63
انسان شناسي از منظر قرآن و حديث

2 / 4

رسيدن نسل كنونى به آدم و حوّا

قرآن

«سپس ، نسل او را از چكيده اى از آبى پست ، قرار داديم» .

«اى مردم ! ما شما را از مرد و زنى آفريديم ، و شما را به صورت اقوام و قبايل در آوريم تا با يكديگر ، شناسايى متقابل حاصل كنيد . همانا ارجمندترينِ شما نزد خدا ، پرهيزگارترينِ شماست . به تحقيق خداوند، داناىِ آگاه است» .

«اوست آن كس كه شما را از نفسى واحد آفريد ، و جفت او را از آن ، پديد آورد تا بدان ، آرام گيرد . پس چون با او در آميخت ، باردار شد ، بارى سبُك ، و [چندى] با آن [بار سبُك] گذرانيد ، و چون سنگين بار شد ، پروردگار خود خدا را خواندند كه اگر به ما [فرزندى] شايسته عطا كنى ، قطعا از سپاس گزاران خواهيم بود» .

حديث

۴۴.امام رضا عليه السلامـ در پاسخ به پرسش بَزَنطى از چگونگى زاد و ولد مردم از آدم عليه السلام ـ: حوّا ، هابيل و خواهر او را در يك شكم باردار شد . سپس در شكم دوم ، قابيل و خواهرش را توأما حامله گشت . پس هابيل با خواهر قابيل ازدواج كرد ، و قابيل با خواهر همزاد هابيل . بعد از آن ، ازدواج خواهر و برادر با يكديگر ، تحريم شد .

۴۵.الاحتجاجـ به نقل از ابو حمزه ثُمالى ـ: در بيان مباحثه اى كه ميان امام زين العابدين عليه السلام و مردى از قريش ، درباره ازدواج هابيل با بلوزا ، خواهر قابيل ، و ازدواج قابيل با اقليما ، خواهر هابيل ، صورت گرفت : مرد قريشى گفت : يعنى آن دو را بچّه دار كردند ؟
امام عليه السلام فرمود : «آرى» . مرد قرشى گفت : اين كه همان كارى است كه امروزه مجوس مى كنند !
امام زين العابدين عليه السلام فرمود : «مجوس ، اين كار را پس از آن انجام دادند كه از سوى خدا تحريم شد» .
امام زين العابدين عليه السلام سپس به او فرمود : «بد به دل راه مده . اينها قوانين و مقرّراتى است كه وجود داشته است . مگر خداوند ، همسر آدم را از خود او نيافريد سپس ، وى را بر او حلال گردانيد ؟ اين هم يكى از مقرّرات آنها بوده ، امّا بعد خداوند ، آن را تحريم كرد» .


انسان شناسي از منظر قرآن و حديث
62

2 / 4

اِنتِهاءُ النَّسلِ الحاضِرِ إلى آدَمَ وحَوّاءَ

الكتاب

«ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَــلَةٍ مِّن مَّاءٍ مَّهِينٍ» . ۱

«يَـأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَـكُم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثَى وَ جَعَلْنَـكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» . ۲

«هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَ حِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ ءَاتَيْتَنَا صَــلِحًا لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّـكِرِينَ» . ۳

الحديث

۴۴.الإمام الرِّضا عليه السلامـ وقَد سَأَلَهُ البَزَنطِيُّ عَن كَيفِيَّةِ تَناسُلِ النّاسِ مِن آدَمَ ؟ ـ: حَمَلَت حَوّاءُ هابيلَ واُختا لَهُ في بَطنٍ ، ثُمَّ حَمَلَت فِي البَطنِ الثّاني قابيلَ واُختا لَهُ في بَطنٍ ، فَزُوِّجَ هابيلُ الَّتي مَعَ قابيلَ ، وَتَزَوَّجَ قابيلُ الَّتي مَعَ هابيلَ ، ثُمَّ حَدَثَ التَّحريمُ بَعدَ ذلِكَ . ۴

۴۵.الاحتجاج عن أبي حمزة الثماليـ في ذِكرِ مُحاجَجَةٍ وَقَعَت بَينَ الإِمامِ زَينِ العابِدينَ عليه السلام ورَجُلٍ مِن قُرَيشٍ حَولَ تَزويجِ هابيلَ بِلَوزا اُختِ قابيلَ ، وتَزويجِ قابيلَ بِإِقليما اُختِ هابيلَ ـ: فَقالَ لَهُ القُرَشِيُّ : فَأَولَداهُما؟! قالَ : نَعَم . فَقالَ لَهُ القُرَشِيُّ : فَهذا فِعلُ المَجوسِ اليَومَ!
قالَ : فَقالَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام : إنَّ المَجوسَ إنَّما فَعَلوا ذلِكَ بَعدَ التَّحريمِ مِنَ اللّهِ .
ثُمَّ قالَ لَهُ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام : لا تُنكِر هذا إنَّما هِيَ شَرايعُ جَرَت ، ألَيسَ اللّهُ قَد خَلَقَ زَوجَةَ آدَمَ مِنهُ ثُمَّ أحَلَّها لَهُ ؟! فَكانَ ذلِكَ شَريعَةً مِن شَرايِعِهِم ، ثُمَّ أنزَلَ اللّهُ التَّحريمَ بَعدَ ذلِكَ . ۵

1.السجدة : ۸ .

2.الحجرات : ۱۳ .

3.الأعراف : ۱۸۹ .

4.قرب الإسناد : ص ۳۶۶ ح ۱۳۱۱ ، بحارالأنوار : ج ۱۱ ص ۲۲۶ ح ۵ .

5.الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۴۳ ح ۱۸۰ ، بحارالأنوار : ج ۱۱ ص ۲۲۶ ح ۴ .

  • نام منبع :
    انسان شناسي از منظر قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 55596
صفحه از 240
پرینت  ارسال به