در پرتو کلام حسینی (حکمت های عقیدتی سیاسی (2)) - صفحه 24

۱۹۳.كمال الدينـ به سندش ، از امام حسين عليه السلام ـ: از اميرمؤمنان ، درباره اين سخن پيامبر خدا كه : «من در ميان شما دو چيز گران سنگ به يادگار مى نهم: كتاب خدا و عترتم» ، پرسيده شد كه «عترت» چه كسانى هستند؟
اميرمؤمنان فرمود: «من و حسن و حسين و امامان نُه گانه از فرزندان حسين ، كه نهمين آنها مهدىِ ايشان و قائمِ آنهاست . آنان ، هرگز از كتاب خدا جدا نمى شوند و كتاب خدا هم از ايشان جدا نمى شود تا در كنار حوض [كوثر] بر پيامبر خدا وارد آيند».

۱۹۴.الصراط المستقيمـ از امام حسين عليه السلام ـ: پيامبر صلى الله عليه و آله به ما سفارش نمود كه امامانِ پس از او به عدد نقيبان بنى اسرائيل است .

۱۹۵.كفاية الأثرـ به نقل از اسماعيل بن عبد اللّه ، از امام حسين عليه السلام ـ: چون خداى ـ تبارك و تعالى ـ اين آيه را نازل كرد : «و خويشان ، نسبت به يكديگر سزاوارترند» ، تأويل آن را از پيامبر خدا پرسيدم . فرمود : «به خدا سوگند ، غير از شما را منظور نداشت و شما خويشان هستيد . چون درگذشتم ، پدرت على به من و به جايگاهم اولويت دارد و چون پدرت درگذشت ، برادرت حسن ، اولويت دارد و چون حسن درگذشت ، تو بدان اُولى هستى» .
گفتم : اى پيامبر خدا ! پس از من ، چه كسى نسبت به من ، سزاوارتر است ؟
فرمود : «پسرت على ، پس از تو به جايگاهت سزاوارتر است و چون درگذشت ، پسرش محمّد ، به جايگاهش سزاوارتر است و چون او درگذشت ، پسرش جعفر ، به جايگاهش سزاوارتر است و چون جعفر درگذشت ، پسرش موسى ، پس از او به جايگاهش سزاوارتر است و چون موسى درگذشت ، پسرش على ، پس از او به جايگاهش سزاوارتر است و چون على درگذشت ، پسرش محمّد ، پس از او به جايگاهش سزاوارتر است و چون محمّد درگذشت ، پسرش على ، پس از او به جايگاهش سزاوارتر است و چون على درگذشت ، پسرش حسن ، پس از او به جايگاهش سزاوارتر است و چون حسن درگذشت ، غيبت نهمين فرزندت واقع مى شود و اين نُه امام ، از پشتِ تو هستند . خداوند ، علم و فهم من را به آنان عطا كرد . سرشت آنها از سرشتِ من است . چرا مردمى مرا در مورد آنان آزار مى دهند ؟ خداوند ، شفاعت مرا شامل ايشان نكند!» .

صفحه از 55