تاريخ : پنج شنبه 1393/10/11 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 38429
بررسی ابعاد گوناگون فتنه از دیدگاه نهج البلاغه

بررسی ابعاد گوناگون فتنه از دیدگاه نهج البلاغه

مراسم گرامیداشت پنجمین سالروز حماسه ۹ دی چهارشنبه ۱۰ دیماه با سخنرانی قائم مقام رئیس دانشگاه قران و حدیث در سالن علامه مجلسی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت الاسلام والمسلمین معصومی با اشاره به ماهیت فتنه اظهار داشت: هر چه از پیروزی انقلاب می گذرد حرکت های ضد انقلابی، پیچیده تروخطرناک تر شده و راه مقابله با آن نیز باید محکم و جدی باشد.

وی ادامه داد: تمام جریان هایی که به نوعی با اغراض غیر دینی وارد نظام می شوند تا نظام را مصادره کنند به نوعی فتنه هستند و رشد مقابله با دشمنان انقلاب، فلسفه ی به کمال رسیدن انقلاب را فراهم می کند.

پرده برداری امیرالمؤمنین از جریان فتنه؛

حجت الاسلام معصومی افزود: ما در دانشگاه قرآن و حدیث به بررسی فتنه از دیدگاه نهج البلاغه اهتمام می ورزیم.

قائم مقام رئیس دانشگاه قران و حدیث تصریح کرد: امام علی(ع) در جنگ های مختلفی شرکت کرده و با کسانی که به کفر و نفاق بر ولایت حمله بردند روبرو شده است.

اما حضرت در یک تعبیر می فرماید بیش از هر چیزی برای من خوف آور تر از این جریان(فتنه) برای شما نیست.

وی خاطر نشان کرد: حضرت در خطبه ۹۲ می فرماید خطرناک ترین و ترسناک ترین فتنه ها دارای خصوصیاتی است.

این فتنه، فتنه ایی کور است و در شب می آید  آن را نمی بینید در تاریکی به شما هجوم می آورد سعی می کند همه جا را بگیرد و این جریان مثل باد می آیدو از این شهر به آن شهر در حرکت است. این جریان قابل رویت نیست این جریان پرچم و علامت ندارد.

حجت الاسلام معصومی گفت: جریان فتنه جریان سقوط است و مثل اسب زین کرده بدون اینکه صدای پایش را بشنوید دلهایی که  راست و محکم بودند را به بیراهه می کشاند. فتنه بی صدا می آید و از کسانی که از خود انقلاب هستند برای خود نیرو می گیرد.

وی افزود: جریان فتنه بی صدا مانند اسب سرکش به همه جا می تازد و انسان ها را صید می کند سردمداران و رجالی که در مقابل دشمن استقامت کرده بودند به گمراهی می کشاند و آنها را فتح و به خدمت می گیرد و به ابتضال می کشاند.

قائم مقام رئیس دانشگاه قران و حدیث بیان داشت: وقتی اینگونه شد، خواسته های مردم پراکنده می شود و به جای حق، سلیقه ها دنبال می شود و به طمع می افتد. چون فتنه آمد هر کس به هوایی خواسته خود را پیش می گیرد.

جریان فتنه وقتی می آید شبهه ایجاد می کند و وقتی می رود تنبه ایجاد می کند

حجت الاسلام معصومی ابراز داشت: وقتی جریان مقابله ایجاد می شود، تنبه حاصل می شود اگر فتنه در جامعه باقی بماند چون سیل هم جامعه را با خود می بردو اگر برخورد شود عاملی برای عبرت و افشاگری می شود.

پیروی از امام، یکی از راه های مقابله با فتنه

قائم مقام رئیس دانشگاه قران و حدیث گفت: جامعه ما یک لایه پنهان دارد ایمان به ولایت وجود دارد و دشمنان نمی توانند با این لایه مقابله کنند.

امام علی(ع) می فرماید: بدانید راه خروج و برون رفت از جریان فتنه، تقواست.

ببینید چه کسی حق را بر شما می خواند با او باشید ، ولایت مداران آگاه و صبور باشید

وی افزود: جریان فتنه به جهت یاوران بصیر و صبور که پشت سر ولایت هستند متوقف شد.

حجت الاسلام معصومی اظهار داشت: ۹ دی یک تکلیف شرعی است؛ بروز آگاهانه است برای انسان های صبور و کسانی که استقامت کردند. آگاهانه در کنار ولایت عاملی برای عبادت است.

وی بیان داشت: هر که در خط ولایت بود  بسیجی است، زیرا بسیج کلامش را ازامام علی(ع) می گیرد.

عبرت گیری از جریان فتنه

قائم مقام رئیس دانشگاه قران و حدیث خاطر نشان کرد: جریان فتنه را واکاوی کنید زیرا یکی از راه های برخورد با فتنه همین امر است.

گفتنی است، پیش از سخنان قائم مقام رئیس دانشگاه قران و حدیث آقای سرمدی رویس مرکز آموزش های الکترونیک دانشگاه قرآن و حدیث ضمن ابراز تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسگری(ع)، گفت: ۹ دی به معنای واقعی حماسه است، و کسانی که در این روز حضور داشتند معنای ان را بهتر می شناسند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :