تاريخ : شنبه 1393/11/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 38797
نماز انسان‌ها را از تخلف باز می‌دارد

نماز انسان‌ها را از تخلف باز می‌دارد

معاون فرهنگی قوه قضائیه «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ» را وعده قرآن عنوان اما اظهار کرد: اینکه انتظار داشته باشید ترویج فرهنگ نماز در سطح جامعه را ما دنبال کنیم حتماً انتظار غلطی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به ارائه پاسخ این پرسش پرداخت که با توجه به نص صریح قرآن در خصوص اینکه «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ؛ نماز از کار زشت و ناپسند باز مى‏‌دارد» (سوره عنکبوت آیه ۴۵) آیا معاونت فرهنگی قوه قضائیه برای کاهش پرونده‌های قضایی اقدامی در خصوص ترویج اقامه نماز انجام می‌دهد یا خیر، گفت: کارهای فرهنگی در حوزه مسائل حقوقی و قضایی کارهای نیست که قوه قضاییه بتواند همه این کارها با به تنهایی انجام دهد.

معمولاً کسانی که متعهد به نماز هستند کمتر تخلف می‌کنند
وی ادامه داد: یک دستگاه نباید و نمی‌تواند وظایف سایر دستگاه ها را یک‌جا عهده‌دار باشد. ترویج فرهنگ و اقامه نماز حتماً همین تأثیر اخلاقی و تربیتی را دارد که موجب بازدارندگی از جرائم خواهد شد چون قرآن هم صریحاً این مسئله را عنوان کرده است و درعمل هم می‌بینیم که همین‌گونه می شود و معمولاً کسانی که متعهد به نماز هستند کمتر تخلف می‌کنند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ» را وعده قرآنی دانست و گفت: اما آیا همه کارهای تربیتی که می‌تواند در دراز مدت آثار بازداشتن از تخلفات را داشته باشد، قوه قضائیه باید انجام دهد؟ این امکان ندارد. همه دستگاه های فرهنگی مسئول این کار هستند. کارهایی که ما می توانیم انجام دهیم کارهایی است که به صورت مستقیم اثر بازدارندگی دارد و مستقیم در آگاهی های مردم در حوزه حقوقی و قضایی اثر می کند نه مسائل ریشه ای تربیتی. اینها کارهای حوزه های علمیه، رسانه ها، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و ... است.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید بسیج شوند تا این کارهای ریشه ای صورت گیرد حتی خود خانواده‌ها و مردم هم مسئولیت دارند. لذا اینکه انتظار داشته باشید ترویج فرهنگ نماز در سطح جامعه را ما دنبال کنیم حتماً انتظار غلطی است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :