تربیت دینی - صفحه 7

۳۹۳.صحيح مسلمـ به نقل از ابو هريره ـ: چون اين آيه فرو فرستاده شد : «و خويشان نزديكت را هشدار ده ...» ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله قريش را فرا خوانْد و آنان گرد آمدند . پس ، پيامبر صلى الله عليه و آله [ نخست ]آنان را به طور عام و سپس [هر تيره اى از ايشان را] به طور خاص ، مخاطب ساخت و فرمود : «اى فرزندان كعب بن لُؤَىّ! ۱ خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان مرّة بن كعب ! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان عبد شمس ! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان عبد مناف! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان هاشم ! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فرزندان عبد المطّلب ! خويشتن را از آتش برهانيد . اى فاطمه ! خويشتن را از آتش برهان ؛ زيرا از من در برابر خدا براى شما كارى ساخته نيست ، جز آن كه شما خويشاوند من هستيد و وظيفه خويشاوندى را [ در دنيا ]نسبت به شما انجام خواهم داد .

۳۹۴.الكافىـ به نقل از ابو بصير ، از امام صادق عليه السلام ، در باره اين فرموده خداى عز و جلـ: «خود و خانواده تان را از آتش ، در امان بداريد ...» ـ : گفت : چگونه خانواده مان را حفظ كنيم ؟
فرمود : «آنان را امر [ به معروف ] و نهى [ از منكر ] كنيد» .

۳۹۵.كتاب من لا يحضره الفقيه :از امام صادق عليه السلام در باره اين فرموده خداوند عز و جل : «خود و خانواده تان را از آتش ، حفظ كنيد» ، سؤال شد : چگونه آنان را حفظ كنيم ؟
فرمود : «آنان را امر و نهى كنيد» .
گفتند : آنها را امر و نهى مى كنيم ؛ امّا نمى پذيرند ؟
فرمود : «هر گاه آنان را امر و نهى كرديد ، ديگر وظيفه خود را انجام داده ايد» .

۳۹۶.الزهد ، حسين بن سعيدـ به نقل از ابو بصير ـ: از امام صادق عليه السلام در باره اين گفتار خداى متعال : «خود و خانواده تان را از آتش ، در امان بداريد» پرسيدم و گفتم : خودم را حفظ مى كنم ؛ امّا خانواده ام را چگونه حفظ كنم ؟
فرمود : «آنان را به انجام دادن آنچه خدا بدان فرمان داده ، فرمان بده ، و از آنچه خدا از آن نهى فرموده ، نهى كن . اگر از تو اطاعت كردند ، آنان را حفظ كرده اى ، و اگر از تو نافرمانى كردند ، تو وظيفه ات را انجام داده اى» .

1.اين خطاب ، عام است ، و بقيه خطاب ها ، به يكايك تيره هاى كعب است .

صفحه از 18