بهشت، تنها بود . خداوند ، خوابى را بر او چيره كرد و حوّا را از پهلوى چپش آفريد؛ ۱ اما مفسّران ژرفكاو، بر اين باورند كه مقصود در اين آيات ، اين است كه حوّا از جنس آدم و از همان آب و گل، آفريده شده تا با او انس گيرد چنان كه قرآن تصريح مى فرمايد : «وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا ؛همسرش را از [جنس] او قرار داد تا بدو آرام گيرد» و مى فرمايد : «خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَ جًا لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا ؛۲آفريد براى شما از [جنس] خودتان همسرانى تا بدانها آرام گيريد» .
احاديث روايات اهل بيت عليهم السلام نيز ـ همان طور كه ملاحظه شد ـ اين نظر را تأييد مى كنند و رواياتى را كه دلالت بر نظر اول دارند، به شدّت رد مى نمايند .
علامه مجلسى رحمه الله گزارش هايى را كه بيانگر خلقت حوّا از بدن آدم است ، حمل بر تقيه نموده ۳ و مَراغى ، اين گزارش ها را از اسرائيليات برشمرده است . ۴
گفتنى است كه تورات ، آفرينش حوّا را از دنده آدم عليه السلام دانسته است . ۵
1.التفسير الكبير (تفسير الفخر الرازى) : ذيل آيه يكم ، از سوره نساء .
2.روم : آيه ۲۱ .
3.بحارالأنوار : ج ۱۱ ص ۱۱۶ .
4.تفسير المراغى : ج ۴ ص ۱۷۴ .
5.عهد عتيق مقدس ، سِفْر پيدايش : كتاب ۲ فقره ۲۱ .