تاريخ : شنبه 1393/12/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 39025
نشست علمی «نظریه بر ساخت‌گرایی اخلاقی» برگزار شد

نشست علمی «نظریه بر ساخت‌گرایی اخلاقی» برگزار شد

نشست علمی «نظریه بر ساخت‌گرایی اخلاقی» با حضور پروفسور محمد لگنهاوزن چهره ماندگار فلسفه در زمینه اسلام‌شناسی و حجت الاسلام صادقی مشاور رئیس دانشگاه قرآن و حدیث، برگزار شد.

پروفسور محمد لگنهاوزن چهره ماندگار فلسفه در زمینه اسلام‌شناسی و حجت الاسلام هادی صادقی مشاور عالی رئیس دانشگاه قرآن و حدیث سخنرانان این نشست بودند.

دومین نشست از سلسله نشست‌های اخلاق پژوهی، با همت گروه اخلاق نظری پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث، با سخنرانی پرفسور حاج محمد لگنهاوسن و نقادی حجة‌الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی با موضوع بررسی و نقد برساخت‌گرایی اخلاقی (moral constructivism) هفتم اسفندماه، در سالن جلسات مؤسسه دارالحدیث برگزار شد.
پرفسور حاج محمد لگنهاوسن، متولد سوم مِی ۱۹۵۳ میلادی در نیویورک‌سیتی است که لیسانس فلسفه را در سال ۱۹۷۴ از دانشگاه ایالتی نیویورک و فوق لیسانس و دکترای فلسفه را از دانشگاه «رایس» تگزاس در سالهای ۱۹۷۹ و ۱۹۸۳ اخذ کرد. وی در سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ به تدریس علوم عقلی (منطق، فلسفه، زیبایی‌شناسی، فلسفه علم، فلسفه اخلاق، فلسفه دین و متافیزیک) در دانشگاه تگزاس جنوبی پرداخت و در سال ۱۹۷۹ از طریق دانشجویان مسلمانش با اسلام آشنا شد و پس از تحقیقات بسیار، تحت تأثیر اندیشه‌های دانشمندان بزرگ اسلامی، به‌ویژه حضرت امام خمینی(ره) نهایتاً در سال ۱۹۸۳ به اسلام گروید و یکی از بنیان‌گذاران انجمن دانشجویان مسلمان در دانشگاه تگزاس جنوبی شد.
پس از اینکه انجمن حکمت و فلسفه اسلامی در سال ۱۹۸۹ او را برای تدریس و پژوهش در علوم اسلامی و فلسفی به ایران دعوت کرد، به تدریس در مؤسسه باقرالعلوم و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در تهران و قم پرداخت و تا کنون به پژوهش و تدریس در این مؤسسات علمی اشتغال دارد.
از میان آثار ایشان می‌توان به نگارش کتاب «اسلام و کثرت‌گرایی دینی» و نیز ترجمه آن « Islam and Religious Pluralism London: Al–Hoda, ۱۹۹۹» و نیز « Contemporary Topics of Islamic Thought (Tehran: Al–Hoda, ۲۰۰۰) » و همچنین ترجمه انگلیسی کتاب «جهاد اکبر» امام خمینی(ره) و اشعار آن حضرت و «آموزش فلسفه» استاد مصباح یزدی و... اشاره کرد. مقالات بسیاری نیز از وی در نشریات علمی منتشر شده است.

پژوهشکده اخلاق و روان‌شناسی اسلامی یکی از چهار پژوهشکده پژوهشگاه قرآن و حدیث است که به ریاست آیت الله محمدی ری شهری به پژوهش‌های علوم و معارف حدیث می‌پردازد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :