یاران امام حسین علیه السلام (بخش اول) - صفحه 11

گزارش ، بعيد به نظر مى‏رسد ؛ بلكه مى‏توان گفت : احتمالاً ، وى همان كسى است كه به دليل شنيدن پيشگويى ياد شده ، سال‏ها پيش از واقعه كربلا ، در اين منطقه اقامت گُزيد تا به فيض شهادت با سيّد الشهدا عليه السلام نائل آيد .۱
در زيارت‏هاى «رجبيّه»۲ و «ناحيه مقدّسه» از اَنَس، چنين ياد شده :
السَّلامُ عَلى‏ أنَسِ بنِ كاهِلٍ الأَسَدِيِّ .
سلام بر اَنَس بن كاهِل اسدى !۳

۹۰۸.مثير الأحزان : سپس اَنَس بن حارث كاهِلى‏۴ به ميدان آمد ، در حالى كه مى‏گفت :

كاهِل ما و ذودان‏و نيز قبيله خِندِف و قيس غَيلان‏
مى‏دانند كه قوم من ، براى هماوردان ، آفت است .اى قوم من ! به مانند شيران خَفّان‏۵باشيد .
و اكنون ، از دشمن با ضربِ شمشير ، استقبال كنيد .خاندان على، پيرو [ خداوند ] رحمان‏اند
و خاندان حرب (ابو سفيان) ، پيرو شيطان‏اند .۶

1.الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) (ج ۱ ص ۴۳۵ ح ۴۲۴) كه در آن ، به نقل از عربان بن هيثم ، آمده است : «پدرم به صحرا مى‏رفت و در منطقه‏اى منزل مى‏كرد كه جنگ حسين عليه السلام در آن جا رخ داد . ما هر وقت وارد آن جا مى‏شديم ، مردى اسدى را مى‏ديديم كه در آن جا مقيم شده است . پدرم به او گفت : مى‏بينم كه اين جا اقامت كرده‏اى ؟ او گفت : به من خبر رسيده كه حسين عليه السلام ، در اين جا كشته مى‏شود . من آمده‏ام تا با او باشم و با او كُشته شوم . وقتى حسين عليه السلام كشته شد ، پدرم گفت : برويم و ببينيم آيا آن مرد اسدى ، ميان كشتگان هست يا نه ؟ به آوردگاه آمديم و گشتيم . ديديم كه او جزو كشته‏هاست» (ر . ك : ج ۱ ص ۲۴۸ «بخش سوم / چهارم / پيشگويى مردى از قبيله بنى اسد در باره شهادت او») .

2.ر . ك : دانش‏نامه امام حسين عليه السلام : ج ۱۲ ص ۱۲۳ (بخش سيزدهم / فصل دوازدهم / زيارت امام عليه السلام در اوّل رجب) .

3.ر . ك : ص ۹۱۴ ح ۲۱۱۰ (زيارت دوم ، به روايت الإقبال) .

4.برخى روايات تاريخى، ضمن نقل اين اشعار، نام وى را «مالك بن انس كاهلى» (مقتل الحسين عليه السلام ، خوارزمى : ج ۲ ص ۱۸) ، «مالك بن اَنس مالكى» (بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۲۴) و «مالك بن اَنس باهلى» (الفتوح : ج ۵ ص ۱۰۷) آورده‏اند.

5.جايى در نزديكى كوفه (معجم البلدان : ج ۲ ص ۳۷۹. نيز، ر. ك: نقشه شماره ۳ در پايان همين جلد) .

6. ... ثُمَّ خَرَجَ أنَسُ بنُ الحارِثِ الكاهِلِيُّ وهُوَ يَقولُ : قَد عَلِمَت كاهِلُنا وذودانِ‏ وَالخِندِفِيّونَ وقَيسُ غَيلانِ‏بِأَنَّ قَومي آفَةٌ لِلأَقرانِ‏ يا قَومِ كونوا كَاُسودِ خَفّانِ‏وَاستَقبِلُوا القَومَ بِضَربٍ الآنِ‏ آلُ عَلِيٍّ شيعَةُ الرَّحمانِ‏وآلُ حَربٍ شيعَةُ الشَّيطانِ‏(مثير الأحزان : ص ۶۳ ؛ الفتوح : ج ۵ ص ۱۰۷) .

صفحه از 58