167
نهج الذكر (ع-ف) ج4

7 / 10

در پى تسبيح گفتن

قرآن

«پس پروردگارت را تسبيح و ستايش گوى، و از او آمرزش بخواه ، كه او توبه پذير است» . ۱

ر . ك : اعراف: آيه 143 و انبيا : آيه 87 .

حديث

۲۷۶۸.پيامبرخدا صلى الله عليه و آله :هر كس بگويد: «پاكا خدا و ستايش ، او را! از خدا آمرزش مى خواهم و به سوى او ، توبه مى برم»، اين جمله اش عينا نوشته و بر عرش ، آويخته مى شود . هيچ گناهى كه گوينده اش مرتكب شود ، آن را از بين نمى برد تا آن كه خدا را ديدار كند، و آن نوشته ، همچنان سر به مُهر باشد.

۲۷۶۹.مسند ابن حنبلـ به نقل از عبد اللّه بن مسعود ـ: از جمله اذكارى كه پيامبر صلى الله عليه و آله بسيار مى گفت، اين بود: «پاكا تو ـ اى پروردگار ما ـ و ستاش ، تو را. بار خدايا! مرا بيامرز».
و چون «اذا جاء نصراللّه و الفتح» نازل شد، مى گفت: «پاكا تو ـ اى پروردگار ما و ستايش ، تو را. بار خدايا! مرا بيامرز، كه تو توبه پذيرِ مهربانى».

1.علّامه طباطبايى ، در الميزان في تفسير القرآن مى گويد: فرموده خداوند متعال : «پس پروردگارت را تسبيح و ستايش گوى و از او آمرزش بخواه كه او توبه پذير است» ، از آن جا كه خداوند متعال با اين پيروزى وفتح، از يك جهت، شرك را خوار كرده و درهم شكسته است و از جهت ديگر، توحيد را عزّت و قدرت بخشيده و به عبارت ديگر: باطل را از ميان برداشته و حقّ را تحقق بخشيده است، لذا از جهت اوّل مناسب است كه خداوند متعال را تسبيح و تنزيه كرد، و از جهت دوم ـ كه يك نعمت است ـ با ثنا و ستايش او مناسبت دارد. از اين رو، به آن بزرگوار دستور داد كه: «پروردگارت را تسبيح و ستايش گوى» . در اين جا وجه ديگرى هم براى توجيه دستور به تسبيح و ستايش و آمرزش خواهى وجود دارد، و آن اين است كه پروردگار بزرگ ، اين حق را بر بنده اش دارد كه او را با صفات كمالش ياد كند و در مورد خود نيز ، همواره به ياد كاستى و نيازمندى اش باشد، و چون فتح مكّه باعث شد كه پيامبر خدا از گرفتارى هايى كه براى از بين بردن باطل و قطع ريشه فساد داشت ، فراغتى به دست آورد ، به او دستور داد كه از اين پس ، خدا را به صفات جلالش ياد كند ـ كه همان تسبيح است ـ ، و به جمالش ياد كند ـ كه همان ستايش است ـ ، و از كاستى خود و نيازمندى اش به خداوند ياد كند ـ كه همان طلب آمرزش است ـ . معناى آمرزش خواهى هم در مورد پيامبر خدا ـ كه آمرزيده است ـ درخواست ادامه آمرزش است ؛ چرا كه نياز به ادامه آمرزش ، عينا همانند نياز به حدوثِ آمرزش است . دقّت شود . اين آمرزش خواهى از ناحيه پيامبر صلى الله عليه و آله تكميل كننده سپاس گزارى او از پروردگارش است .


نهج الذكر (ع-ف) ج4
166

7 / 10

عَقيبَ التَّسبيحِ

الكتاب

«فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابَا» ۱ . ۲

راجع : الأعراف : 143 والأنبياء : 87.

الحديث

۲۷۶۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن قالَ : «سُبحانَ اللّهِ وبِحَمدِهِ ، أستَغفِرُ اللّهَ وأتوبُ إلَيهِ» إلّا كُتِبَت كَما قالَها ، ثُمَّ عُلِّقَت بِالعَرشِ ، لا يَمحوها ذَنبٌ عَمِلَهُ صاحِبُها حَتّى يَلقَى اللّهَ ، وهِيَ مَختومَةٌ كَما قالَها . ۳

۲۷۶۹.مسند ابن حنبل عن عبد اللّه بن مسعود :إنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله كانَ مِمّا يُكثِرُ أن يَقولَ : «سُبحانَكَ رَبَّنا وبِحَمدِكَ ، اللّهُمَّ اغفِر لي» .
قالَ : فَلَمّا نَزَلَت : «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ»۴ قالَ : «سُبحانَكَ رَبَّنا وبِحَمدِكَ ، اللّهُمَّ اغفِر لي ، إنَّكَ أنتَ التَّوّابُ الرَّحيمُ» . ۵

1.النصر : ۳ .

2.قال العلّامة الطباطبائي قدس سره في الميزان في تفسير القرآن : قوله تعالى : «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابَا» لمّا كان هذا النصر والفتح إذلالاً منه تعالى للشرك ، وإعزازا للتوحيد ، وبعبارة اُخرى : إبطالاً للباطل وإحقاقا للحقّ ، ناسب من الجهة الاُولى تنزيهه تعالى وتسبيحه ، وناسب من الجهة الثانية ـ التي هي نعمة ـ الثناء عليه تعالى وحمده ، فلذلك أمره صلى الله عليه و آله بقوله : «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ» . وهاهنا وجه آخر يوجّه به الأمر بالتسبيح والتحميد والاستغفار جميعا ، وهو أنّ للربّ تعالى على عبده أن يذكره بصفات كماله ، ويذكر نفسه بما له من النقص والحاجة ، ولمّا كان في هذا الفتح فراغه صلى الله عليه و آله من جلّ ما كان عليه من السعي في إماطة الباطل ، وقطع دابر الفساد ، أمر أن يذكره عند ذلك بجلاله وهو التسبيح ، وجماله وهو التحميد ، وأن يذكره بنقص نفسه وحاجته إلى ربّه وهو طلب المغفرة ، ومعناه فيه صلى الله عليه و آله ـ وهو مغفور ـ سؤال إدامة المغفرة ، فإنّ الحاجة إلى المغفرة بقاءً كالحاجة إليها حدوثا ، فافهم ذلك ، وبذلك يتمُّ شكرُهُ لِربِّه تعالى (الميزان في تفسير القرآن : ج ۲۰ ص ۳۷۷) .

3.المعجم الكبير : ج ۱۲ ص ۱۳۵ ح ۱۲۷۹۹ عن ابن عبّاس ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۴۸۲ ح ۲۱۰۸ .

4.النصر : ۱ .

5.مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۴۳ ح ۳۷۱۹ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۱ ص ۶۸۱ ح ۱۸۴۹ ، مسند أبي يعلى : ج ۵ ص ۱۰۹ ح ۵۲۰۸ كلاهما نحوه ، مسند الطيالسي : ص ۴۵ ح ۳۳۹ ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۵۶۰ ح ۴۷۲۸ .

  • نام منبع :
    نهج الذكر (ع-ف) ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 87543
صفحه از 608
پرینت  ارسال به