499
نهج الذكر (ع-ف) ج4

ل ـ صلوات بر امام حسن عسكرى عليه السلام

۰.بار خدايا ! بر حسن بن على بن محمّد ، اين نيكوكار پرهيزگار ، و راستگوى وفادار ، و نور تابان و خزانه دار دانش تو و يادآور توحيد تو و ولىّ امر تو ، و يادگار پيشوايان هدايتگر و ره يافته دين ، و حجّت [تو] بر مردم دنيا ، درود فرست و ـ اى پروردگار من ـ برترين درودى را كه بر يكى از برگزيدگانت و حجّت هايت و فرزندان فرستادگانت فرستاده اى ، بر او نيز بفرست ، اى معبود جهانيان!» .

م ـ صلوات بر ولىّ امر منتظَر عليه السلام

۰.«بار خدايا! بر ولىّ خود و فرزند اولياى خود ، درود فرست ؛ همانان كه اطاعت از آنان را فريضه شمردى و حقّ آنان را واجب دانستى و پليدى را از ايشان بردى و پاكِ پاكشان گردانيدى .
بار خدايا! به واسطه او دينت را يارى رسان و به وسيله او دوستان خود و دوستان او و پيروان و طرفدارانش را نصرت بخش و ما را نيز در زمره ايشان قرار ده .
بار خدايا! او را از گزند هر ستمگر و سركشى و از گزند همه خَلقت در پناه خويش بدار ، و از پيش رو و از پشت سر و از راست و از چپش محافظتش فرما ، و از اين كه به او بدى رسد ، حراست و نگهدارى اش كن ، و پيامبر و خاندان پيامبرت را در وجود او نگه دار ، و به واسطه او ، عدالت را آشكار گردان ، و او را يارى رسان ، و ياورانش را يارى ده ، و فروگذارندگانش را فرو گذار ، و به واسطه او ، فرمان روايانِ كفر را در هم كوب ، و كافران و منافقان و همه بى دينان را ـ هر كه باشند و در هر كجاى زمين ، از شرق و غرب و خشكى و آب ، كه باشند ـ به قتل رسان ، و به واسطه او ، زمين را از دادگرى آكنده ساز ، و دين پيامبرت را ـ كه بر او و خاندانش درود باد ـ آشكار و پيروزگردان ، و مرا ـ اى خدا ـ از طرفداران و ياران و پيروان و شيعيان او بدار ، و مرا شاهد رسيدن خاندان محمّد به آرزوهايشان و شاهد آنچه دشمنان آنان از آن مى ترسيدند [يعنى نابودى شان ]قرار ده . آمين ، اى معبود راستين !» .


نهج الذكر (ع-ف) ج4
498

ل ـ الصَّلاةُ عَلَى الحَسَنِ بنِ عَليِّ بنِ مُحَمَّدٍ عليه السلام

۰.اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الحَسَنِ بنِ عَليِّ بنِ مُحَمَّدٍ ، البَرِّ التَّقِيِّ ، الصّادِقِ الوَفِيِّ ، النّورِ المُضيءِ ، خازِنِ عِلمِكَ ، وَالمُذَكِّرِ بِتَوحيدِكَ ، ووَلِيِّ أمرِكَ ، وخَلَفِ أئِمَّةِ الدّينِ الهدُاةِ الرّاشِدينَ ، وَالحُجَّةِ عَلى أهلِ الدُّنيا ، فَصَلِّ عَلَيهِ يا رَبِّ أفضَلَ ما صَلَّيتَ عَلى أحَدٍ مِن أصفِيائِكَ وحُجَجِكَ وأولادِ رُسُلِكَ يا إلهَ العالَمينَ .

م ـ الصَّلاةُ عَلى وِليِّ الأَمرِ المُنتَظَرِ عليه السلام

۰.اللّهُمَّ صَلِّ عَلى وَلِيِّكَ وَابنِ أولِيائِكَ ، الَّذينَ فَرَضتَ طاعَتَهُم وأوجَبتَ حَقَّهُم وأذهَبتَ عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهَّرتَهُم تَطهيرا .
اللّهُمَّ انتَصِر بِهِ لِدينِكَ ، وَانصُر بِهِ أولِياءَكَ وأولِياءَهُ وشيعَتَهُ وأنصارَهُ وَاجعَلنا مِنهُم .
اللّهُمَّ أعِذهُ مِن شَرِّ كُلِّ باغٍ وطاغٍ ، ومِن شَرِّ جَميعِ خَلقِكَ ، وَاحفَظهُ مِن بَينِ يَدَيهِ ومِن خَلفِهِ وعَن يَمينِهِ وعَن شِمالِهِ ، وَاحرُسهُ وَامنَعهُ أن يوصَلَ إلَيهِ بِسوءٍ ، وَاحفَظ فيهِ رَسولَكَ وآلَ رَسولِكَ ، وأظهِر بِهِ العَدلَ ، وأيِّدهُ بِالنَّصرِ ، وَانصُر ناصِريهِ ، وَاخذُل خاذِليهِ ، وَاقصِم بِهِ جَبابِرَةَ الكَفَرَةِ ، وَاقتُل بِهِ الكُفّارَ وَالمُنافِقينَ وجَميعَ المُلحِدينَ حَيثُ كانوا وأينَ كانوا مِن مَشارِقِ الأَرضِ ومَغارِبِها وبَرِّها وبَحرِها ، وَاملَأ بِهِ الأَرضَ عَدلاً ، وأظهِر بِهِ دينَ نَبِيِّكَ عَلَيهِ وآلِهِ السَّلامُ ، وَاجعَلني اللّهُمَّ مِن أنصارِهِ وأعوانِهِ وأتباعِهِ وشيعَتِهِ ، وأرِني في آلِ مُحَمَّدٍ ما يَأمُلونَ ، وفي عَدُوِّهِم ما يَحذَرونَ ، إلهَ الحَقِّ آمينَ . ۱

1.مصباح المتهجّد : ص ۳۹۹ ، جمال الاُسبوع : ص ۲۹۶ ، بحار الأنوار : ج ۹۴ ص ۷۳ ح ۱ .

  • نام منبع :
    نهج الذكر (ع-ف) ج4
    سایر پدیدآورندگان :
    افقی، رسول؛ شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 87697
صفحه از 608
پرینت  ارسال به