المجالسُ المختارة مِن عيونِ الأخبار في مناقب الأخيار - صفحه 14

ابو القاسم محمود ابن الكوهيارى الشاعر ؛ ۱
ابو محمّد عبدالرحيم بن على بن نياز اليغنوى النسفى . ۲

درباره «المجالس المختارة»

عنوان «المجالس المختارة» ، ساخته نگارنده اين سطور و نام انتخابى او براى دومين منتخب عيون الأخبار في مناقب الأخيار است . منتخبى كه اينك پيش روى شماست ، مشتمل است بر سه مجلس از كتاب شريف بغدادى كه به نحوى به پيامبر خدا مرتبط اند و با سال پيامبر صلى الله عليه و سلمو اين ويژه نامه تناسب دارند . اين سه مجلس ، به ترتيب ، عبارت اند از : «المجلس الثالث : ذكر مناقب رسول اللّه السَّنيّة ومآثره البهيّة» و«المجلس الرابع : ما ورد في رفع درجات من أكثر عليه مِن الصلوات» و «المجلس الثالث عشر :بيان آل الرسول و ما خُصّوا به مِن الشرف ونَيل السوُل» .
از آن جا كه عيون الأخبار ، خود ، از منابع متقدّم حديث محسوب مى شود و به علاوه ، بر نسخه واحدى متّكى است ، تصحيح آن (چه در متن احاديث و چه در رجال اَسناد) ، دشوار بود و طبعا به اين دليل و نيز به سبب قلّت بضاعت علمى مصحّح ، سهوها و خطاهايى بدان راه يافته است كه درباره آنها ، خوانندگان گرامى را به تذكّر و اصلاح و اغماض (در صورت امكان) ، فرا مى خوانم .
منابع ياد شده در پانوشت ها ، غالبا جنبه مقايسه اى و كاربردى دارند و مصحّح ، اعتراف مى كند كه در بسيارى از موارد ، نتوانست به «متن مطابق» يا «متن متقدّمِ» احاديث اين سه مجلس ، در منابع اهل سنّت ، دست پيدا كند و ناگزير ، خواننده را به منابع متأخّر ، رهنمون شده است .

1.همان ، ج ۵ ، ص ۱۱۲ .

2.همان ، ج ۵ ، ص ۷۰۱ .

صفحه از 35