339
نهج الذكر (ع-ف) ج3

۲۰۸۱.امام صادق عليه السلامـ خطاب به مهدى عبّاسى ، هنگامى كه نزد او رفت ـ: خويشتن را از نيرو و توان تو ، در پناه نيرو و توان خدا در آوردم و به پروردگار سپيده دمان پناه مى برم از شرّ آنچه آفريد ، و مى گويم : آنچه خدا بخواهد ، همان مى شود و هيچ نيرو و توانى نيست ، مگر به مدد خداى والا و بزرگ .

۲۰۸۲.امام صادق عليه السلام :در خانه ات جايى مخصوص نماز در نظر بگير . پس هر گاه از چيزى بيمناك شدى ، دو جامه زبر از زبرترين جامه هايت بپوش و با آنها نماز بخوان . سپس زانو بزن و به درگاه خدا زارى كن . از او درخواست بهشت كن و از گزند آنچه مى ترسى ، به خدا پناه ببر .
مبادا كه خداوند از تو سخنِ زورى بشنود ؛ هر چند خوشايند تو و عشيره ات باشد .

۲۰۸۳.امام كاظم عليه السلامـ در دعا براى رَستن از توطئه هارون ـ: اى صاحب نعمت هاى بى شمار! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست . بار خدايا! به يارى تو ، او را دفع مى كنم و به سينه اش مى زنم و از گزندش ، به تو پناه مى آورم ... .
و از تو درخواست مى كنم كه مرا در كنار حوضش و در حمايت خويش ، در حفاظت و پاسدارى و پناه خودت قرار بدهى ، [اى كسى] كه پناهنده تو سرافراز است ، ثناى تو بزرگ است ، و معبودى جز تو نيست ... .
اى پروردگار من! مرا با پناهندگى ات پناه ده ؛ چرا كه پناهنده تو ، در پناه تو بى گزند است . مرا در حمايت خودت در آور ، [اى كسى] كه تحت الحمايه تو نيرومند است ، و ثناى تو بزرگ است ... .
خودم را و دينم را و زن و فرزندان و اموالم را و هر كه را مورد عنايت من است و همه نعمت هايى را كه از خداوند دارم ، در پناه نامِ خدايى درآوردم كه گردن ها تسليم اويند ، در پناه نام خدايى كه سينه ها از او بيمناك و جان ها از او هراسان اند ، در پناه نامى كه اندوه داوود عليه السلام را از او زدود ، در پناه نام خدايى كه به آتش فرمود : بر ابراهيم ، سرد و بى گزند شو . در حالى كه آنها (نمروديان) خواستند به او نيرنگى بزنند ، ولى ما آنها را زيانكارترين قرار داديم ، در پناه افسونِ بى شمار خدا ، در پناه قدرت خدا كه همه آفريدگانش را در ميان گرفته است ؛ از شرّ فلان كس و از شرّ هر آنچه آن مهرْ گستر آفريده است ، و از شرّ نيرنگ و ترفند آنها ، و از نيرو و قدرت و حيله آنان . به راستى كه تو بر هر چيز توانايى .


نهج الذكر (ع-ف) ج3
338

۲۰۸۱.عنه عليه السلامـ حينَ دَخَلَ عَلَى المَهدِيِّ العَبّاسِيِّ ـ: اِمتَنَعتُ بِحَولِ اللّهِ وقُوَّتِهِ مِن حَولِكَ وقُوَّتِكَ ، وأعوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ مِن شَرِّ ما خَلَقَ ، وأقولُ ما شاءَ اللّهُ كانَ ، ولا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِيِّ العَظيمِ . ۱

۲۰۸۲.عنه عليه السلام :اِتَّخِذ مَسجِدا في بَيتِكَ ، فَإذا خِفتَ شَيئا ، فَالبَس ثَوبَينِ غَليظَينِ مِن أغلَظِ ثِيابِكَ ، وصَلِّ فيهِما ، ثُمَّ اجثُ عَلى رُكبَتَيكَ فَاصرُخ إلَى اللّهِ ، وسَلهُ الجَنَّةَ ، وتَعَوَّذ بِاللّهِ مِن شَرِّ الَّذي تَخافُهُ .
وإيّاكَ أن يَسمَعَ اللّهُ مِنكَ كَلِمَةَ بَغيٍ ۲ ، وإن أعجَبَتكَ نَفسَكَ ۳ وعَشيرَتَكَ . ۴

۲۰۸۳.الإمام الكاظم عليه السلامـ مِن دُعائِهِ لِلنَّجاةِ مِن كَيدِ هارونَ ـ: يا ذَا النِّعَمِ الَّتي لا تُحصى عَدَدا ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، اللّهُمَّ بِكَ أدفَعُ وأدرَأُ في نَحرِهِ ، وأستَعيذُ بِكَ مِن شَرِّهِ ... .
وأسأَ لُكَ أن تَجعَلَني في كَنَفِكَ ۵ وفي جِوارِكَ ، وفي حِفظِكَ وحِرزِكَ ۶ وعِياذِكَ ، عَزَّ جارُكَ ، وجَلَّ ثَناؤُكَ ، ولا إلهَ غَيرُكَ ... .
رَبِّ فَأَعِذني بِعِياذِكَ ، فَبِعِياذِكَ امتَنَعَ عائِذُكَ ، وأدخِلني في جِوارِكَ ، عَزَّ جارُكَ ، وجَلَّ ثَناؤُكَ ... .
اُعيذُ نَفسي وديني وأهلي ومالي ووُلدي ، ومَن يَلحَقُهُ عِنايَتي ، وجَميعَ نِعَمِ اللّهِ عِندي ، بِبِاسمِ اللّهِ الَّذي خَضَعَت لَهُ الرِّقابُ ، وبِاسمِ اللّهِ الَّذي خافَتهُ الصُّدورُ ، ووَجِلَت مِنهُ النُّفوسُ ، وبِالاِسمِ الَّذي نَفَّسَ عَن داوود كُربَتَهُ ، وبِاسمِ اللّهِ الَّذي قالَ لِلنّارِ كوني بَردا وسَلاما عَلى إبراهيمَ ، وأرادوا بِهِ كَيدا فَجَعَلناهُمُ الأَخسَرينَ ، وبِعَزيمَةِ اللّهِ الَّتي لا تُحصى ، وبِقُدرَةِ اللّهِ المُستَطيلَةِ عَلى جَميعِ خَلقِهِ ، مِن شَرِّ فُلانٍ ، ومِن شَرِّ ما خَلَقَهُ الرَّحمنُ ، ومِن شَرِّ مَكرِهِم وكَيدِهِم ، وحَولِهِم وقُوَّتِهِم وحيلَتِهِم ، إنَّكَ عَلى كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ . ۷

1.بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۳۱۴ نقلاً من خطّ الشهيد الأوّل .

2.البغيُ : التّعدّي ، وبغى الرجلُ : عدل عن الحقِّ واستطال . والبغي : الظلمُ والفسادُ (لسان العرب : ج ۱۴ ص ۷۸ ـ ۷۹ «بغا») .

3.الظاهر أنّ فاعل أعجبتك الضمير الراجع إلى الكلمة ونفسك بالنصب تأكيد للضمير وعشيرتك عطف عليه. وقيل : نفسك فاعل أعجبت والأوّل أظهر (بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۲۷۹).

4.الكافي : ج ۳ ص ۴۸۰ ح ۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۳ ص ۳۱۴ ح ۹۷۳ كلاهما عن حريز .

5.الكنف ـ بالتحريك ـ : الجانب والنّاحية (النهاية : ج ۴ ص ۲۰۵ «كنف») .

6.أحرَزتُ الشيء : إذا حَفَظْتهُ وضممته إليك وصُنْتَهُ عن الأخذ (النهاية : ج ۱ ص ۳۶۶ «حرز») .

7.مُهَج الدعوات : ص ۳۹ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۳۳۳ ح ۵ .

  • نام منبع :
    نهج الذكر (ع-ف) ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 121213
صفحه از 599
پرینت  ارسال به