393
نهج الذكر (ع-ف) ج3

۲۱۹۴.تفسير الفخر الرازى :امام جعفر صادق عليه السلام فرموده است : «پيش از قرائت [قرآن] ، بايد به خدا پناه برد ؛ ولى در ديگر عبادات ، پناه بردن به خدا لازم نيست » . دليلش هم اين است كه : بنده با دروغ گفتن و غيبت كردن و سخن چينى ، زبانش نجس (آلوده) مى شود . از اين رو ، خداى متعال بنده را به پناه بردن به او فرمان داده است تا زبانش پاك گردد و گفتارى را كه از سوى خداوندى پاك و پاكيزه فرود آمده است ، با زبانى پاك قرائت كند .

5 / 2

هنگام خواندن آيات عذاب

۲۱۹۵.المصنّف ، ابن ابى شيبةـ به نقل از عبد اللّه ـ: هر گاه يكى از شما در نماز به نام آتش [و دوزخ ]بر خورد ، از آتش به خدا پناه ببرد و هر گاه به نام بهشت بر خورد ، از خداوندْ بهشت درخواست كند .

۲۱۹۶.السنن الكبرىـ به نقل از عايشه ـ: من نيز با پيامبر خدا شب [به عبادت] بر مى خاستم . او سوره بقره و آل عمران و نساء را مى خواند و هر گاه در آنها به نويدى مى رسيد ، دعا مى كرد و آن را از خدا مى طلبيد و هر گاه در آن به تهديدى بر مى خورد ، دعا مى كرد و به خدا پناه مى برد .

۲۱۹۷.سنن أبى داوودـ به نقل از عوف بن مالك اشجعى ـ: شبى با پيامبر خدا [براى عبادت ]برخاستم . ايشان شروع به خواندن سوره بقره [در قرائت نماز ]كرد . به هر آيه رحمتى كه مى رسيد ، درنگ مى كرد و [آن را از خدا ]درخواست مى نمود و به هر آيه عذابى كه مى رسيد ، درنگ مى كرد و به خدا پناه مى برد .


نهج الذكر (ع-ف) ج3
392

۲۱۹۴.تفسير الفخر الرازي :قالَ جَعفَرٌ الصّادِقُ عليه السلام : «إنَّهُ لا بُدَّ قَبلَ القِراءَةِ مِنَ التَّعَوُّذِ ، وأمّا سائِرُ الطّاعاتِ فَإِنَّهُ لا يَتَعَوَّذُ فيها» ، وَالحِكمَةُ فيهِ : أنَّ العَبدَ قَد يَنجَسُ لِسانُهُ بِالكَذِبِ وَالغيبَةِ وَالنَّميمَةِ ، فَأَمَرَ اللّهُ تَعالَى العَبدَ بِالتَّعَوُّذِ لِيَصيرَ لِسانُهُ طاهِرا ، فَيَقرَأَ بِلِسانٍ طاهِرٍ كَلاما اُنزِلَ مِن رَبٍّ طَيِّبٍ طاهِرٍ . ۱

5 / 2

قِراءَةُ آياتِ العَذابِ

۲۱۹۵.المصنّف لابن أبي شيبة عن عبد اللّه :إذا مَرَّ أحَدُكُم فِي الصَّلاةِ بِذِكرِ النّارِ ، فَليَستَعِذ بِاللّهِ مِنَ النّارِ ، وإذا مَرَّ بِذِكرِ الجَنَّةِ ، فَليَسأَلِ اللّهَ الجَنَّةَ . ۲

۲۱۹۶.السنن الكبرى عن عائشة :كُنتُ أقومُ مَعَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فِي اللَّيلِ ، فَيَقرَأُ بِالبَقَرَةِ وآلِ عِمرانَ وَالنِّساءِ ، فَإِذا مَرَّ بِآيَةٍ فيهَا استِبشارٌ دَعا ورَغِبَ ، وإذا مَرَّ بِآيَةٍ فيها تَخويفٌ دَعا وَاستَعاذَ . ۳

۲۱۹۷.سنن أبي داوود عن عوف بن مالك الأشجعي :قُمتُ مَعَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله لَيلَةً ، فَقامَ فَقَرَأَ سورَةَ البَقَرَةِ ، لا يَمُرُّ بِآيَةِ رَحمَةٍ إلّا وَقَفَ فَسَأَلَ ، ولا يَمُرُّ بِآيَةِ عَذابٍ إلّا وَقَفَ فَتَعَوَّذَ . ۴

1.تفسير الفخر الرازي : ج ۱ ص ۱۰۲ .

2.المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۲ ص ۱۱۵ ح ۴ .

3.السنن الكبرى : ج ۲ ص ۴۳۹ ح ۳۶۸۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۳۸۱ ح ۲۴۶۶۳ و ص ۴۳۱ ح ۲۴۹۲۹ ، الزهد لابن المبارك : ص ۴۲۱ ح ۱۱۹۶ ، تاريخ دمشق : ج ۴ ص ۱۴۶ والأربعة الأخيرة نحوه ، شعب الإيمان : ج ۲ ص ۳۷۶ ح ۲۰۹۴ .

4.سنن أبي داوود : ج ۱ ص ۲۳۱ ح ۸۷۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۷۳ ح ۲۳۳۰۰ ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۳۱۸ ح ۱۲۸۱ ، صحيح ابن خزيمة : ج ۱ ص ۲۷۳ ح ۵۴۳ ، صحيح ابن حبّان : ج ۶ ص ۳۴۰ ح ۲۶۰۵ كلّها عن حذيفة نحوه ، كنز العمّال : ج ۸ص ۱۶۰ ح ۲۲۳۸۴ .

  • نام منبع :
    نهج الذكر (ع-ف) ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 121083
صفحه از 599
پرینت  ارسال به