تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3799
شيطان در كمين راه مستقيم است

شيطان در كمين راه مستقيم است

News

پنج شنبه 12/10/87

راوی: اين نكته علاوه بر آن كه يك تجربه بشری است ، از آموزه های قرآنی است.حجه الاسلام طباطبایی

حجت الاسلام والمسلمين«سيد محمود طباطبايی» در مصاحبه اختصاصی با راوی گفت :بايد توجه داشته باشيم كه هر كار خوب و بزرگی رهزن دارد ، و بايستی نسبت به آسيب های احتمالی آن هوشيار باشيم.
وی تصريح كرد : شيطان هنگامی از درگاه الهی رانده شد ، خواسته ای مطرح نمود و آن مهلت تا قيامت بود«انظرنی الی يوم يبعثون» . خداوند نيز به او مهلتی طولانی عطا فرمود . شيطان پس از مهلت گرفتن ، گفت : «لاقعدن لهم صراطك المستقيم» من حتما در سر راه مستقيم تو می نشينم تا افراد را منحرف نمايم . بنابراين در مسير كارهای خوب و با ارزش مانند برپايی عزای سالار شهيدان و هر كار مثبتی بايستی بر افراط و تفريط ها و انحرافات احتمالی مواظبت نمود .
حجت الاسلام محمود طباطبايی با بيان اينكه مراسم عزاداری اباعبدالله الحسين (ع) با اقشار مختلف مردم در ارتباط است ،تصريح كرد : گاهی عدم اطلاع كافی، زمينه ايجاد انحراف را فراهم می آورد .
وی رواج فرهنگ شفاهی (شفاهی گفتن و شفاهی شنيدن) را از زمينه های آسيب های احتمالی مراسم عزاداری عنوان كرد.
مسئول گروه سيره و تاريخ پژوهشكدۀ علوم و معارف حديث با اشاره به راهكارهای زدودن انحرافات و خرافات از مراسم مذهبی افزود : محور اين كار آگاهی بخشی به مردم است . البته روش های اين آگاهی بخشی متنوع و متفاوت است.تهيه كتاب ها ، نرم افزارها ، فيلم ها و سريال هايی كه پژوهشگران سيره و تاريخ بر آن نظارت داشته باشند، از جمله اين راهها است .
همچنين نقد و بررسی آثار ضعيف و تحريف پراكن و برنامه هايی كه با مستندات تاريخی و شئونات ائمه اطهار عليهم السلام مغايرت دارد از ديگر كارهای لازم است .
وی با اشاره به تاثير مبلّغ در مراسم مذهبی تصريح كرد : ما بايستی به آموزش مبلغان بپردازيم و آنان را با منابع معتبر و غير معتبر آشنا سازيم .
حجت الاسلام و المسلمين طباطبايی گفت :ما بايد بپذيريم هر حوزه متخصص مربوط به خود را نياز دارد ، بنابراين بايستی در مورد تاريخ و سيره معصومان نيز افرادی به شكل تخصصی تربيت شوند.
وی گفت : دين اسلام بر اساس عقلانيت و فطرت است و اگر به درستی در جامعه منعكس گردد فرهيختگان و جوانان به آن گرايش پيدا می كنند ، اما اگر دقت نكنيم و دچار افراط و تفريط شويم چه بسا باعث دلزدگی و دوری جوانان از فرهنگ و مراسم دينی و مذهبی شود .
حجت الاسلام و المسلمين محمود طباطبايی با اشاره به ايام سوگواری دهه محرم از خطبا ، مداحان ، مسولان هيئات مذهبی و همه كسانی كه در بر پايی خيمه عزای امام حسين (ع) و ياران باوفايش نقش دارند ، خواست تا با مطالعه بيشتر و شناخت منابع معتبر به درستی پيام رسان قيام عظيم عاشورا باشند تا در ثواب شهدای كربلا شريك شوند .

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :