تاريخ : چهارشنبه 1393/10/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 38421
ضرورت پیروی از سیره نبوی در اعتدال و میانه روی

ضرورت پیروی از سیره نبوی در اعتدال و میانه روی

حجت السلام و المسلمین سید کاظم طباطبایی با اشاره به سیره نبوی و اصول سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، اعتدال و میانه روی را به عنوان یکی از صفات ویژه و برجسته ی ایشان معرفی کرد.

رییس دانشکده و پژوهشکده علوم و معارف حدیث در جلسه «تواصی به حق» که روزهای چهارشنبه پس از نماز عصر در نمازخانه موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار می گردد با مورد بررسی قراردادن سبک زندگی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله افزود: امیرالمونین علی علیه السلام در توصیف این ویژگی رسول الله می فرمایند: «سيرته القصد و سنته الرُشد» رفتار و سیره حضرت مبتنی بر میانه روی و اعتدال بوده است و این نکته در روایات بسیار دیگری نیز آمده است. بیشترین ضربه ای که اسلام و مسلمانان متحمل شدند، از جانب افراط گرایان و تفریط گرایان بوده و این برخلاف سیره پیامبر اکرم صل الله علیه  وآله اهلبیت عصمت و طهارت بوده است.

حجت السلام و المسلمین طباطباییدر ادامه بیان داشت: اگر این رویه پیش گرفته شود بسیاری از مناسبات های مسلمانان در دنیای امروزی به نتیجه خواهد رسید. امروزه ضربه ای که وهابیت و داعشی ها بر پیکر اسلام وارد می کنند مطمئنا بسیار وسیع تر از ضرباتی است که دشمنان خارجی بر اسلام وارد می کنند و به گونه ای اسلام را معرفی کرده اند که گویی دین اسلام دین بغض و کینه است. این امر در شیعیان هم به چشم می خورد. مثلا اصراری که برخی افراد بر قمه زنی به اسم امام حسین علیه السلام دارند نمونه ای از همین افراط است که تنها تصویری که از روز عاشورا برای جهانیان مخابره می کند، چهره ای متوحش و وحشتناک از شیعیان در حال قمه زنی است.

وی خواستار آن شد که پرهیز از افراط و تفریط در همه ی وجه های زندگی مورد توجه قرار گیرد و ادامه داد: در محبت و دوست داشتن، در رفتارهای اجتماعی و حتی در عبادت و بعضا در عزادرای ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از افراد که حیاتشان در شعله ور داشتن کینه و بغض در جامعه است، می کوشند همواره التهاب و جو کینه و بغض را در جامعه گسترش دهند. یکی از مباحثی که در تاریخ نظام جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارد، حوادث فتنه ی سال ۸۸ است که با عدم رعایت اعتدال چه پیش از انتخابات و چه در لشکرکشی های پس از آن، حیثیت و وجاهت نظام متاسفانه مورد خدشه وارد شد و الحمدلله پس از نهم دی این آتش خاموش شد اما باز برخی می کشوند این خاکستر را شعله ور کنند و وفاق جامعه را از بین ببرند.

ایشان در پایان اظهار امیدواری که با عنایت خداوند تبارک و تعالی توفیق داشته باشیم در فکر و گفتار و عملمان این سیره نبوی را الگو و مبنا قرار دهیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :