تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3683
بهترين راه برای عمومی‌كردن معارف دينی

بهترين راه برای عمومی‌كردن معارف دينی

News

چهار شنبه 17/07/87

راوي : حجة الاسلام والمسلمين طباطبايی با اشاره به فوايد دوره های فشرده علوم و معارف حديثی تصريح كرد : بهترين راه برای عمومی‌كردن معارف دينی، تشكيل دوره‌هايی به گونۀ گسترده و فراگير، برای مخاطبان علاقه‌مند و تحصيل‌كرده است

به گزارش راوي:عضو هيئت علمی دانشكدۀ علوم حديث با بيان اينكه ، دوره‌های فراگير، فوايد فراوانی دارد گفت : تثبيت باورها، نزد گروه تحصيل‌كرده يكی از فوايد اين دوره ها محسوب می شود.
وی گفت : مجموعۀ معارف دينی، مصادر علوم نقلی، شيوه‌های استنتاج و روش‌هايی كه محقّقان علوم دينی در كار خود به كار می‌برند، برای علاقه مندان بيان می شود .
حجة الاسلام طباطبايی، مدير گروه نهج البلاغۀ دانشكدۀ علوم حديث و استاد دروسی چون تاريخ حديث، منابع حديث و آشنايی با نهج البلاغه ، مجموعۀ مباحث دوره‌های فراگير را به دو گروه تقسيم كرد و گفت: يك گروه، مبانی معرفتی را تبيين می‌كند، مانند تاريخ حديث شيعه، منابع حديثی شيعه و فقه الحديث.گروه ديگری از مباحث هستند كه مباحث كاربردی برگرفته از احاديث‌اند، مثل رضايت از زندگی. ‌معمولاً گروه اوّل برای مخاطبين فرهيخته‌ای كه بخواهند مباحث حديثی را پی بگيرند جذابيت دارد و گروه دوم برای كسانی كه می‌خواهند با استفاده از مطالبی كه ارائه می‌شود، اعمال خودشان را در جامعه، با دستورات شرع مقدّس مطابق كنند. گروه دوم، با احساس شادابی و نشاط در وجود خود كه همان رضايت از زندگی است ، بر خانواده، اجتماع و روابط بين افراد تأثيرگذارند.
وی افزود :بيگانگی مردم يا تودۀ جامعۀ ما نسبت به معارف دينی، نكته‌ای نيست كه بخواهيم آن را انكار كنيم؛ يعنی مردم، باورهای خود را بيشتر از محيط خانواده يا محيط اجتماع خود فرا می‌گيرند كه آن محيط هم يك محيط دقيق علمی نيست. الحمد لله اكنون زمينه فراهم شده، شايسته است كه به اين دوره‌ها بهای بيشتری داده شود.
حجة الاسلام و المسلمين سیّد محمد كاظم طباطبايی با اشاره به تنوع استقبال افراد از اين دوره ها تصريح كرد :افراد فرهيخته و تحصيل‌كرده در سطوح حوزه و دانشگاه با شيوه‌ها و مبانی و معارف كاربردی روايات آشنايی چندانی ندارند و اين امر، وظيفۀ ما را خيلی سنگين‌تر می‌كند. كاری كه در اين مرحله بايد انجام شود، اين است كه اساتيد يا مربّيانی كه بتوانند اين مطالب را القا كنند، پرورش داده شوند و سطح دوره‌های فراگير هم مقداری گسترش پيدا كند و به جای اين كه ما سالی يكی ـ دو دورۀ فراگير داشته باشيم، بايد اين زمينه به گونه‌ای باشد كه سالانه، ده‌ها دورۀ فراگير برای مخاطبين متفاوت داشته باشيم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :