2133
ما يَنبَغي عِندَ الصُّبحِ و ما لا يَنبَغي
۱۰۱۵۷.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ في التَّوراة ـ: مَن أصبَحَ عَلَى الدنيا حَريصا أصبَحَ و هُو عَلَى اللّهِ ساخِطٌ ، و مَن أصبَحَ يَشكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بهِ فإنّما يَشكُو رَبَّهُ . ۱
۱۰۱۵۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أصبَحَ لا يَهتَمُّ بِاُمُورِ المُسلمينَ فَلَيسَ بِمُسلمٍ . ۲
۱۰۱۵۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أصبَحَ مُعافىً في جَسَدِهِ ، آمِنا في سِرْبِهِ ، عِندَهُ قُوتُ يَومِهِ ، فكَأنَّما حِيزَت لَهُ الدنيا . ۳
۱۰۱۶۰.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أصبَحَ و هِمَّتُهُ غَيرُ اللّهِ أصبَحَ مِنَ الخاسِرِينَ المُعتَدِينَ . ۴
۱۰۱۶۱.عنه صلى الله عليه و آله :مَن أصبَحَ مِن اُمَّتِي و هِمَّتُهُ غَيرُ اللّهِ فليسَ مِنَ اللّهِ ، و مَن لَم يَهتَمَّ بِاُمورِ المؤمِنينَ فليسَ مِنهُم . ۵
۱۰۱۶۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن أصبَحَ عَلَى الدنيا حَزِينا فَقَد أصبَحَ لقَضاءِ اللّهِ ساخِطا ، و مَن أصبَحَ يَشكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بهِ فقد أصبَحَ يَشكُو رَبَّهُ . ۶
2133
آنچه در بامدادان سزاوار يا نا سزاوار است
۱۰۱۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در تورات آمده است ـ: هركه صبح خود را با آزمندى به دنيا آغاز كند، آن را با نارضايى از خدا آغاز كرده باشد، و هركه صبح خود را با شِكوه از مصيبتى كه بر او وارد شده بياغازد ، در حقيقت از پروردگارش شِكوه كرده است .
۱۰۱۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركه صبح كند و به فكر گرفتاريهاى مسلمانان نباشد ، مسلمان نيست .
۱۰۱۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركه صبح كند در حالى كه تندرست و آسوده خاطر باشد و خوراك يك روز خود را داشته باشد ، چنان است كه دنيا را داشته باشد .
۱۰۱۶۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هركه صبح خود را بياغازد در حالى كه انديشه اى جز خدا در سر داشته باشد ، از زيانكاران تجاوزگر باشد .
۱۰۱۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر فردى از افراد امّت من كه صبح كند و انديشه اى جز خدا داشته باشد ، از خدا نيست و هركه به كارهاى (گرفتاريهاى) مؤمنان اهتمام نورزد از مؤمنان نيست .
۱۰۱۶۲.امام على عليه السلام :هركه صبح خود را با غم و اندوه دنيا آغاز كند ، با نارضايى از قضاى خدا آغاز كرده باشد و هر كه بامدادش را با شِكوه از مصيبتى كه دامنگيرش شده بياغازد ، با شِكوه از پروردگار خود آغاز كرده باشد .
1.تحف العقول : ۸ .
2.الكافي : ۲/۱۶۳/۱ .
3.الخصال : ۱۶۱/۲۱۱ .
4.بحار الأنوار : ۷۴/۳۰۷/۵۹ .
5.تحف العقول : ۵۸ .
6.نهج البلاغة : الحكمة ۲۲۸ .