تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3807
مراسم مذهبی می تواند زمينه هدايتگری بشر امروزی باشد

مراسم مذهبی می تواند زمينه هدايتگری بشر امروزی باشد

News

شنبه 21/10/87

راوی: حجت الاسلام و المسلمين طباطبايی با اشاره به نقش مراسم مذهبی تصريح كرد :هر مراسمی كه با هدف هدايتگری امت قدم بردارد ، مقبول درگاه خداوند و سيدالشهداء خواهد بود .حجت الاسلام و المسلمين طباطبايی

به گزارش راوی، استاد دانشكده علوم حديث هدايتگری ، را مهمترين معيار سنجش مراسم مذهبی برشمرد و گفت : علاقه مندان و ارادتمندان به سيدالشهداء بايد با استفاده از مراسم مذهبی تكامل الهی خود را در پيش گيرند .
وی گفت : در صورتی كه قيام امام حسين تبيين و تحليل شود و الگو پذيری از اين هدف انجام شود حتی اگر در يك كلاس مطرح شده باشد می تواند به عنوان يك مراسم مذهبی هدفمند مطرح باشد
حجت الاسلام والمسلمين محمد كاظم طباطبايی گفت : مراسم مذهبی چه به قصد مولودی و شادی پيامبر و ائمه معصومين چه شهادت و اندوه آنان باشد بايد از اين نظر مورد سنجش قرار گيرد كه آيا در اين مراسم زمينه هدايتگری وجود دارد يا خير.
وی تصريح كرد : برای مثال گريه اگر زمينه ساز هدايتگری است مطلوب است . بنابراين اگر هدف قيام سيدالشهداء شناخته شود آسيب های وارد بر مراسم مذهبی نيز روشن می شود .
مدير گروه فقه و حقوق پژوهشكده موسسه علمی _ فرهنگی دارالحديث با اشاره به هدف قيام سيدالشهدا(ع) گفت: در صورتی كه هدف اصلی و محوری دين و رسالت پيامبروائمه معصومين عليهم السلام را بشناسيم درك بهتری از آموزه های دينی خواهيم داشت .
استاد دانشكده علوم حديث تصريح كرد : از مجموعه مباحث آيات قران ، سنت و عقل به اين نتيجه می رسيم كه هدف اصلی پيامبر و امامان هدايتگری است. البته اين هدايتگری ، اختياری است وتكامل انسان به عنوان يك هدف در اختيار او قرار گرفته تا خود انتخابگر باشد .
وی گفت : يكی از سوالاتی كه در مراسم مذهبی مطرح می شود هدف قيام امام حسين (ع) است .امام حسين (ع) می فرمايند : قيام من برای دستيابی به مقام و منسب دنيوی نيست و اين قيام برای احياء و اصلاح معالم دين است.
حجت الاسلام و المسلمين طباطبايی گفت : اگر امام به شهادت می رسند ، و خانواده امام اسير می شوند گواهی است برای امت ها كه را ه حق و باطل را تشخيص دهند و انتخاب كنند .
وی افزود : گاهی به دليل نوع مراسم مذهبی ، تكيه كردن بر احساسات بيشتر از الگو پذيری مورد توجه قرار می گيرد و آسيب اصلی بيگانگی با روح قيام سيدالشهداءاست . اين در حالی است كه امام حسين (ع)خطاب به يكی از ياران خويش كه جايگاه والايی نزد امام دارد می فرمايد : اميدوارم خداوند تو را جز نمازگزاران قرار دهد همچنين در كارزار ظهر روز عاشورا نماز جماعت در سپاه امام حسين (ع) قابل تامل و تفكر است .

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :