صاحب تفسیر تسنیم تصریح کرد: اگر رهبری بزرگوار نامه خود را خطاب به جوانان میدهد نه مستکبران و آنان را دعوت به عقل می کند نشانه این است که خود قائم به عقل و عدل است.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی چهارشنبه شب ۱۵ بهمن، در مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی و حدیثی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در قم گفت: امروز در زمانی هستیم که ندای اسلام به برکت خونهای پاک شهدا باید به جهان عرضه شود.
وی افزود: عرضه کردن اسلام دارای چهار عنصر محوری است که تا کنون این عناصر را از ما ربودهاند و جامعهای که خلع سلاح شود جز اینکه پیرو شرق و غرب باشد، چارهای ندارد.
آیتاللهالعظمی جوادی آملی تصریح کرد: این چهار منبع شامل؛ دو منبع تولید صراط و دو منبع تولید سراج است که از ما گرفتند و امتی که راه و مهندسی راه را از او بگیرند و چراغ و شعله چراغ را از او بگیرند ناچار به تسلیم است.
این مرجع تقلید گفت: بیش از ۳۰۰ بار جریان تعقلون و یتفکرون در قرآن آمده است از این رو قرآن برای حل بحرانهای جمعی و سیاسی فرمود که تنها یک گروه میتوانند مشکل را حل کنند که قوم یعلمون و یعقلون هستند.
وی افزود: قوم عقل یعنی قائم به علم وعقل و کسی میتواند روح الله باشد که این طور شود؛ هر عالمی نمیتواند با یک فرمان به کشور روح ببخشد و صدها شهید در این کشور بروید. آنکه قائم به عقل است میتواند ایران را کعبه کند و جامعهالمصطفی(ص) به دور این کعبه طواف دهد.
قائم به عقل بودن رهبری
آیتاللهالعظمی جوادی آملی تصریح کرد: آن کسی که جهان را به عقل و علم دعوت میکند باید خود قائم به عقل و عدل باشد و اگر رهبری بزرگوار نامه خود را خطاب به جوانان میدهد نه مستکبران و آنان را دعوت به عقل می کند نشانه این است که خود قائم به عقل است.
این مرجع تقلید گفت: امروز که میبینید که جامعهالمصطفی(ص) پنجره جهان است به این خاطر است که حضرت روحالله مسیر قرآن را به درستی طی کرد. باید بدانیم که محور اصلی کعبه و قبله مردم محروم هستند. خدا هم به خلیل و حبیب خود گفت که ندا بده و لازم نیست که سرمایه داران بیایند، بلکه ندا دهید تا پا برهنگان بیایند زیرا پابرهنگان میتوانند کعبه را حفظ کنند.
وی افزود: اگر نامه رهبری به جوانان غرب رفت از همین مسیر است. ایشان خود قائم به عقل و عدل است و می دانند است که اقامه به عقل و عدل از این راه است.
آیتاللهالعظمی جوادی آملی تصریح کرد: در اسلام صراط و سراج داریم که صراط که همان شریعت تنها با دست خدا مهندسی شده و تنها صراطی نیز که برای ماست همین صراط شریعت است؛ عقل چراغ است و از چراغ کاری ساخته نیست زیرا او فقط راه را میبیند.
این مرجع تقلید گفت: از دو منظر این صراط را میتوانیم بشناسیم؛ این دو راه نیز قرآن و عترت یعنی ائمه و اهل بیت(ع) است مهندس این صراط هم خداست.
وی افزود: در عصر جاهلی این منابع را یا انکار کردند و یا آن را سحر و دروغ خواندند. بعد از اسلام هم عده ای به آسیای دشمن آب ریختند و ندانسته گفتند که قرآن تحریف شده است. ندانستند که اگر قرآن تحریف شده باشد، از دین چیزی نمیماند و دیگر قابل حجیت نیست.
وی تاکید کرد: امام وقتی به سخن نادرست آخوند خراسانی در کفایه میرسد که شائبه تحریف قرآن از آن سخن بیرون میآید با تمام ادب و البته انقلابی با آن برخورد می کردند.
دوری دروس حوزه از قرآن درد است
آیتاللهالعظمی جوادی آملی با بیان اینکه اصول به قرآن متکی نیست تاکید کرد: ممکن است در همین جامعهالمصطفی(ص) کسی از غرب عالم آمده باشد و در اصول متخصص شده باشد ولی قرآن را ندیده باشد و این درد ماست.
این مرجع تقلید گفت: متأسفانه این دو مهندس را از ما گرفتند و در این بین تنها چراغ باقی ماند. در این بین آمدند و شعله مختصر عقل را نیز خاموش کردند و گفتند که عقل حسن و قبح را درک نمیکند. وقتی عقل حسن وقبح را درک نمیکند همین سخنان لغو محصول آن میشود.
وی تاکید کرد: در بین این امور چهارگانه روایت مانده بود که یک قرن آن را ممنوع کردند و وقتی که مطمئن شدند که میتوانند در این عرصه گزارشگران جاعل بیاورند و رسانه ها در اختیارشان است این کار را با هجمه وسیع آغاز کردند که مرحوم علامه عسکری حداقل ۱۵۰نفر این منحرفان و جاعلان حدیث را ذکر کرده است.
آیتاللهالعظمی جوادی آملی تصریح کرد: علامه طباطبایی نقل کردند که علامه امینی بیان کردند که همه این روایاتی که برای امام علی(ع) مییابم مطمئن هستم برای اولی و دومی هم جعل شده است.
رسالت حوزه
این مرجع تقلید گفت: وظیفه امروز المصطفی(ص) و حوزه و جامعه اسلامی شرق و غرب این است که قرآن و عترت را به جایگاه اصلی خود در جهان برسانند و مردم را با این دو منبع عظیم آشنا کنند.
وی افزود: عقل چراغ است و نباید کسی بگوید که هرچه عقل حکم کرد شرع هم آن را تصدیق میکند و حکم آن حکم شرع است زیرا عقل حکم مولوی ندارد بلکه عقل چراغ است.
آیتاللهالعظمی جوادی آملی تصریح کرد: عقل عملی در امور شخصی نقش تدبیری دارد ولی در امور دینی فقط چراغ است و عقل باید ببیند و بفهمد و عمل کند.
این مرجع تقلید گفت: هنر علامه در تفسیر قرآن به قرآن نگاه به محتوای آیات و آیات متشابه در تفسیر قرآن به قرآن است که این مسئله در هیچ یک از تفاسیر مانند طبری تاکنون دیده نمی شود.
وی گفت: عقل در مقابل شریعت نیست بلکه عقل در مقابل نقل است. عقل مقابل ندارد لذا امروز وظیفه حوزه آن است که قرآن و عترت و ولایت و عصمت و امامت را به عنوان محور بیان کند و عقل و براهین عقلی را به عنوان چراغ متقن کند و نقل را نیز در کنار عقل ارزیابی کند تا طلابی که از شرق و غرب به ایران آمدند دست پر برگردند.