زندگي نامه خود نوشت محمّد تقي هروي - صفحه 488

أمير المؤمنين عليه السلام في جواب همّام الذي سأله عن صفة المؤمن ۱ . ۲ و قد فرغت من هذا في آخر ربيع الثاني سنة ثمان و تسعين بعد متين و ألف من الهجرة.] ۳
و أسأل اللّه الرؤوف الرحيم أن يجعل بلطفه العميم جميع ما صدر منّي من هذه المؤلفات و غيرها من الأعمال، خالصةً لوجهه الكريم. و إلّا فالإخلاص في الأعمال في غاية الصعوبة و نهاية الإشكال ، و لا يتيسّر إلا بمنّ من اللّه المتعال ، مع أن العمل بدونه لا ينفع في المآل ، بل كثيرا ما يوجب الندامة و النكال.
فعليك في تحصيله بالمجاهدة و التضرع إلى اللّه ، و التمسّك بحبل آل اللّه ، الذين هم هداة الأنام و مصابيح الظلام.

1.با عنوان: شرح خطبة همّام في صفات المؤمنين ، كه به زبان فارسى است .

2.علاوه بر اين آثار ، چند اثر در مصادر به هروى نسبت داده شده كه عبارت اند از: الف . التقريرات في الاُصول والفقه. شيخ آقا بزرگ در الذريعة (ج ۴ ، ص ۳۷۳) در اين باره مى گويد : «رأيت نسخة خطّه في مكتبة السيّد محمّد علي هبة الدين الشهرستاني». ب. لغز يوم الخميس و شهر ربيع الأوّل و سنة ۱۲۵۱ و قرية كرون . در الذريعة (ج ۱۸ ، ص ۳۳۷) از آن ياد شده و چنين آمده : «لغز يوم الخميس وشهر ربيع الأوّل وسنة ۱۲۵۱ وقرية كرون (كرون قرية بطوس) أوّله: أما بعد حمد اللّه العالم بما في الضمائر الواقف على السرائر فيقول...و النسخة عند الآقا نجفي السيّد شهاب الدين الحسيني التبريزي بقم» . ج. معيار الفكر والخيال في شرح معضلات أبواب الخيار . در الذريعة (ج ۲۱ ، ص ۲۸۱) از آن ياد شده وافزوده است : «رأيت النسخة عند الآقا نجفي في النجف» . هروى در اين كتاب از شيخ مرتضى انصارى نقل قول هايى دارد ، بدين جهت محتمل است كه نزد او نيز تلمّذ نموده باشد . د. لغز خليفه سلطان ، به فارسى . نسخه اين رساله به خط مؤلف در ضمن مجموعه اى در كتاب خانه دانشگاه اصفهان نگهدارى مى شود و در فهرست چنين معرفى شده است : «لغز خليفه سلطان به فارسى ، نوشته هروى در ۱۲۹۷ ق» ر.ك : نسخه هاى خطى ، نشريه كتاب خانه دانشگاه تهران ، دفتر ۱۱ و ۱۲ ، ص ۹۲۹. ه . توضيح مسائل من كتاب مقامع الفضل ، توضيح و شرحى است كه بر مسئله ۱۲۳ و ۳۵۴ از كتاب مقامع الفضل نوشته است. مسئله دوم درباره ارث است. نسخه آن در كتاب خانه مدرسه نمازى خوى نگهدارى مى شود. ر.ك : فهرست نسخه هاى خطى مدرسه نمازى خوى ، ص ۱۳۴ .

3.مطالب داخل كروشه را مؤلف بعد از اتمام متن در حاشيه اضافه نمود است.

صفحه از 491