تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3896
در زمينۀ اطلاع رسانی فرهنگی و قرآنی كمبود داريم

در زمينۀ اطلاع رسانی فرهنگی و قرآنی كمبود داريم

News

شنبه 12/11/87

راوی: در زمينۀ اطلاع رسانی فرهنگی و قرآنی متأسفانه در كشور كمبود داريم و نهادهای عمومی كمتر به اين بخش اهتمام دارند.حجة الاسلام و المسلمين «سيد حامد ملكوتی»

حجة الاسلام و المسلمين «سيد حامد ملكوتی»، معاون فرهنگی و دانشجويی دانشكدۀ علوم حديث(ری) در گفت‌وگو با راوی، با بيان اين مطلب، گفت: بخش اطلاع رسانی و انعكاس فعاليت‌ها، ‏در چشم انداز و موفقيت‌ها‏ و در اطلاع يافتن ديگران از توانمندی‌ها و فعاليت‌های در حال انجام، بسيار مؤثر است.
وی با اشاره به اهميت حديث، با اشاره به سخن گرانقدر امام صادق(ع)«من أراد الحديث لمنفعة الدنيا لم يكن له فی الآخره نصيبٌ و من أراد له خير الآخره اعطاه الله خير الدنيا والآخره: كسی كه برای دنيا به دنبال حديث باشد، در آخرت هيچ بهره‌ای نخواهد داشت، تاكيد كرد: اگر كسی برای آخرت به دنبال حديث برود، خداوند خير دنيا و آخرت را به او عنايت خواهد كرد‏». «ملكوتی» به معرفی دانشكدۀ علوم حديث پرداخت و گفت: اين دانشكده در سال 78 رسما\" آغاز به كار كرد، و پذيرش اولين دورۀ دانشجو در آن سال به انجام رسيد.
وی به اهداف دانشكده علوم حديث اشاره كرد و افزود: تأمين و تربيت افراد متخصص در زمينۀ علوم حديث و معارف دينی، مورد نياز مراكز آموزشی و تحقيقاتی داخل و خارج از كشور؛ تأمين و تربيت محقق و كارشناس در زمينۀ مطالعات و تحقيقات اسلامی؛ تربيت مبلّغان ويژۀ معارف اسلامی در داخل و خارج از كشور در زمينۀ حديث، و همين طور تأمين نيازمندی‌های مختلف كشور در اين زمينه در داخل و خارج از كشور؛ فراهم آوردن امكانات برای ارتقای سطح علمی ـ فرهنگی كارشناسان‏؛ گسترش پژوهش های جديد حديثی در ابعاد مختلف با استفاده از بهترين و جديدترين شيوه‌های آموزشی‏؛ شناخت استعدادها و هدايت آنان و ايجاد امكانات برای ادامۀ تحصيل در دوره‌های بالاتر، تربيت محدّث، مبلّغ، محقق و اسلام شناس از اهداف دانشكده علوم حديث است.
«ملكوتی» گفت: دانشكدۀ علوم حديث در فضايی به مساحت 6000 متر مربع و با حدود 23200 متر مربع زيربنا، در جوار حضرت عبد العظيم(ع)، در شهر ری احداث شده و يكی از مراكز غير دولتی است كه هزينه‌هايش از سوی آستان مقدس و از ِقبل شهریۀ دانشجويی تأمين می‌شود. امكانات تقريباً مناسب آموزشی‏ و پژوهشی و فرهنگی و رفاهی و تفريحی در اين مجموعه پيش بينی شده، كه دانشجويانی كه مشغول به تحصيل هستند، با خيال آسوده و فراغت كامل بتوانند به وظيفه‌شان ـ كه كسب علم و معارف والای اهل بيت عصمت و طهارت است ـ بپردازند.
معاون فرهنگی و دانشجويی دانشكدۀ علوم حديث(ری) تصريح كرد: اكنون دانشكده در سه مقطع كارشناسی‏، كارشناسی ارشد و دكتری، پذيرش و در اين سه مقطع دانشجو دارد. همين طور علاوه بر دورۀ حضوری، دورۀ مجازی هم داريم، كه از طريق دانشكدۀ مجازی علوم حديث، از سال 80 آغاز شده، موفقيت‌های بسيار خوبی داشته و اكنون در حال گسترش است. همچنين به تازگی دورۀ كارشناسی‌ اين دانشكده در حال انجام است، مجوز پذيرش دانشجوی كارشناسی ارشد در رشتۀ نهج البلاغه را نيز گرفتيم، و دانشجويان اين دوره، از ترم اول 87 ـ 88 تحصيل را آغاز كردند.
