تاريخ : سه شنبه 1393/9/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 37153
رونمایی از اندیشه‌نامه سیدمرتضی در کنگره علم‌الهدی

رونمایی از اندیشه‌نامه سیدمرتضی در کنگره علم‌الهدی

در راستای برگزاری کنگره سیدمرتضی علم‌الهدی، اندیشه‌نامه این شخصیت بزرگ جهان تشیع تالیف و در روز برگزاری کنگره، رونمایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی خوش‌قلب، مدیر اجرایی دبیرخانه کنگره سیدمرتضی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قم، گفت: اندیشه‌نامه سیدمرتضی در یک جلد به زبان فارسی توسط سیدحسن اسلامی در دست تألیف قرار دارد و برای روز برگزاری کنگره آماده می‌شود.

وی افزود: از دیگر کارهای صورت گرفته در این زمینه جمع‌آوری پایان‌نامه‌های نوشته شده درباره وی در داخل و خارج کشور است که بالغ بر صد پایان‌نامه می‌شود.

خوش‌قلب تصریح کرد: این پایان‌نامه‌ها توسط محمد قنبری در حال شناسایی و جمع‌آوری است و خلاصه‌ای از آن در قالب دو جلد کتاب در روز برپایی همایش در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی افزود: کتاب‌شناسی و نسخه‌شناسی آثار سیدمرتضی و جمع‌آوری آثار درباره ایشان از دیگر کارهایی است که برای برگزاری این کنگره در دست اقدام است و سیدمحمدحسین حکیمی اجرای این پروژه را برعهده دارد.

مدیر اجرایی دبیرخانه کنگره بیان کرد: همچنین مقالات داخلی و خارجی نوشته شده درباره سیدمرتضی در حال شناسایی است که یا در یک جلد مستقل یا ضمن ماخذشناسی ارایه خواهد شد.

وی افزود: اغلب آثار ایشان نیز تا پایان امسال توسط محققان مختلف تصحیح و ارایه خواهد شد. هچنین مقالاتی نیز از سوی دبیرخانه کنگره سفارش داده شده و مقالاتی نیز با فراخوان اعلام شده به دبیرخانه می‌رسد که برترین‌های آن به چاپ می‌رسند.

یادآور می‌شود،  کنگره بین المللی بزرگداشت هزاره وفات سید مرتضی علم الهدی (۳۵۵ - ۴۳۶ق) به همت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در قم برگزار خواهد شد. ‍پیش‌نشست این کنگره در دی ماه سال جاری در قم  برگزار و در آن تمبر یادبود سیدمرتضی علم‌الهدی رونمایی خواهد شد. البته مسئولان دبیرخانه در حال رایزنی در این باره هستند و در صورت رسیدن به نتیجه این کار انجام می‌شود.

همچنین موضوع ثبت روز بزرگداشت این عالم برجسته شیعه در تقویم جمهوری اسلامی ایران نیز در حال پیگیری است.

براساس اعلام دبیرخانه همایش، فراخوان این همایش از شهریور ماه آغاز شده و آخرین مهلت ارسال آثار به کنگره بین‌المللی هزاره سیدمرتضی علم الهدی تا پایان بهمن سال جاری است.

علاقه‌مندان تا پایان بهمن سال جاری فرصت دارند مقالات خود را به نشانی دبیرخانه واقع در قم، بلوار پانزده خرداد، چهارراه نوبهار، بعد از شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، دبیرخانه کنگره‌ها یا پست الکترونیک Info@Hadithcongresses.ir ارسال کنند.

محورهای همایش

زیست‌نامه سید مرتضی در قالب ولادت و وفات، خاندان و فضای علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، سلوک اخلاقی و معنوی سید مرتضی در زمینه اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، تعامل با مخالفان، دیدگاه‌های اخلاقی و جامعه شیعی در دوران سید مرتضی از جمله محورهای فراخوان شده است.

فعالیت‌های اجتماعی سیدمرتضی موضوعاتی در زمینه مرجعیت عامه شیعه، نقابت سادات، امارت حجاج، ریاست دیوان مظالم، قضاوت و مناصب دیوانی (حکومتی)؛ اندیشه‌های قرآنی و حدیثی سید مرتضی در زمینه‌های تأویل، نفی تحریف قرآن، نظریه صرفه و اعجاز، عدم حجیت خبر واحد، فقه الحدیث و آرای ویژه قرآنی و حدیثی؛ کلام الله، ایمان و کفر، عدل الهی،‌ غلو و آرای ویژه کلامی در حوزه اندیشه‌های کلامی، بنیان‌گذاری اصول فقه شیعه، نظریه اجتهاد و تقلید، نوآوری‌های فقهی و اصولی و آرای ویژه فقهی و اصولی در حوزه اندیشه‌های فقهی اصولی سید مرتضی از دیگر موضوعات فراخوان شده در همایش مذکور است.

اندیشه‌های فرهنگی اجتماعی سید مرتضی در حوزه، مباحث روشی و روش‌شناسی سید مرتضی و آرای سیاسی اجتماعی و تقریب و تفاهم مذهبی از موضوعات دیگر مطرح شده در فراخوان این کنگره است همچنین روش‌شناسی سید مرتضی در عرصه‌های علمی، تعامل سید مرتضی با آراء و اندیشه‌ها و مذاهب عصر خود، عقل‌گرایی سید مرتضی، تعامل عالمان شیعی در ادوار بعدی با آرا و نظرات سید مرتضی، سید مرتضی در آثار و متون عالمان اهل سنت، مناسبات سید رضی با سید مرتضی، اندیشه‌ها و آرای علمی سید رضی و فضای تألیف نهج‌البلاغه موضوعات دیگر این کنگره بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.

نهادهای همکار

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جامعة المصطفی العالمیة، دارالتراث النجف الأشرف و دانشگاه ادیان و مذاهب از جمله نهادهایی هستند که در برگزاری این کنگره همکاری دارند همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتابخانه‌های تخصصی وابسته به دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) و معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از مراکز دیگر همکار در برگزاری کنگره بین‌المللی هزاره سید مرتضی علم الهدی به شمار می‌روند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :