تاريخ : سه شنبه 1393/11/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 38846
تدریس دروس حدیثی در پاکستان

تدریس دروس حدیثی در پاکستان

تدریس دروس حدیثی در کلیة اهل البیت علیهم السلام در شهر چینیوت و امکان سنجی راه ­اندازی شعبه مجازی دانشگاه قرآن و حدیث در پاکستان از مهم­ترین اهداف سفر استادان دانشگاه قرآن و حدیث

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم طباطبایی و حجت الاسلام و المسلمین احمد غلامعلی از استادان دانشگاه قرآن و حدیث و اعضای سایت مطالعات حدیثی، که به دعوت کلیة اهل البیت پاکستان به این کشور سفر کرده اند اهداف سفر خود را دیدار از جامعة الامام المنتظر عج در شهر لاهور ، تدریس دروس حدیثی در کلیة اهل البیت ع در شهر چینیوت و امکان سنجی راه اندازی شعبه مجازی دانشگاه قرآن و حدیث در پاکستان عنوان نموده اند.

گزارش کوتاهی از برنامه سفر استادان دانشگاه قرآن و حدیث را در زیر میخوانیم:
دیدار با مسئولین و طلاب جامعة الامام المنتظر عج
استاد سید کاظم طباطبایی و استاد احمد غلامعلی روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه با طلاب و مسئولین جامعه الامام المنتظر عج  دیدار کردند. این مدرسه نسبتا بزرگ از قدیمی ترین مدارس لاهور است و قدمتی ۶۰ ساله دارد که با توجه به تاریخ استقلال ۷۰ ساله پاکستان، قدمتی هم اندازه تاسیس یک کشور دارد.این مدرسه به همت سید صفدر حسین نجفی  پایه گذاری شده است که منشأ آثار فراوانی در پاکستان بوده  و مزارش هم اینک در همین مدرسه است. وی بیش از ۳۰ مدرسه در پاکستان، ایران، عراق، آمریکا و انگلیس تاسیس کرد و کتابهای دینی فراوانی را به زبان اردو ترجمه کرده است. ترجمه ارشاد شیخ مفید ، ارشاد القلوب دیلمی، معادن الجواهر کراجکی،تذکرة الخواص ابن جوزی، عقائد الامامیه مظفر، منتهی الآمال و المواعظ شیخ عباس قمی،حکومت اسلامی و رساله توضیح المسائل امام خمینی، تفسیر نمونه و پیام قرآن آیت الله مکارم شیرازی، منشور جاوید آیت الله سبحانی برخی از آثار علامه سید صفدر حسین نجفی است .
وی معتقد بوده است که آثار خوب را عالمان نوشته اند و نیازی به تالیف جدید در این زمینه نیست و اولویت با ترجمه آثار به زبان اردو است. البته افزون بر ترجمه، تالیفاتی هم از وی به یادگار مانده است. او از علاقمندان و مروجان انقلاب اسلامی ایران در پاکستان بوده است که متاسفانه زود رخ در نقاب خاک کشید ( تولد ۱۹۳۲ – وفات ۱۹۸۹ ) .ملت پاکستان به او لقب «محسن ملت» اعطا کردند و هم اینک آرامگاه او در لاهور به همین نام مشهور است . آفرین بر همت والای او و رضوان الهی پذیرای روح خستگی ناپذیرش باد.

استادان دانشگاه قرآن و حدیثدر این مدرسه با آیت الله حافظ ریاض حسین دیدار کردند . وی از شاگردان آیت الله العظمی خویی و حضرت امام در نجف اشرف بوده است و هم اکنون در جامعه الامام المنتظر درس خارج فقه و اصول تدریس میکند. آیت الله بشیر نجفی از مراجع کنونی عراق پیش از عزیمت به نجف، نزد حافظ ریاض حسین درس خوانده است . جامعه الامام المنتظرعج را هم اکنون ، سید قاضی نیاز حسین نقوی اداره میکند که سالیانی در ایران زندگی کرده است و مسلط به زبان و فرهنگ فارسی است . تسلط به فرهنگ فارسی در لا به لای تیکه ­ها و مطایبه­ های او مشهود بود.
جناب قاضی نیاز حسین تا کنونکتابهای علم وحکمت ، المحبة فی الکتاب و السنة، العقل و الجهل فی الکتاب و السنهاز تالیفات آیت الله ری شهری و همکاران دارالحدیث را به زبان اردو ترجمه کرده است . دیدگاههای تقریبی و هماهنگی میان حوزه­ های علمیه شیعه و سنی پاکستان که با عنوان وفاق انجام میشود، نوید بخش است. مرکزی در جامعه الامام المنتظر عج با عنوان وفاق وجود دارد که همانند شورای مدیریت حوزه ­های علمیه، برنامه ­ریزی آموزشی طلاب پاکستانی و صدور گواهینامه فارغ التحصیلی را بر عهده دارد و مدرک کارشناسی آن در دانشگاه ها و ادارات پاکستان پذیرفته می­شود.

ترجمه آثار دارالحدیث به زبان اردو

نمایندگان مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در باره امکان ترجمه دیگر آثار منتشره دارالحدیث بر پایه علاقه مردم پاکستان با قاضی نیاز حسین و استادان جامعة الامام المنتظر عج گفتگو کردند . به نظر میرسد شهادت­نامه امام حسین ع برای ترجمه اردو بسیار مناسب باشد.
استاد طباطبایی در جمع چهره­ های جوان، با نشاط، علاقمند و متدین که با اخلاص درسهای حوزوی را فارغ از آینده شغلی میخوانند، به تبیین حدیث «قیمة کل امرء ما یحسنه» پرداختند که شنوندگان علاقه خود را با جمله ماشاءالله ماشاءالله نشان دادند . امتیاز طلاب پاکستانی در هدف مقدس آنان است که درس را به خاطر خدا و یا دست کم به خاطر علاقه به دروس حوزوی میخوانند زیرا آینده شغلی مانند اشتغال در مناصب دولتی برای آنان متصور نیست.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :