تاريخ : سه شنبه 1384/12/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 366
انتشار کتاب نقش دانش رجال در تفسیر

انتشار کتاب نقش دانش رجال در تفسیر

«نقش دانش رجال در تفسیر و علوم قرآنی»، اثر دكتر علی‌اكبر كلانتری ارسنجانی ، از سوى مركز فرهنگ و معارف قرآن منتشر شد .

اين مجموعه در هشت فصل سامان ‌يافته است :

فصل اول: كليات ؛

فصل دوم: دانش رجال و مسائل مربوط به نزول وحی؛

فصل سوم: دانش رجال و شبهه تحريف قرآن ؛

فصل چهارم: دانش رجال و مسائل مربوط به تلاوت قرآن؛

فصل پنجم: دانش رجال و احاديث تفسيری ؛

فصل ششم: دانش رجال و اسرائيليات ؛

فصل هفتم: احاديث تفسيری و پديده وضع .

نگارنده در فصل اول به مباحث لزوم يا عدم ‌لزوم بررسی رجالی روايات غيرفقهی، استدلال علامه در اين زمينه، تسامح در ادله سنن و فرايض، وحدت ملاك در بكارگيری اصطلاحات حديثی می‌پردازد.

در فصل دوم، مباحث شناخت اسباب‌النزول، نخستين آيه نازل‌شده، چگونگی نزول قرآن، داستان ورقة‌بن‌نوفل، شناخت سوره‌های مكی و مدنی، اسامی سوره‌ها، داستان غرانيق و ناسخ و منسوخ قرآن را مطرح می‌‌کند.

نگارنده در فصل سوم به بررسی ديدگاه شيعه و سنی درباره تحريف قرآن، روايات تحريف، راويان احاديث تحريف و ديدگاه « محدث نوری» می‌پردازد.

مباحث فصل چهارم، قرائات قرآنی، وجوه هفت‌گانه قرائت، احاديث فضائل‌القرآن و بررسی رجالی راويان احاديث فضائل‌القرآن است.

مؤلف در فصل پنجم اين اثر، به روايات تفسيری شيعه، راويان صاحب كتاب تفسير، تفسير منسوب به امام حسن عسكری(ع)، تفسير عیاشی، تفسير فرات‌ کوفی، تفسير علی‌بن‌ابراهيم قمی، روايات تفسيری اهل سنت و آشنايی با راويان احاديث تفسيری می‌پردازد.

و در فصل ششم، اقسام اسرائيليات از جهت سند و متن و نمونه‌های احتمالی را مطرح می‌کند.

و سرانجام در فصل پايانى ، برخی از جاعلان احاديث تفسيری و نمونه‌های اين احاديث را ارائه می‌دهد.

گفتنى است ، با بررسى رجالى رواياتى كه در باب تحريف قرآن وارد شده و با تحقيق در اسناد رواياتى كه به «اسرائيليات» موسوم است، بى‏پايگى بسيارى از آنها به اثبات مى‏رسد. لذا مى‏توان با نقد رجالى روایات ، از ساحت وحى و رسالت دفاع کرد و به تهذيب و پالايش احاديث تفسيرى از منقولات نادرست كمك کرد

اين مجموعه در هشت فصل سامان ‌يافته است :

فصل اول: كليات ؛

فصل دوم: دانش رجال و مسائل مربوط به نزول وحی؛

فصل سوم: دانش رجال و شبهه تحريف قرآن ؛

فصل چهارم: دانش رجال و مسائل مربوط به تلاوت قرآن؛

فصل پنجم: دانش رجال و احاديث تفسيری ؛

فصل ششم: دانش رجال و اسرائيليات ؛

فصل هفتم: احاديث تفسيری و پديده وضع .

نگارنده در فصل اول به مباحث لزوم يا عدم ‌لزوم بررسی رجالی روايات غيرفقهی، استدلال علامه در اين زمينه، تسامح در ادله سنن و فرايض، وحدت ملاك در بكارگيری اصطلاحات حديثی می‌پردازد.

در فصل دوم، مباحث شناخت اسباب‌النزول، نخستين آيه نازل‌شده، چگونگی نزول قرآن، داستان ورقة‌بن‌نوفل، شناخت سوره‌های مكی و مدنی، اسامی سوره‌ها، داستان غرانيق و ناسخ و منسوخ قرآن را مطرح می‌‌کند.

نگارنده در فصل سوم به بررسی ديدگاه شيعه و سنی درباره تحريف قرآن، روايات تحريف، راويان احاديث تحريف و ديدگاه « محدث نوری» می‌پردازد.

مباحث فصل چهارم، قرائات قرآنی، وجوه هفت‌گانه قرائت، احاديث فضائل‌القرآن و بررسی رجالی راويان احاديث فضائل‌القرآن است.

مؤلف در فصل پنجم اين اثر، به روايات تفسيری شيعه، راويان صاحب كتاب تفسير، تفسير منسوب به امام حسن عسكری(ع)، تفسير عیاشی، تفسير فرات‌ کوفی، تفسير علی‌بن‌ابراهيم قمی، روايات تفسيری اهل سنت و آشنايی با راويان احاديث تفسيری می‌پردازد.

و در فصل ششم، اقسام اسرائيليات از جهت سند و متن و نمونه‌های احتمالی را مطرح می‌کند.

و سرانجام در فصل پايانى ، برخی از جاعلان احاديث تفسيری و نمونه‌های اين احاديث را ارائه می‌دهد.

گفتنى است ، با بررسى رجالى رواياتى كه در باب تحريف قرآن وارد شده و با تحقيق در اسناد رواياتى كه به «اسرائيليات» موسوم است، بى‏پايگى بسيارى از آنها به اثبات مى‏رسد. لذا مى‏توان با نقد رجالى روایات ، از ساحت وحى و رسالت دفاع کرد و به تهذيب و پالايش احاديث تفسيرى از منقولات نادرست كمك کرد

اين مجموعه در هشت فصل سامان ‌يافته است :

فصل اول: كليات ؛

فصل دوم: دانش رجال و مسائل مربوط به نزول وحی؛

فصل سوم: دانش رجال و شبهه تحريف قرآن ؛

فصل چهارم: دانش رجال و مسائل مربوط به تلاوت قرآن؛

فصل پنجم: دانش رجال و احاديث تفسيری ؛

فصل ششم: دانش رجال و اسرائيليات ؛

فصل هفتم: احاديث تفسيری و پديده وضع .

نگارنده در فصل اول به مباحث لزوم يا عدم ‌لزوم بررسی رجالی روايات غيرفقهی، استدلال علامه در اين زمينه، تسامح در ادله سنن و فرايض، وحدت ملاك در بكارگيری اصطلاحات حديثی می‌پردازد.

در فصل دوم، مباحث شناخت اسباب‌النزول، نخستين آيه نازل‌شده، چگونگی نزول قرآن، داستان ورقة‌بن‌نوفل، شناخت سوره‌های مكی و مدنی، اسامی سوره‌ها، داستان غرانيق و ناسخ و منسوخ قرآن را مطرح می‌‌کند.

نگارنده در فصل سوم به بررسی ديدگاه شيعه و سنی درباره تحريف قرآن، روايات تحريف، راويان احاديث تحريف و ديدگاه « محدث نوری» می‌پردازد.

مباحث فصل چهارم، قرائات قرآنی، وجوه هفت‌گانه قرائت، احاديث فضائل‌القرآن و بررسی رجالی راويان احاديث فضائل‌القرآن است.

مؤلف در فصل پنجم اين اثر، به روايات تفسيری شيعه، راويان صاحب كتاب تفسير، تفسير منسوب به امام حسن عسكری(ع)، تفسير عیاشی، تفسير فرات‌ کوفی، تفسير علی‌بن‌ابراهيم قمی، روايات تفسيری اهل سنت و آشنايی با راويان احاديث تفسيری می‌پردازد.

و در فصل ششم، اقسام اسرائيليات از جهت سند و متن و نمونه‌های احتمالی را مطرح می‌کند.

و سرانجام در فصل پايانى ، برخی از جاعلان احاديث تفسيری و نمونه‌های اين احاديث را ارائه می‌دهد.

گفتنى است ، با بررسى رجالى رواياتى كه در باب تحريف قرآن وارد شده و با تحقيق در اسناد رواياتى كه به «اسرائيليات» موسوم است، بى‏پايگى بسيارى از آنها به اثبات مى‏رسد. لذا مى‏توان با نقد رجالى روایات ، از ساحت وحى و رسالت دفاع کرد و به تهذيب و پالايش احاديث تفسيرى از منقولات نادرست كمك کرد

اين مجموعه در هشت فصل سامان ‌يافته است :

فصل اول: كليات ؛

فصل دوم: دانش رجال و مسائل مربوط به نزول وحی؛

فصل سوم: دانش رجال و شبهه تحريف قرآن ؛

فصل چهارم: دانش رجال و مسائل مربوط به تلاوت قرآن؛

فصل پنجم: دانش رجال و احاديث تفسيری ؛

فصل ششم: دانش رجال و اسرائيليات ؛

فصل هفتم: احاديث تفسيری و پديده وضع .

نگارنده در فصل اول به مباحث لزوم يا عدم ‌لزوم بررسی رجالی روايات غيرفقهی، استدلال علامه در اين زمينه، تسامح در ادله سنن و فرايض، وحدت ملاك در بكارگيری اصطلاحات حديثی می‌پردازد.

در فصل دوم، مباحث شناخت اسباب‌النزول، نخستين آيه نازل‌شده، چگونگی نزول قرآن، داستان ورقة‌بن‌نوفل، شناخت سوره‌های مكی و مدنی، اسامی سوره‌ها، داستان غرانيق و ناسخ و منسوخ قرآن را مطرح می‌‌کند.

نگارنده در فصل سوم به بررسی ديدگاه شيعه و سنی درباره تحريف قرآن، روايات تحريف، راويان احاديث تحريف و ديدگاه « محدث نوری» می‌پردازد.

مباحث فصل چهارم، قرائات قرآنی، وجوه هفت‌گانه قرائت، احاديث فضائل‌القرآن و بررسی رجالی راويان احاديث فضائل‌القرآن است.

مؤلف در فصل پنجم اين اثر، به روايات تفسيری شيعه، راويان صاحب كتاب تفسير، تفسير منسوب به امام حسن عسكری(ع)، تفسير عیاشی، تفسير فرات‌ کوفی، تفسير علی‌بن‌ابراهيم قمی، روايات تفسيری اهل سنت و آشنايی با راويان احاديث تفسيری می‌پردازد.

و در فصل ششم، اقسام اسرائيليات از جهت سند و متن و نمونه‌های احتمالی را مطرح می‌کند.

و سرانجام در فصل پايانى ، برخی از جاعلان احاديث تفسيری و نمونه‌های اين احاديث را ارائه می‌دهد.

گفتنى است ، با بررسى رجالى رواياتى كه در باب تحريف قرآن وارد شده و با تحقيق در اسناد رواياتى كه به «اسرائيليات» موسوم است، بى‏پايگى بسيارى از آنها به اثبات مى‏رسد. لذا مى‏توان با نقد رجالى روایات ، از ساحت وحى و رسالت دفاع کرد و به تهذيب و پالايش احاديث تفسيرى از منقولات نادرست كمك کرد

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :