تاريخ : دوشنبه 1393/9/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 37129
برپایی نمایشگاه از آثار خطی شیخ مفید

برپایی نمایشگاه از آثار خطی شیخ مفید

«شیخ مُفید» از برجسته‌ترین فقها و محدثان قرن چهارم و پنجم هجری است که بیش از ۲۰۰ جلد اثر تألیفی از او به یادگار مانده و برخی از آن‌ها اکنون در نمایشگاه آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با بیان این مطلب گفت: ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان، ملقّب به «ابن‌المعلّم» و معروف به «شیخ مُفید»، فقیه و متکلّم و از دانشمندان برجسته شیعه در سده‌های چهارم و پنجم هجری قمری است که بیش از ۲۰۰ جلد اثر تألیفی از او به یادگار مانده است.

محمدجواد قوی خاطرنشان کرد: از مجموعه آثار و تألیفات این دانشمند ارجمند، گنجینه بی‌همتایی حدود ۲۰۰ نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و چاپی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی وجود دارد که مورد توجه نسخه‌شناسان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار دینی و مذهبی قرار دارد.

وی افزود: در این نمایشگاه، آثار خطی ارزشمندی از این دانشمند برجسته دینی، مانندِ المُقنِعَه [فی فقه الامامیّه]، ایمانُ ابی‌طالبٍ علیه‌السلام، إمامه أمیرالمؤمنین علیه‌السلام من القرآن، الإختصاص، ارشاد، اوائلُ المقالات، اقسام المولی، تصحیح الاعتقاد، النُکَت فی مقدّمات الاصول و ... در معرض دید عموم قرار گرفته است.

قوی به آثار چاپ سنگی این نمایشگاه مانند ارشاد، تهذیب‌الاحکام، تحفه‌السلیمانیه فی ترجمه ارشادالمفید و هدایه‌الانام الی وقایع الایام اشاره کرد و اظهار داشت: ازآنجا که در این سازمان، گنجینه‌های منحصر به فردی از اشیای موزه‌ای، آثار نفیس خطی، چاپ سنگی و چاپی، اسناد تاریخی،  مطبوعات و عکسهای قدیمی وجود دارد در راستای معرفی آن به جامعه علمی، نمایشگاه های تخصصی برگزار می شود که مورد توجه وعلاقه بسیاری از محققان و پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی قرار دارد.

نمایشگاه «آثار و تألیفات شیخ مفید؛ دانشمند برجسته شیعه در سده‌های چهارم و پنجم هجری»، ازنهم تا پانزدهم آذرماه، صبح و بعد از ظهر، در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار فرهنگی و معنوی است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :