پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله (2) - صفحه 18

۱۱.الطبقات الكبرىـ به نقل از كعب ـ: صفات پيامبر صلى الله عليه و آله در تورات ، چنين است : «محمّد ، بنده برگزيده من است؛ نه تندخوست و نه خشن و نه در كوچه و بازار ، هياهو به راه مى اندازد. بدى را با بدى پاسخ نمى دهد؛ بلكه مى بخشد و گذشت مى كند. زادگاهش مكّه ، هجرتگاهش مدينه و فرمان روايى اش در شام است» .

۱۲.الطبقات الكبرىـ به نقل از ابو نَملَه ـ: يهود بنى قريظه ، نام پيامبر خدا را در كتاب هاى خود مى خواندند و به كودكان خود ، آموزش مى دادند كه نام و نشان او چيست و به نزد ما هجرت مى كند؛ امّا چون پيامبر خدا ظهور كرد، حسادت ورزيدند و حق كشى كردند و گفتند : اين شخص ؛ آن پيامبر نيست.

۱۳.الطبقات الكبرىـ به نقل از محمّد بن جعفر بن زبير و محمّد بن عمارة بن غزيّه ـ: هنگامى كه نمايندگان نَجران به حضور پيامبر آمدند، ابو حارث بن علقمة بن ربيعه نيز در ميان آنان بود. او عالمِ دينى و رئيس و اسقف و پيشوا و صاحب مدارس آنان بود و در ميان ايشان ، قدر و منزلتى داشت. اتّفاقا استر ابو حارث ، او را به زمين زد. برادرش گفت : سرنگون باد آن مرد! و مقصودش پيامبر خدا بود.
ابو حارث گفت : خودت سرنگون شوى! مردى را كه از پيامبران است ، دشنام مى دهى؟! او كسى است كه عيسى بشارت آمدنش را داده و نامش در تورات آمده است . برادرش گفت : پس، چه چيز مانع تو از پذيرفتن دين او مى شود؟
گفت : اين قوم ، ما را مهترى داده اند و گرامى داشته اند و ما را بر خود ، سالار ساخته اند و از هر چيز ، جز مخالفت با او سر باز مى زنند .

صفحه از 53