تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3756
معرفی پايگاه اطلاع رسانی كتابخانه های ايران

معرفی پايگاه اطلاع رسانی كتابخانه های ايران

معرفی پايگاه اطلاع رسانی كتابخانه های ايران در گفتگو با مدير فناوری اطلاعات و ارتباطات مؤسسه دارالحديث

راوی : حجت‌الاسلام و المسلمين «سرخه‌ای» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به معرفی و تشريح فعاليت های پايگاه اطلاع رسانی كتابخانه های ايران پرداخته است .

به گزارش راوی: مدير فناوری اطلاعات و ارتباطات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث با اشاره به اينكه بررسی اجمالی امكانات كتابخانه های ايران، از به كارگيری نرم افزارهای متنوع در اين كتابخانه ها حكايت دارد، تصريح كرد:برخی از اين كتابخانه ها، با آنكه از نرم افزارهای متداول ذخيره و بازيابی اطلاعات استفاده می كنند، هنوز فاقد پايگاه اطلاع رسانی برای دسترسی مخاطبان خود از راه دور به اطلاعات فهرست نويسی هستند.
حجة الاسلام و المسلمين سرخه ای با بيان اين مطلب گفت ، اگر چه وجود پايگاه های اختصاصی برای بعضی از كتابخانه های كوچك و بزرگ، مشكل دسترسی به منابع همان كتابخانه را كاهش داده است، اما همچنان مشكل پراكندگی اين پايگاه ها و سختی دسترسی به اين اطلاعات، حل نشده باقی مانده است.
وی با اشاره به اينكه ارائه خدمات متمركز از سوی برخی توليدكنندگان نرم افزارهای كتابخانه ای در حوزه كتابخانه های مرتبط با آن نرم افزار، به دليل محدوديت در همان مجموعه و كندی دسترسی، عملا مانع از فراگيری آنها شده است ، افزود :صرف وقت بسيار برای يافتن مشخصات يك كتاب و فقدان اطلاع از محل نگهداری يك منبع كمياب، با وجود كتابخانه های عمومی و تخصصی متعدد در حوزه دانش های مختلف، از جمله مشكلاتی است كه بيشتر دانشجويان و دانش پژوهان، آن را تجربه نموده اند.
حجة الاسلام و المسلمين سرخه ای ، ضرورت انسجام بخشی اطلاعات و اطلاع رسانی در عرصه كتاب و كتابخانه را ، گامی بلند در توليد علم دانست و تصريح كرد : طراحی پايگاهی فراگير با قابليت يكپارچه سازی اطلاعات غير منسجم كتابخانه های گوناگون، نقشی بسزا در دستيابی گسترده به منابع موجود در كتابخانه-های مختلف در سراسر كشور خواهد داشت. بی¬شك، اطلاع¬رسانی در باره كتاب و مراكز نگهداری آن در سطح ملی، طالبان علم را در دستيابی به منابع مختلف، به خصوص منابع كمياب، ياری خواهد رساند.
مدير فناوری اطلاعات و ارتباطات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث با اشاره به ضرورت ارائه يكجای اطلاعات كتابخانه های ايران در شبكه جهانی اينترنت برای دسترسی سريع محققان به اين اطلاعات، راه¬اندازی «پايگاه اطلاع رسانی كتابخانه¬های ايران (Lib.ir)» را تلاشی در حد توان برای ايجاد بستری مناسب در مسير دست يازيدن به اهداف ياد شده دانست .
وی افزود : موسسه علمی _ فرهنگی دارالحديث بر آن است كه با ارائه اين خدمت، قدمی مؤثر در دستيابی محققان به منابع پژوهشی ، به ويژه با گرايش علوم انسانی و اسلامی بردارد.
وی با اشاره به ديگر اهداف اين پايگاه تصريح كرد : دسترسی كاربران به اطلاعات كتابخانه های عمومی و تخصصی كشور و آشنايی دانش پژوهان با كتابخانه ها و خدمات مختلف آنها و عرضه مجموعه اطلاعاتی كه در شناخت كتابخانه¬ها مؤثرند، از جمله اهداف اين پايگاه به شمار می رود.
حجت‌الاسلام و المسلمين «سرخه‌ای» با اشاره به ويژگی های پايگاه اطلاع رسانی كتابخانه های ايران» گفت :اين پايگاه در راستای جلب اعتماد كتابخانه ها، وظيفه به روزرسانی و تغيير اطلاعات مرتبط با هر كتابخانه را با نام كاربری اختصاصی بر عهده مديران آنها قرار می دهد.
مدير فناوری اطلاعات و ارتباطات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث گفت : با مديريت اين پايگاه، امكان بازيابی، جستجوی ساده و جستجوی پيشرفته اطلاعات كتابخانه ها را در كمترين زمان ممكن با استفاده از تكنيك های پيشرفته فراهم آورده است
حجت‌الاسلام و المسلمين «سرخه‌ای» از تمامی كتابخانه‌های سراسر كشور خواست با پيوستن به اين پايگاه، منابع خود را در اختيار عموم قرار دهند .
خاطر نشان می شود در حال حاضر اين پايگاه با يك ميليون و سيصد و شصت و چهار هزار عنوان كتاب از ۷۵ كتابخانه با پراكندگی ۱۵ شهر به نشانی اينترنتیwww.lib.ir در اختيار عموم علاقه مندان به كتاب و پژوهشگران قرار گرفته .

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :