توكّل - صفحه 452

كلام في التَّوكّل:

و حقيقة الأمر أنّ مضيّ الإرادة و الظفر بِالمراد في نشأة المادّة يحتاج إلى أسباب طبيعيّة و اُخرى روحيّة . و الإنسان إذا أراد الورود في أمر يهمّه و هيّأ من الأسباب الطبيعيّة ما يحتاج إليه لم يَحُل بينه و بين ما يبتغيه إلاّ اختلال الأسباب الروحيّة ، كوهن الإرادة و الخوف و الحزن و الطيش و الشره و السفه و سوء الظنّ و غير ذلك ، و هي اُمور هامّة عامّة . و إذا توكّل علَى اللّه سبحانه ـ و فيه اتّصال بسبب غير مغلوب البتّة و هو السبب الذي فوق كلّ سبب ـ قويت إرادته قوّة لا يغلبها شيء من الأسباب الروحيّة المضادّة المنافية ، فكان نيلاً و سعادة . ۱

(انظر) الخوف : باب 1154 ، اليقين : باب 4189 . الصبر : باب 2142 ، الرِّضا بالقضاء : باب 1516. الشِّرك : باب 1977 ، الدعاء : باب 1209.

گفتارى درباره توكّل:

حقيقت امر آن است كه تحقّق بخشيدن اراده و دست يافتن به مقصود در اين زندگى مادى، نياز به اسباب و عواملى مادى و معنوى دارد. انسان هرگاه بخواهد دست به كارى زند و هدفى را تحقّق بخشد و [آنگاه كه ]تمام اسباب و عوامل طبيعى لازم براى اين امر را فراهم آورد و ديگر مانعى براى رسيدن او به مطلوبش وجود نداشته باشد مگر پيش آمدن عوامل روحى و معنوى، مانند سستى اراده، ترس، اندوه، بى صبرى، حرص، سبكسرى، بدگمانى و امثال اينها كه امور مهم و فراگيرى هم هستند و در اين صورت [اگر ]بر خداوند توكّل كند و با اين كار خود را با يك سببِ شكست نا پذير كه فراتر و بالا دست هر سببى است پيوند دهد، اراده اش چنان نيرومند مى شود كه مغلوب هيچ عامل و سبب ديگرى نمى گردد و در نتيجه به هدف خود دست مى يابد و كامياب مى شود.

1.و في التوكّل علَى اللّه جهة اُخرى يلحقه أثرا بخوارق العادة كما هو ظاهر قوله : «و مَن يَتَوَكَّلْ علَى اللّه ِ فَهُوَ حَسْبُهُ إنّ اللّه َ بالِغُ أمْرِهِ» (الطلاق : ۳) . و قد تقدّم شطر من البحث المتعلّق بالمقام في الكلام علَى الإعجاز . الميزان في تفسير القرآن : ۴/۶۵ و راجع ج ۱/۵۸ ـ ۸۸ .

صفحه از 472