تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3870
نگاهی به كتاب«جوامع حديثی اهل سنت»

نگاهی به كتاب«جوامع حديثی اهل سنت»

دو شنبه 7/11/87

راوی: اين كتاب به سير و تفحص در منابع حديثی اهل سنت، به ويژه جوامع روايی اين مكتب پرداخته است.جوتمع حدیثی اهل سنت

به گزارش راوی، كتاب جوامع روايی اهل سنت متكفل جمع و تدوين احاديث و سنن به جا مانده از رسول گرامی اسلام (صلی الله عليه و آله) است كه از اواخر قرن دوم به رشته تأليف كشيده شده و اين تأليفات تا عصر حاضر امتداد يافته است.
كتاب جوامع حديثی اهل سنت در راستای معرفی اهم جوامع حديثی اهل سنت در دوره های مختلف و ارائه متن آموزشی مورد نياز تأليف گشته و از سه بخش به شرح زير تشكيل شده است .
در بخش مقدماتی، اهم مسائل حديث اهل سنت در قرن نخست و مشخصاَ تا قبل از تدوين كتب حديثی، مورد بحث قرار گرفته است. از آنجا كه مطالب اين بخش ارتباط مستقيمی به عنوان كتاب ندارد، تلاش شده تا ضمن مروری سريع بر حوادث مهم تاريخ حديث اهل سنت در نخستين سده، پايه ای جهت ورود به مطالب اصلی فراهم آورد.
بخش اول اين كتاب ويژه معرفی جوامع حديثی اهل سنت در دوره متقدمان و به عبارتی تا اواخر قرن پنجم هجری است . در معرفی جوامع حديثی اين دوره هشت كتاب يعنی موطأ مالك بن انس، مسند احمد بن حنبل و صحاح سته به تفصيل مورد بررسی قرار گرفته اند، زيرا اين كتب اساس حديث اهل سنت را در بر دارند، از همين رو در معرفی ساير كتب طريق اختصار و گزارش اجمالی مد نظر قرار گرفته است.
بخش دوم به معرفی جوامع و آثار مهم حديثی در دوره متأخران اختصاص يافته است. از آنجا كه كتب حديثی اين دوره متأثر از آثار دوره متقدمان است، در معرفی آنها نيازی به بررسی مفصل در كار نبوده و بيشتر توجه مؤلف - دكتر مجيد معارف- به مشخص ساختن نسبت اين كتب به كتب قدمای اهل سنت و نيز بيان ويژگيهای هر كتاب معطوف گرديده است.
قابل ذكر است كه نويسنده سعی وافر داشته تا اثر حاضر به نحوی منعكس كننده تلاشهای محدثان اهل سنت در به وجود آوردن آثار حديثی در دوره های مختلف باشد؛ از اين رو ادعا نمی شود كه در موضوع خود جامع و مانع است؛هر چند كه در تأليف كتاب تتبع فراوان صورت گرفته است و قطعاَ با تحقيقات پر دامنه تر می توان به عمق و وسعت اطلاعات كتاب حاضر اضافه كرد.

يادآور می شود چاپ دوم كتاب«جوامع حديثی اهل سنت» به قلم دكتر مجيد معارف با همكاری سازمان سمت و دانشكده علوم حديث در 264 صفحه و بهای 1800 تومان صورت گرفته است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :