تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3809
پايگاه اطلاع رسانی مؤسسه دارالحديث آينه تمام نمای مؤسسه است

پايگاه اطلاع رسانی مؤسسه دارالحديث آينه تمام نمای مؤسسه است

News

دو شنبه 23/10/87

راوی: حجت الاسلام والمسلمين طيار با اشاره به مأموريتهای بين المللی مؤسسه دارالحديث نسبت به اشاعه احاديث اهل بيت به زبانهای زنده دنيا گفت : وجود يك پايگاه اينترنتی به زبانهای زنده دنيا به ويژه زبان انگليسی ضروری بود .حجت الاسلام والمسلمين طيار

وی در گفتگو با راوی گفت : همچنين با توجه به دستورات صريح و اكيد آيت الله محمدی ری شهری پايگاه اينترنتی دارالحديث به زبان انگليسی و به نشانی اينترنتی www.darolhadith.net راه اندازی شد تا بخشهای مختلفی در رابطه با مسائل حديثی اعم از علوم حديث و معارف حديث ارائه شود .
مدير پايگاه اطلاع رسانی دارالحديث با اشاره به اهداف طراحی اين پايگاه تصريح كرد : هدف اصلی از طراحی اين پايگاه آشنايی انگليسی زبانها و ساير زبان ها با حديث است كه تا آخر سال جاری زبان عربی، اردو و حتی فارسی نيز راه اندازی خواهد شد.
وی خاطر نشان كرد: مرحله اول آشنايی مخاطبان با ساختار اداری و علمی مؤسسه دارالحديث اعم از پژوهشكده علوم و معارف حديث و دانشكده علوم حديث در نظر گرفته شده است . همچنين در مرحله دوم آشنايی اين مخاطبان با مباحث علوم حديث در قالب كتاب و مقالات از اهداف اين پايگاه خواهد بود .
حجت الاسلام والمسلمين طيار با اشاره به اهداف ديگر اين پايگاه تصريح كرد : ارتباط مؤسسه دارالحديث با مؤسسات ، مراكز و نهادهای علمی خارج از كشور از ديگر فعاليت های اين پايگاه حديثی به شمار می رود .
وی افزود : اين پايگاه از نظر محتوا و مباحث فنی برنامه نويسی هر روز در حال تكميل شدن است و زبانهای ديگر با توجه به اولويت آنها و تعداد مخاطبان و مقدار تأثير گذاری آن به اين پايگاه افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به تنوع زبان ها در اين پايگاه تصريح كرد :زبان هايی كه در اولويت قرار گرفته اند عبارتند از زبان عربی به عنوان زبان اول جهان اسلام و زبان انگليسی به عنوان زبان اول جهان امروز و جهان بين المللی همچنين زبان سوم زبان اردو به جهت مخاطبان زيادی كه در شبه قاره هند و در اروپا به همراه دارد در اين پايگاه قرار گرفته است .
مدير پايگاه اطلاع رسانی دارالحديث با بيان اينكه زبان فارسی در مرحله بعدی به اين پايگاه اضافه خواهد شد گفت : مخاطبان ايرانی در آينده نزديك می توانند از تحولات و معارف و اخبار مؤسسه علمی _ فرهنگی دارالحديث آگاه شوند .
وی در خصوص زبان های ديگر گفت : زبانهايی كه در مرحله دوم در اين پايگاه در سال 1388 استفاده خواهد شد ، زبان فرانسه و زبان تركی استابنولی خواهد بود كه مقدمات كار آن انجام شده است .
وی گفت : با راه اندازی زبان فرانسه جدا از كشور فرانسه 20 كشور آفريقايی می توانند از اين زبان استفاده كنند ، همچنين مخاطبان تركی استانبولی و مسلمانان ترك زبان می توانند از اين پايگاه بهره جويند .
حجت الاسلام والمسلمين طيار با اشاره به بخش های مختلف پايگاه اطلاع رسانی دارالحديث گفت : بخش اصلی اين پايگاه با نام «شناخت نامه» قسمت های مختلف مؤسسه علمی _ فرهنگی دارالحديث را به تفصيل شرح وظايف ، اهداف و رويكردها توضيح و معرفی می كند . بخش دوم با عنوان اخبار ، در دو قسمت اخبار دارالحديث و اخبار جهان حديث را تشكيل ميدهد .اخبار دارالحديث به انعكاس خبرهای جاری دارالحديث مانند همايشها و نشستهای علمی دارالحديث همچنين محصولات و آثار مجموعه مانند كتابها ، نشريات ، نرم افزارها و لو ح ها ی فشرده خواهد پرداخت .بخش دوم اخبار جهان حديث است و خبرهای مربوط به حديث را ارائه خواهد داد.
وی افزود : بخش علمی نيز شامل بخشهای اطلاع رسانی است همچنين بخش حديث پژوهی پايگاه با هدف اطلاع رسانی پژوهش های حديث محور است و كتابخانه و متن كامل سيزده كتاب به صورت دانلود در اختيار كاربران قرا داده است .
مدير پايگاه اطلاع رسانی دارالحديث با بيان اينكه بخش مقالات در حال حاضر 18 مقاله علمی به زبان انگليسی در اختيار كاربران قرار داده است افزود : بخش سوم بانك اطلاعات حديثی است كه در حال حاضر 9 مقاله در خود جای داده است.
وی گفت : بخش چهارم پرسش و پاسخهای حديثی با 10 پرسش و پاسخ حديثی در حال حاظر فعال است. بخش پنجم حديث پژوهان شيعهنام گرفته است كه در حال حاضر زندگينامه هفت حديث پژوه از متقدمين ، قدما و معاصرين درج شده است.
حجت الاسلام والمسلمين طيار گفت : بخش ششم مرور و معرفی كتاب است و در حال حاضر 13 كتاب حديثی به زبان انگليسی معرفی شده است . بخش هفتم معرفی محدثين و راويان شيعه است كه در حاضر زندگينامه 10 راوی درج شده است . بخش هشتم و نهم نيز به پايان نامه های حديثی اختصاص يافته است .
گفتنی است نشانی اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی موسسه علمی _ فرهنگی دارالحديث www.darolhadith.net است .

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :