مكتوبات حديثي اصحاب ائمه (ع) - صفحه 20

3 . در معرّفى هر اثر، سعى مى شود اين اطّلاعات ارائه گردد:
ـ نام صاحب اصل با سال ولادت و فوت، اگر در فهارس ثبت شده باشد؛
ـ نام معصوم معاصر؛
ـ نام راوى اصل؛
ـ مصادر رجالى اى كه در آنها از اصل ياد شده است؛ ۱
ـ مصادر حديثى اى كه در آنها از اصل ياد شده است.
ـ مصادر فقهى اى كه در آنها از اصل نام برده شده است. ۲
***
اينك به معرّفى اصول با مشخّصات ياد شده مى پردازيم:

1 . أصل آدم بن الحسين النخاس الكوفي (زنده قبل از 148 ق)

معصوم معاصر : امام صادق عليه السلام
وثاقت و ضعف نويسنده : موثّق
راوى اصل : اسماعيل بن مهران
منابع و مآخذ رجالى : رجال النجاشي، ج 1، ص 261 ؛ أعيان الشيعة ، ج 2، ص 85 ؛ معجم رجال الحديث، ج 1، ص 110 ؛ جامع الرواة، ص 8 ؛ طرائف المقال، ج 1، ص 392 .
منابع و مآخذ حديثى : الاختصاص، ص 278 ؛ كتاب من لايحضره الفقيه ، ج 4، ص293 ؛ بحار الأنوار ، ج 67، ص 293 ؛ وسائل الشيعة، ج 30، ص 230 .

2 . أصل آدم بن المتوكّل أبو الحسن بيّاع اللّؤلؤ الكوفي (زنده قبل از 148 ق)

معصوم معاصر : امام صادق عليه السلام

1.فهرست نامه ها (همچون: الذريعة) و كتب تراجم (همچون: معالم العلماء و أعيان الشيعة) را تسامحا در ضمن اطّلاعات رجالى آورده ايم.

2.گفتنى است برخى كتب حديثى شيعه، به عنوان كتاب فقه تأليف شده اند (مانند: كتاب من لايحضره الفقيه) و يا امروزه كتاب فقهى شمرده مى شوند (مانند: وسائل الشيعة)؛ امّا به دليل عدم اشتمال آنها بر مباحث فقهى، اين گونه كتاب ها را در زمره منابع حديثى آورده ايم.

صفحه از 50