پژوهشی درباره اصول اربعمأة - صفحه 221

در كتاب «الاقبال» از آن نقل كرده است. در كتابهاى رجالى ترجمه ابى عبداللّه بن حماد نيامده است. شايد جزو اصحاب صادق(ع) با نام حسين بن حماد بن ميمون ابوعبداللّه العبدى الكوفى ازاو نام برده شده است، چنانكه در «رجال نجاشى» آمده است، و شايد ابومحمد عبداللّه باشد، چنانكه در «الكامل» اثر ابن قولويه (ص112 ـ 114) آمده است، (الذريعة، ج2، ص138).
16 ـ اصل ابى محمد الخزاز. شيخ طوسى از او به «الخزاز» ياد مى كند و در معالم العلماء با عنوان «الجزار» محمد بن ابى عمير از او روايت مى كند (الذريعة، ج2، ص138؛ الفهرست، ص380).
17 ـ اصل احمد بن الحسن بن سعيد بن عثمان القرشى. نجاشى از او با عنوان «احمد بن حسين» ياد كرده ولى شيخ در رجالش از او با عنوان «احمد بن محمد بن حسنين» ياد مى كند. كنيه او ابوعبداللّه است، (الفهرست، ص27؛ رجال النجاشى، ص83؛ الذريعة ج2، ص138 و 139).
18 ـ اصل احمد بن الحسين بن عمر بن يزيد الصيقل. كنيه او ابوجعفر كوفى است. از ابى عبداللّه و ابى الحسن(ع) روايت مى كند. جدّ او محمد بن يزيد بياع السابرى است، (رجال النجاشى، ص83، الذريعة، ج2، ص139).
19 ـ اصل احمد بن عمر الحلال (بياع الحل)، شيخ طوسى در رجالش او را در شمار اصحاب امام رضا(ع) نام مى برد و مى گويد: «كوفى انماطى ثقه، ردى الاصل»، يعنى بر اصل او به دليل اشتمالش بر مسائلى چون تصحيف يا غلط و… اعتماد نمى شود. مامقانى در «تنقيح المقال» در اين مسئله مفصلاً صحبت كرده است، ( رجال الطوسى، ص368؛ الذريعة، ج2، ص139).
20 ـ اصل احمد بن محمد بن عمار ابى على الكوفى (ت346)؛ (الفهرست، ص45، رجال النجاشى، ص95؛ الذريعة، ج2، ص139).
21 ـ اصل احمد بن يوسف بن يعقوب الجعفى، (رجال النجاشى، ص127؛ الذريعة، ج2، ص140).

صفحه از 217