315
نهج الذكر (ع-ف) ج3

۲۰۲۸.منية المريد :پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «از چاه رسوايى ، به خدا پناه ببريد» . گفته شد : آن چيست ، اى پيامبر خدا؟
فرمود : «دره اى در دوزخ كه براى رياكاران آماده شده است» .

۲۰۲۹.سنن الترمذىـ به نقل از ابو هريره ـ: پيامبر خدا فرمود : «از چاه اندوه ، به خدا پناه ببريد» .
[اصحاب] گفتند : چاه اندوه چيست ، اى پيامبر خدا؟
فرمود : «دره اى است در دوزخ كه خود دوزخ نيز روزى صد مرتبه ، از آن به خدا پناه مى برد» .
گفتيم : اى پيامبر خدا! چه كسى وارد آن مى شود ؟
فرمود : «قاريانى كه در كارهاى خود ، ريا كنند».

۲۰۳۰.امام على عليه السلام :خداوندا! پناه مى برم به تو از اين كه بيرونم را در نگاه چشم ها [ى مردم ]نيكو بنمايى ، ولى درونم را كه براى تو آشكار است ، زشت گردانى . و اين در حالى خواهد بود كه خود را رياكارانه ، در نزد مردم به چيزهايى وادار كنم كه تو خود از نسبت من با آنها آگاهى ، پس ظاهر نيكويم را براى مردم آشكار دارم و بدىِ كردارم را نزد تو آورم تا بدين سان ، به بندگانت نزديك شوم و از خشنودى تو به دور مانم .

۲۰۳۱.امام زين العابدين عليه السلامـ در دعاى روز عرفه ـ:خداوندا! به تو پناه مى برم از اين كه بيرونم را در نگاه چشم ها نيكو بنمايى ، ولى درونم را كه با تو خلوت دارم ، زشت گردانى . آن در حالى خواهد بود كه خويشتن را در چشم مردم نگه دارم و آن [نيّت و اعمال نهانى ام] را كه تو از آن آگاهى ، تباه كنم ، پس نيكوترين كارم را برايت آشكار سازم و بدترين كردارم را براى خلوت تو بگذارم تا بدين ترتيب ، با خوبى هايم خود را به مخلوقين نزديك سازم و با بدى هايم از آنان به سوى تو بگريزم ـ چندان كه گويى پاداش و كيفر دادن ، در دست تو نيست ـ ؛ از آن رو كه نسبت به ترس از تو ، سنگ دل گشته باشم و از سر جهل و نادانى ، قدرت تو را ناديده گرفته باشم و در نتيجه ، خشم تو بر من فرود آيد ، و كين تو مرا در رسد . پس مرا از همه اينها ، در پناه خويش درآور و با نگهدارى خود ـ كه بندگان شايسته ات را با آن نگه داشته اى ـ مرا نگه دار .


نهج الذكر (ع-ف) ج3
314

۲۰۲۸.منية المريد :قالَ صلى الله عليه و آله : اِستَعيذوا بِاللّهِ مِن جُبِّ ۱ الخِزيِ ، قيلَ : وما هُوَ يا رَسولَ اللّهِ ؟
قالَ : وادٍ في جَهَنَّمَ اُعِدَّ لِلمُرائينَ . ۲

۲۰۲۹.سنن الترمذي عن أبي هريرة :قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : تَعَوَّذوا بِاللّهِ مِن جُبِّ الحُزنِ . قالوا : يا رَسولَ اللّهِ وما جُبُّ الحُزنِ ؟ قالَ : وادٍ في جَهَنَّمَ ، تَتَعَوَّذُ مِنهُ جَهَنَّمُ كُلَّ يَومٍ مِئَةَ مَرَّةٍ . قُلنا : يا رَسولَ اللّهِ ، ومَن يَدخُلُهُ ؟ قالَ : القُرّاءُ المُراؤونَ بِأَعمالِهِم . ۳

۲۰۳۰.الإمام عليّ عليه السلام :اللّهُمَّ إنّي أعوذُ بِكَ مِن أن تَحسُنَ في لامِعَةِ العُيونِ عَلانِيَتي ، وتَقبُحَ فيما اُبطِنُ لَكَ سَريرَتي ، مُحافِظا عَلى رِئاءِ ۴ النّاسِ مِن نَفسي بِجَميعِ ما أنتَ مُطَّلِعٌ عَلَيهِ مِنّي ، فَاُبدِيَ لِلنّاسِ حُسنَ ظاهِري ، واُفضِيَ إلَيكَ بِسوءِ عَمَلي ، تَقَرُّبا إلى عِبادِكَ ، وتَباعُدا مِن مَرضاتِكَ . ۵

۲۰۳۱.الإمام زين العابدين عليه السلامـ في دُعاءِ يَومِ عَرَفَةَ ـ: اللّهُمَّ إنّي أعوذُ بِكَ أن تَحسُنَ في رامِقَةِ العُيونِ عَلانِيَتي، وتَفتَحَ ۶ فيما أخلو لَكَ سَريرَتي، مُحافِظا عَلى رِئاءِ النّاسِ مِن نَفسي، مُضَيِّعا ما أنتَ مُطَّلِعٌ عَلَيهِ مِنّي ، فَاُبدِيَ لَكَ بِأَحسَنِ أمري ، وأخلُوَ لَكَ بِشَرِّ فِعلي ، تَقَرُّبا إلَى المَخلوقينَ بِحَسَناتي ، وفِرارا مِنهُم إلَيكَ بِسَيِّئاتي ، حَتّى كَأَنَّ الثَّوابَ لَيسَ مِنكَ ، وكَأَنَّ العِقابَ لَيسَ إلَيكَ ، قَسوَةً مِن مَخافَتِكَ مِن قَلبي ، وزَلَلاً عَن قُدرَتِكَ مِن جَهلي ، فَيَحُلَّ بي غَضَبُكَ ، ويَنالَني مَقتُكَ ۷ ، فَأَعِذني مِن ذلِكَ كُلِّهِ ، وقِني بِوِقايَتِكَ الَّتي وَقَيتَ بِها عِبادَكَ الصّالِحينَ . ۸

1.الجُبُّ : البئر ، وقيل : هي البئر الكثيرة الماء ، البعيدة القعر (لسان العرب : ج ۱ ص ۲۵۰ «جبب») .

2.منية المريد : ص ۳۱۸ ، بحار الأنوار : ج ۷۲ ص ۳۰۳ ح ۵۰ .

3.سنن الترمذي : ج ۴ ص ۵۹۳ ح ۲۳۸۳ ، سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۹۴ ح ۲۵۶ ، المعجم الأوسط : ج ۳ ص ۲۶۱ ح ۳۰۹۰ و ج ۶ ص ۲۰۲ ح ۶۱۸۹ ، تهذيب الكمال : ج ۳۴ ص ۳۰۲ والثلاثة الأخيرة نحوه ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۴۷۹ ح ۷۵۱۵ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۶۱ ح ۲۴۲ عن التميمي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام وفيه صدره فقط ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۵۸ ح ۲ .

4.في المصدر : «رثاء» ، والتصويب من بحار الأنوار .

5.نهج البلاغة : الحكمة ۲۷۶ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۲۳۱ ح ۷ .

6.كذا في المصدر والظاهر أنّه تصحيف ، والصواب : «تَقبُحَ» كما في الرواية السابقة .

7.المَقْتُ : أشدّ البغض (النهاية : ج ۴ ص ۳۴۶ «مقت») .

8.الإقبال : ج ۲ ص ۱۱۶ ، بحار الأنوار : ج ۹۸ ص ۲۳۸ وراجع كشف الغمّة : ج ۲ ص ۲۸۷ وتاريخ دمشق : ج ۴۱ ص ۴۰۹ وسير أعلام النبلاء : ج ۴ ص ۳۹۶ وتاريخ دمشق : ج ۴۱ ص ۴۰۹ .

  • نام منبع :
    نهج الذكر (ع-ف) ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 121219
صفحه از 599
پرینت  ارسال به