸۹۰.الكافي عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه السلام ، قال :سَأَلتُهُ عَنِ الدُّعاءِ ورَفعِ اليَدَينِ ، فَقالَ : عَلى أربَعَةِ أوجُهٍ : أمَّا التَّعَوُّذُ فَتَستَقبِلُ القِبلَةَ بِباطِنِ كَفَّيكَ ، وأمَّا الدُّعاءُ فِي الرِّزقِ فَتَبسُطُ كَفَّيكَ وتُفضي بِباطِنِهِما إلَى السَّماءِ ، وأمَّا التَّبَتُّلُ ۶ فَإِيماءٌ بِإِصبَعِكَ السَّبّابَةِ ، وأمَّا الاِبتِهالُ ۷ فَرَفعُ يَدَيكَ تُجاوِزُ بِهِما رَأسَكَ ، ودُعاءُ التَّضَرُّعِ أن تُحَرِّكَ إصبَعَكَ السَّبّابَةَ مِمّا يَلي وَجهَكَ ، وهُوَ دُعاءُ الخيفَةِ . ۸

1.النحل : ۹۸ .

2.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۲۷۰ ح ۶۷ ، بحار الأنوار : ج ۶۳ ص ۲۵۵ ح ۱۲۲ .

3.الجعفريّات : ص ۲۲۶ عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، مستدرك الوسائل : ج ۵ ص ۱۸۷ ح ۲ .

4.مسند ابن حنبل : ج ۵ ص ۵۶۵ ح ۱۶۵۶۴ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۷۲ ح ۱۸۰۱۸ .

5.قرب الإسناد : ص ۱۴۵ ح ۵۲۱ عن أبي البختري عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۳۳۷ ح ۲ .

6.تَبَتّلَ إلى العبادة : تفرّغ لها وانقطع (المصباح المنير : ص ۳۵ «بتل») .

7.الابتهالُ : التضرَّعُ والمبالغة في السؤال (النهاية : ج ۱ ص ۱۶۷ «بهل») .

8.الكافي : ج ۲ ص ۴۸۱ ح ۵ ، عدّة الداعي : ص ۱۸۳ وفيه «على خمسة أوجه» بدل «على أربعة أوجه» ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۱۵ ح ۲۰۲۷ عن هارون بن خارجة ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۳۳۹ ح ۸ .

  • نام منبع :
    نهج الذكر (ع-ف) ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 121143
صفحه از 599
پرینت  ارسال به