تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3578
توسعۀ دانشکدۀ مجازی به زبان‌های دیگر را سرعت ببخشید

توسعۀ دانشکدۀ مجازی به زبان‌های دیگر را سرعت ببخشید

News

پنج شنبه 24/05/87

راوی:عضو زباندان بعثۀ مقام معظّم رهبری در سازمان حج و زیارت در گفتگو با نشریه محدث تصریح کرد :« امیدوارم آیة الله ری‌شهری و مسؤلین دانشکده مجازی با نگرش عمیق خود، نسبت به توسعۀ دانشکدۀ مجازی به زبان‌های دیگر، سرعت ببخشند».

به گزارش راوی: :« شیدا نیکو روین»، متولّد 1348 است. وی در سال 1370 وارد دانشکدۀ امام صادق(ع) در مقطع کارشناسی فقه و اصول شد و کارشناسی ارشد را از دانشگاه قم در رشتۀ فقه و مبانی حقوق، دریافت کرد. وی در دانشگاه‏های اصول دین، علوم حدیث (شهر ری)، الزهرا(س)، دانشکده‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی دانشگاه تهران، کانون زبان ایران و مؤسّسات آموزشی دیگر فعالیت داشته است. «نیکوروین» حدود ده سال است که عضو زباندان بعثۀ مقام معظّم رهبری در سازمان حج و زیارت است و سفرهای بسیار زیادی در حوزۀ بین الملل داشته‌ است .
این استاد دانشکده علوم حدیث با اشاره به مسلمانان کشور های دیگر گفت : «برای مثال در کشور ترکیه، به لحاظ استراتژیکی، سیاسی و ژئوپولوتیکی، مسلمانان مومن و متعهدی زندگی می کنند که هنوز فرهنگ سنّتی و خانواده‏های هسته‏ای خود را حفظ نموده اند و به جمهوری اسلامی ایران و یادگیری علوم دینی علاقه‌مندند. اگر دروس و معارف حدیثی به زبان‌های مختلف، مانند ترکی استانبولی یا زبان انگلیسی وجود داشته باشد ، در اشاعۀ و نشر فرهنگ اهل‌بیت(ع)، گام‏های بسیار بلندی برداشته‌ایم» . وی افزود : به نظر من، برای ارزیابی دانشکده مجازی، باید دو عامل را در نظر گرفت .اول نیروی انسانی و اساتیدی که در این دانشکده فعالیت دارند و دوم محتوای آموزشی است که ارائه می‏شود. دانشکده مجازی از اساتید به نام دانشگاه‏های مطرح مانند دانشگاه تهران، امام صادق(ع) و قم، و علوم رضوی مشهد بهره می برد همچنین در حوزۀ تدریس و پژوهش علوم اسلامی، تفسیر و حدیث و محتوای آموزشی نیز موفقیت های قابل قبولی وجود دارد . نیکوروین با اشاره به اولویت‏های پژوهش در رشتۀ علوم حدیث، بویژه در سطح پایان‌نامه‏ها گفت : به نظرم پژوهشی اولویت دارد که بتواند معاصرسازی نماید و نتیجه کاربردی داشته باشد، ولی متأسفانه در تمامی رشته‏ها درحوزه پژوهش ، نگاه کلان، کاربردی و برون‌دهی عملی وجود ندارد. در مجموعه‌های پژوهشی آستان مقدّس حضرت عبد العظیم(ع)، مانند دار الحدیث، دِپارتمان‏ها و گروه‌های پژوهشی وجود دارد که سعی می‏کنند در مباحث علوم اسلامی، پژوهش‏هایی را ارائه دهند تا نتیجه کاربردی داشته باشد، بویژه در دپارتمان روان‌شناختی، اقتصاد و علوم اجتماعی. البته اگر پژوهش، به روز و کاربردی انجام شود اما در دسترس مسئولان و افراد ذی‌ربط قرار نگیرد، نتیجه‌بخش نخواهد بود و این به چگونگی عملکرد روابط عمومی‏ها برای اطّلاع‌رسانی و اعلام آمادگی آنها ارتباط خواهد داشت . وی در خصوص روش‌های مؤثر در تدریس مکالمۀ عربی گفت :
« با توجّه به این که من سال‌هاست به صورت تخصّصی در حوزۀ مکالمۀ عربی تدریس می‌کنم، به این سمت پیش رفتیم که هرچند دانشجو را نمی‏بینیم، اما یک فضای Native (بومی و مادری) فراهم کنیم. کلاس به نحوی تنظیم شده که دانشجویی آگاهی از واژگان زبان عربی حتّی در ندارد ، بتواند با شروع به یادگیری نماید . همچنین سعی شده از محتوای کلاسیک کاسته شود، اما به کار استودیویی بها دهیم ». وی افزود :در کلاس مکالمۀ عربی، تنها درس ارائه نمی شود ، بلکه در کلاس با هم، درس را می‏خوانیم، حفظ می‏کنیم، یاد می‏گیریم و پرسش می‏کنیم. مقصودم از «با هم»، کسانی است که من را در تولید یاری کردند. خواهران و برادرانی که در خود دانشکده بودند، در استودیو جمع می‏شدند و دوستان عرب زبان یک بار درس را می‏خواندند و بعد با همدیگر حفظ می‏کردیم. بعد چند بار از هم سؤال می‏کردند و حتی اگر کسی اشتباه می‌نمود به همان شکل ضبط می گردید و سپس درکلاس اصلاح می شد این روش شیوۀ جدیدی بود که به فضل خدا و کمک که آموزش‌یارها، بسیار مؤثر افتاد. وی به دانشجویان توصیه کرد ، دروس را جدّی بگیرند. همچنین گفت : کاربر، باید با ضمیر خودآگاه خود درس را دریافت نماید و تنها در پی کسب مدرک تحصیلی نباشد. همچنین با وجود سیستم نظارتی خاص دانشکده، خودش هم باید چه از نظر حضور در کلاس، چه از نظر امتحان و موارد دیگر، دقّت و توجّۀ لازم را داشته باشد. نیکوروین پیشنهاد کرد رشته‏هایی که با مسائل اجتماعی مرتبط هستند، افزوده شود. وی گفت :
« من رشتۀ علوم حدیث و قرآن با گرایش زنان و خانواده را پیشنهاد داده ام. این رشته، بسیار کاربردی است و از منظر قرآن و حدیث، حقوق متقابل زوجین، خانواده، تربیت کودک، وظیفۀ زوجین و... را بررسی می کند. البته تحقیقات آن به توصیۀ آقای حسینی انجام گرفته است و امیدواریم تحصیل در این رشته، در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، به صورت پیوسته فراهم شود.در پایان از سید سعید حسینی، معاون فنّاوری، تشکّر ویژه دارم». . .

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :