مقرّبان - صفحه 379

۰.16769.عنه صلى الله عليه و آله : أمّا السابِقُ فَيَدخُلُ الجَنَّةَ بغيرِ حِسابٍ ، و أمّا المُقتَصِدُ فَيُحاسَبُ حِسابا يَسيرا ، و أمّا الظالِمُ لنفسِهِ فيُحبَسُ في المَقامِ ثُمّ يَدخُلُ الجَنّةَ ، فهُمُ الذينَ قالوا: «الحَمدُ للّه ِِ الذي أذْهَبَ عَنّا الحَزَنَ»۱ . ۲

۰.16770.الإمامُ الباقرُ عليه السلام : السابِقُ بالخَيراتِ : الإمامُ ، و المُقتَصِدُ : العارِفُ للإمامِ ، و الظالِمُ لنفسِهِ : الذي لا يَعرِفُ الإمامَ . ۳

۰.16771.عنه عليه السلام : أمّا الظالِمُ لنفسِهِ مِنّا فَمَن عَمِلَ عَمَلاً صالِحا و آخَرَ سَيّئا ، و أمّا المُقتَصِدُ فهُو المُتَعبِّدُ المُجتَهِدُ ، و أمّا السابِقُ بالخَيراتِ فَعَلِيٌّ و الحَسَنُ و الحُسَينُ عليهم السلام و مَن قُتِلَ مِن آلِ محمدٍ صلى الله عليه و آله شَهيدا . ۴

۰.16772.عنه عليه السلام لأبي إسحاق : هِي لَنا خاصّةً يا أبا إسحاقَ ، أمّا السابِقُ بالخَيراتِ فعليُّ بنُ أبي طالبٍ و الحَسَنُ و الحُسَينُ و الشَّهيدُ مِنّا، و أمّا المُقتَصِدُ فصائمٌ بالنهارِ و قائمٌ بالليلِ ، و أمّا الظالِمُ لنفسِهِ ففيهِ ما في الناسِ و هُو مَغفورٌ لَهُ . ۵

۰.16769.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : پيشى گيرنده، بدون حسابرسى به بهشت مى رود. ميانه رو اندكى حسابرسى مى شود و ستمگر به خويش، در صحراى محشر نگه داشته مى شود و سپس به بهشت مى رود. همين عده هستند كه مى گويند: «سپاس و ستايش خدا را كه غم و اندوه از ما زدود».

۰.16770.امام باقر عليه السلام فرمود : پيشتاز به خيرات و خوبيها، امام است و ميانه رو، كسى است كه امام را مى شناسد و ستمگر به خويش، كسى است كه امام را نمى شناسد.

۰.16771.امام باقر عليه السلام فرمود : ستمگرِ به خويش از ما، كسى است كه هم كار خوب و شايسته مى كند و هم كار بد. ميانه رو، كسى است كه متعبّد و در عبادت سخت كوش است و پيشى گيرنده به خيرات، و خوبيها ، على و حسن و حسين عليهم السلام و هر كس از خاندان محمّد صلى الله عليه و آله كه شهيد شود مى باشد.

۰.16772.امام باقر عليه السلام فرمود : اى ابو اسحاق! اين آيه مخصوص ماست. پيشى گيرنده به خوبيها و خيرات، على بن ابى طالب است و حسن و حسين و شهداى ما. ميانه رو، كسى است كه روزها روزه مى گيرد و شبها را به عبادت مى گذراند و ستمگر به خويشتن، مثل بقيه مردم گناه مى كند ولى آمرزيده مى شود.

1.فاطر : ۳۴ .

2.مجمع البيان : ۸/۶۳۸ .

3.الكافي : ۱/۲۱۴/۱.

4.مجمع البيان : ۸/۶۳۹.

5.الميزان في تفسير القرآن : ۱۷/۴۹.

صفحه از 390