تاريخ : یکشنبه 1393/12/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 39004
همه عناصر جامعه در انتقال فرهنگ و تمدن‌سازی تأثیرگذارند

همه عناصر جامعه در انتقال فرهنگ و تمدن‌سازی تأثیرگذارند

حجت‌الاسلام برنجکار در گفت‌وگو با فارس: مشکلمان با آن بخشی از فرهنگ بیگانه است که به فرهنگ خودی آسیب می‌زند ما با آن بخشی از فرهنگ بیگانه مشکل داریم که به فرهنگ خودی آسیب وارد می‌کند.

حجت الاسلام رضا برنجکار عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره مقوله فرهنگ و اهمیت آن در جامعه گفت:
این فرهنگ است که تمدن یک جامعه را می‌سازد و رفتار افراد را در جامعه تعیین می‌کند و همین فرهنگ هم جنبه نرم افزاری و سخت‌افزاری دارد.
وی با تأکید بر اینکه باورها و اعتقادات ما جزو جنبه نرم‌افزاری فرهنگ است، یادآؤر شد:
همین باورها هستند که اعمال ما را می‌سازند و اعمال ما در جامعه تأثیرات فردی و اجتماعی برجا می‌گذارد.
حجت‌الاسلام برنجکار درباره مهمترین افرادی که در فرهنگ‌سازی انسان مؤثر هستند، گفت: نخست پدر و مادر ما هستند که در فرهنگ‌سازی مؤثرند و سپس وارد سایر فضاهای آموزشی از جمله مدرسه و دانشگاه می‌شویم و اینجا نیز اساتید و معلمان تأثیرگذارند در فضای رسانه‌ای نیز رادیو و تلویزیون را می‌توان مثال زد.
وی با بیان اینکه همه عناصر یک جامعه در انتقال فرهنگ تأثیرگذار هستند، توضیح داد: گاه مشاهده می‌شود که عناصری از فرهنگ‌های بیگانه وارد فرهنگ خودی می‌شود همان اتفاقی که در تهاجم فرهنگی برای ما رخ داده است و این هم از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره ها صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام برنجکار با توجه به صحبت‌های رهبری درباره تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی یا دیگر واژگان ایشان در این رابطه توضیح داد: اینها مباحث روبنایی است که امروز نیز باید بدان‌ها در عرصه فرهنگ توجه زیادی نشان دهیم. تقویت فرهنگ خودی بهترین راه برای سدگذاری در مسیر ورود دیگر فرهنگ‌های آسیب‌زا است البته اینطور هم نیست هر چیزی که از عناصر دیگر فرهنگ‌ها رسید مشکل داشته باشد ما با آن بخشی که به فرهنگ خودی آسیب می‌زند، کار داریم.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت علمای بزرگ در جوامع اسلامی و حفاظت از فرهنگ‌ها گفت:‌ افرادی چون امام موسی صدر بسیار دراین مسیر تلاش کردند و در ایران نیز امام راحل و سایر علما تلاش زیادی کردند. امروز نیز ما می‌توانیم در دیگر کشورها و فرهنگ‌هایشان اسلام را ترویج دهیم و فرهنگ اسلامی را همانگونه که چند سالی است در کشورهای اسلامی ورود کرده،‌حفظ و تقویت کنیم. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: تنها در صورتی می‌توانیم فرهنگ داخلی خود را حفظ کنیم و خودمان را نگه داریم که فرهنگمان را حفظ کرده باشیم تمدن از این طریق ساخته می‌شود ناهنجاری‌های داخلی جامعه باید کمرنگ شود و در این مسیر باید همه دست به دست هم دهند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :