ستايشنامه شيخ زين العابدين مازندراني به مير حامد حسين - صفحه 293

محدث نورى خطاب به مير حامدحسين به چاپ رسيد و اكنون ـ به تناسب ويژه نامه غدير ـ نامه عالم گرانمايه، شيخ زين العابدين مازندرانى را تقديم مى كنيم و در پى آنيم كه به خواست خداوند سبحان، در فرصتهاى آتى شمارى ديگر از تقريظهاى عالمان قدرشناس را زينت بخش اوراق كنيم.
پيش از تقديم اصل نامه، ذكر شرح حالى مختصر از صاحب«عبقات» و مرورى كوتاه بر زندگانى و احوال مرحوم مازندرانى، درخور است.

الف ـ مير حامد حسين

استاد محمدرضا حكيمى مى نويسد:
علاّمه شيخ آقابزرگ تهرانى، درباره مير حامد حسين هندى، چنين مى نويسد: «سيد ميرحامد حسين بن سيدمحمدقلى… موسوى نيشابورى هندى، از بزرگترين متكلمان و عظيمترين عالمان متبحّر شيعه در اوايل اين سده، در لكنهو به سال 1246(هـ.ق) زاده شد. در همانجا نزد پدر خويش، جناب سيدمحمدقلى موسوى ـ كه از عالمان بزرگ بود ـ درس خواند و تربيتى نيكو يافت، و مبادى علوم و علم كلام و عقايد را از پدر فرا گرفت. فقه و اصول را نزد سيدحسين نقوى(از عالمان هند) بياموخت. حكمت و معقول را نزد سيدمرتضى بن سيدمحمد، و ادبيات را نزد مفتى سيدمحمدعباس تحصيل كرد.
ميرحامدحسين عالمى پر تتبّع بود و پر اطّلاع، و محيط بر آثار و اخبار و ميراث علمى اسلامى. او در اين تتبّع و احاطه به مرتبه اى رسيد كه هيچ كس از معاصران او و متأخران، بلكه بسيارى از عالمان قرون پيشين نيز به پايه او نرسيدند. همه عمر خويش را به بحث و پژوهش در اسرار اعتقادات دينى و حراست اسلام و مرزبانى حوزه دين راستين بگذرانيد.
من در سده هاى اخير كسى را نمى شناسم كه در اين راه چونان او جهاد كرده و كوشيده باشد، و همه چيز خويش را در راه استوارى حقايق مسلم دينى از دست

صفحه از 296