209
انسان شناسي از منظر قرآن و حديث

حديث

۱۷۶.تفسير القمّى- به نقل از ابو بصير ـ: از امام صادق عليه السلام در باره سخن خداوند عز و جل : «و سوگند به نفس و آن كس كه آن را درست كرد» پرسيدم .
فرمود : «يعنى آن را آفريد و صورتش بخشيد . و فرموده او : «سپس ، پليدكارى و پرهيزگارى اش را به آن الهام كرد» ؛ يعنى [اين دو را] به آن شناساند و الهام كرد ، سپس آن را مخيّر ساخت و نفس هم [يكى از اين دو راه را ]اختيار كرد . «كه هر كس آن را پاك گردانيد ، مسلّما رستگار شد» ؛ يعنى نفس خود را پاك گردانيد . «و هر كه آلوده اش ساخت ، به يقين در باخت» ؛ يعنى نفس خود را گم راه و منحرف ساخت .

۱۷۷.امام على عليه السلام :هر كه با نفس خويش بستيزد ، پرهيزگارى را به كمال رسانده است .

۱۷۸.امام على عليه السلام :كمالِ شايستگى ، در گروه پيكار با نفس است .

۱۷۹.امام على عليه السلام :هر كس خويشتن را در راه اصلاح خود به رنج افكند ، به سعادت دست مى يابد .

۱۸۰.امام على عليه السلام :با خواهش [نفس] خود پيكار كن ، و با خشمت بستيز ، و با عادت هاى بد خود ، مخالفت نما تا جانت پاكيزه شود و خِردت كمال يابد و از پاداش پروردگارت بهره كامل ببرى .

۱۸۱.امام على عليه السلام :با تزكيه نفس است كه صفا[ى دل و نفس] حاصل مى شود .

۱۸۲.امام على عليه السلام :به اوج اهداف نمى رسند ، مگر اهل تهذيب [نفس] و مجاهده [با آن] .

۱۸۳.امام على عليه السلامـ هنگامى كه در باره جهان بَرين از ايشان پرسيده شد ـ: صورت هايى هستند برهنه از مادّه ، فراتر از قوّه و استعداد . خداوند بر آن صورت ها تجلّى كرد و آنها [به نور وجودْ ]روشن شدند ، و به آنها نگريست و درخشان شدند ، و مثال خود را در ماهيت آنها افكند ، پس افعالش را از آنها پديدار ساخت ، و انسان را داراى نفس ناطقه اى [مُدرك معقولات] آفريد كه اگر آن را با دانش و كردار ، پاك گرداند و بپروراند ، با گوهرهاى اوّليه علّت هايش (ذات عقول مقدّسه) همسان مى گردد ، و هرگاه مزاجش معتدل شود و اضداد ، جدا گردند ، (خصلت هاى اخلاقى در او به اعتدال گرايد و از افراط و تفريط ، سالم بماند) ،با آن هفت آسمان محكم (نفوس فلكيه) شريك مى شود . ۱

1.شارح غرر الحكم مى گويد : و به آنچه تقرير شد ظاهر مى شود كه اين كلام مؤيّد چندين اصل از اصول حكما مى تواند شد نهايت نسبت آن به آن حضرت صلوات اللّه وسلامه عليه ثابت نيست بلكه گمان فقير اين است كه كلام يكى از حكما بوده كه بعضى از براى ترويج آن نسبت به آن حضرت داده واللّه تعالى يعلم . و مصحّح همين كتاب مى گويد : چنانكه شارح رحمه الله فرموده بظنّ متاخم بعلم مى توان حكم كرد كه اين كلام از آن حضرت نيست نظر به قرائن و اماراتى كه از ملاحظه آنها دريافت اين مدّعا مى شود .


انسان شناسي از منظر قرآن و حديث
208

الحديث

۱۷۶.تفسير القمّي عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه السلام ، قال :سَأَلتُهُ عَن قَولِ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ: «وَ نَفْسٍ وَ مَا سَوَّاهَا» ، قالَ : خَلَقَها وصَوَّرَها ، وقَولُهُ : «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا» أي عَرَّفَها وألهَمَهَا ثُمَّ خَيَّرَها فَاختارَت ، «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا» يَعني نَفسَهُ طَهَّرَها ، «وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» أي أغواها . ۱

۱۷۷.الإمام عليّ عليه السلام :مَن جاهَدَ نَفسَهُ أكمَلَ التُّقى . ۲

۱۷۸.عنه عليه السلام :في مُجاهَدَةِ النَّفسِ كَمالُ الصَّلاحِ . ۳

۱۷۹.عنه عليه السلام :مَن أجهَدَ نَفسَهُ في إصلاحِها سَعِدَ . ۴

۱۸۰.عنه عليه السلام :جاهِد شَهوَتَكَ ، وغالِب غَضَبَكَ ، وخالِف سوءَ عادَتِكَ ، تَزكُ ۵ نَفسُكَ ، ويَكمُل عَقلُكَ ، وتَستَكمِل ثَوابَ رَبِّكَ . ۶

۱۸۱.عنه عليه السلام :بِتَزكِيَةِ النَّفسِ يَحصُلُ الصَّفاءُ . ۷

۱۸۲.عنه عليه السلام :ذِروَةُ الغاياتِ لا يَنالُها إلّا ذَوُو التَّهذيبِ وَالمُجاهَداتِ . ۸

۱۸۳.عنه عليه السلامـ عِندَما سُئِلَ عليه السلام عَنِ العالَمِ العِلوِيِّ ، فَقالَ ـ: صُوَرٌ عارِيَةٌ عَنِ المَوادِّ ، عالِيَةٌ عَنِ القُوَّةِ وَالاِستِعدادِ ، تَجَلّى لَها فَأَشرَقَت ، وطالَعَها فَتَلَألَأَت ، وألقى في هُوِيَّتِها مِثالَهُ ، فَأَظهَرَ عَنها أفعالَهُ ، وخَلَقَ الإِنسانَ ذا نَفسٍ ناطِقَةٍ ، إن زَكّاها بِالعِلمِ وَالعَمَلِ فَقَد شابَهَت جَواهِرَ أوائِلِ عِلَلِها ، وإذَا اعتَدَلَ مِزاجُها ۹ وفارَقَتِ الأَضدادَ فَقَد شارَكَ بِهَا السَّبعَ الشِّدادَ . ۱۰

1.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۴۲۴ ، بحارالأنوار : ج ۲۴ ص ۷۰ ح ۴ .

2.غرر الحكم : ح ۷۷۵۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۲۹ ح ۷۳۲۲ .

3.غرر الحكم : ح ۶۴۴۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۵۳ ح ۵۹۵۵ .

4.غرر الحكم : ح ۸۲۴۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۴۵ ح ۷۸۲۱ وفيه «صلاحها» بدل «إصلاحها» .

5.الزَّكاةُ لغةً : الطهارة والنماء والبركة والمدح (النهاية : ج ۲ ص ۳۰۷ «زكا») .

6.غرر الحكم : ح ۴۷۶۰ .

7.تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۱۹ .

8.غرر الحكم : ح ۵۱۹۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۵۶ ح ۴۷۵۳ .

9.المِزاجُ : ما رُكِّبَ في الإنسان من الطبائع (انظر مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۶۹۲ «مزج») .

10.غرر الحكم : ح ۵۸۸۵ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۴۹ ، الصراط المستقيم : ج ۱ ص ۲۲۲ وليس فيهما «العمل» ، بحارالأنوار : ج ۴۰ ص ۱۶۵ ح ۵۴ .

  • نام منبع :
    انسان شناسي از منظر قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 56247
صفحه از 240
پرینت  ارسال به