وی با اشاره به نظام آموزشی دانشكده علوم حديث گفت: اين دانشكده مانند ساير دانشگاه‌ها و دانشكده‌های كشور، مبتنی بر نظام واحدی و با همان مشخصات و ويژگی‌ها است‏. پذيرش دانشكده، در دوره‌های حضوری، چه كارشناسی و چه كارشناسی ارشد و چه دكتری، از طريق كنكور سراسری است، و در دوره‌های مجازی، از طريق دورۀ دانش پذيری است كه پس از طی دورۀ آموزشی آزمايشی، برترين‌های آن دوره برای ادامۀ تحصيل در دورۀ رسمی دانشكدۀ مجازی پذيرش خواهند شد.
«ملكوتی» افزود: در امور فرهنگی، بخش‌های مختلفی داريم؛ از جمله: كانون‌ها و تشكل‌های دانشجويی،‏ بسيج دانشجويی، شورای صنفی دانشجويان،‏ هيئت دانشجويی انصار المهدی، كانون دانشجويی هلال احمر،‌ كانون بوستان قرآن و نشريات دانشجويی ـ كه الآن چهار نشریۀ فعال داريم ـ، شورای فرهنگی، شورای دانشجويی، كميتۀ انضباطی، دفتر مشاوره و راهنمايی دانشجويان، امور فوق برنامه ـ كه فعاليت‌های مختلفی را دنبال می‌كند و كلاس‌های مختلفی را به عنوان فوق برنامه ارائه می‌كند‏؛ اعم از كلاس‌های مكالمۀ عربی و انگليسی، فعاليت‌های ورزشی و كارهای هنری كه طيف گسترده‌ای است ـ، بخش امور دانشجويی ـ كه مربوط به امور رفاه، تغذيه و خوابگاه دانشجويان است ـ، ادارۀ خوابگاه‌ها، و اداره تغذيه و رفاه دانشجويی ـ كه امور تغذيه و مسائل رفاهی دانشجويان را دنبال می‌كند. همۀ اين بخش ها در معاونت فرهنگی و دانشجويی است.
وی در خصوص تعاملات دانشكده و وزارت علوم گفت: تعاملات خوبی مخصوصا\" در يكسالۀ اخير برقرار شده، كه بهترين يا شايد مهم ترين آنها تعاملات فرهنگی و فكری است. ما در حدّ توانمان به وزارت علوم، در بحث‌های علوم حديث و وزارت معارف و علوم قرآن مشورت می‌دهيم. در كميتۀ قرآنی وزارت علوم عضويت داريم و در اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی با وزارت علوم همكاری می‌كنيم. همچنين ميزبان بسياری از برنامه‌های مسابقات قرآن دانشجويان، ميزبان همايش‌های فرهنگی وزارت علوم، همايش مديران فرهنگی وزارت علوم، همايش تشكل‌های خيریۀ دانشجويی دانشگاه‌های سراسر كشور بوده ايم، و در تهیۀ محتوا و چاپ وانتشار نشریۀ قرآنی «الم»، با اين وزارت خانه همكاری كرده ايم. شمارۀ نهم اين نشريه، با همكاری دانشكدۀ علوم حديث تهيه و منتشر شد، و ابتدای مهر امسال در سراسر كشور و مراكز دانشگاهی و آموزش عالی در هفت هزار نسخه توزيع شد. الحمدلله فضای بسيار خوبی از نظر تبادلات بين وزارت علوم و اين جا برقرار است. تسهيلات و امكاناتی هم آنها در حد توانشان در اختيار ما قرار می‌دهند. ان شاء الله بتوانيم از اين تعاملات برای ارتقای سطح فرهنگ و انديشه و فكر دانشجويی و قرآنی استفاده كنيم.
يادآور می شود، معاونت فرهنگی و دانشجويی دانشكده علوم حديث شهر ری يكی از بخش های اصلی اين دانشكده است. اين بخش، مسئول و مجری برنامه های متنوعی است كه به امور دانشجويی، فوق برنامه، فرهنگی و رفاهی می پردازد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :